| تعداد نشریات | 31 | 
| تعداد شمارهها | 519 | 
| تعداد مقالات | 5,034 | 
| تعداد مشاهده مقاله | 7,662,350 | 
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,707,107 | 
| تأثیر گرانباری نقش بر سلامت روان معلمان تربیت بدنی با نقش تعدیل گر حمایت اجتماعی ادراک شده | ||
| پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 06 آبان 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/jsmb.2025.26524.3886 | ||
| نویسنده | ||
| حسن بحرالعلوم* | ||
| گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایران | ||
| تاریخ دریافت: 19 دی 1402، تاریخ بازنگری: 05 شهریور 1403، تاریخ پذیرش: 15 بهمن 1403 | ||
| چکیده | ||
| مقدمه: حرفه معلمان یکی از حساسترین و پرمسئولیتترین شغلهای جامعه محسوب میشود که دارای استرس و فشار کاری فراوانی است و از این رو سلامت روانی معلمان دارای اهمیت فراوانی است. لذا هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر گرانباری نقش بر سلامتروان معلمان تربیتبدنی با نقش تعدیلگر حمایتاجتماعی ادراک شده بود. روششناسی: روش پژوهش حاضر کاربردی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش معلمان تربیت بدنی استان خراسان شمالی در سال تحصیلی 1401-1402 بودند (525N=). برای به دست آوردن حجم نمونه از نرمافزار جی پاور استفاده شد و 216 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش در این مطالعه شامل، پرسشنامه سلامتروان لوتکه و همکاران (2022)، پرسشنامه گرانباری نقش بچارچ و کونلی (1990) و پرسشنامه حمایتاجتماعی ادراک شده گری و همکاران (2020) بود. دادههای خام جمعآوری شده با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار پی. ال. اس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که گرانباری نقش بر سلامت روان معلمان تربیت بدنی با ضریب مسیر (63/0-) و مقدار معناداری (21/8) تأثیر منفی و معناداری میگذارد. همچنین نتایج نشان داد که حمایت اجتماعی ادراک شده با ضریب مسیر (04/0-) و مقدار معناداری (94/0) نقش تعدیلگر در رابطه بین گرانباری نقش با سلامتروان معلمان تربیتبدنی ندارد. نتیجه گیری: بنابراین پیشنهاد میشود مسئولین و تصمیمگیرندگان نظام آموزشی نقش معلمان تربیتبدنی را بازتعریف کنند، مسئولیتها و وظایف آنها را تعدیل و شرایط و امکاناتی را فراهم نمایند تا از فشارکاری و گرانباری نقش معلمان تربیتبدنی کاسته شود و سلامت روان معلمان تربیت بدنی بهبود پیدا کند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| حمایت؛ سلامت روان؛ گرانباری | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| The effect of role overload on mental health of physical education teachers with the moderating role of perceived social support | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Hassan Bahrololoum | ||
| Department of Physical Education and Sport Sciences, Faculty of Physical Education, Shahrood University of Technology, Shahrood, Iran | ||
| چکیده [English] | ||
| Background & Purpose: The profession of teachers is considered one of the most sensitive and responsible jobs in society, which has a lot of stress and work pressure, and therefore the mental health of teachers is very important. Therefore, the purpose of the present study was to investigate the impact of Role overload on the mental health of physical education teachers with the role of moderator of perceived social support. Methodology: The method of the present research was a correlational application. The statistical population of this research was the physical education teachers of North Khorasan province in the academic year 2022-2023 (N=525). JPower software was used to obtain the sample size and 216 people were selected by available sampling method. The research tools in this study included the mental health questionnaire of Lutke et al. (2022), the Role overload questionnaire of Bacharach and Connelly (1990) and the perceived social support questionnaire of Gray et al. (2020). Raw data collected using structural equation modeling using PI software. L. S was analyzed. Results: The research results showed that role overload has a negative and significant effect on the mental health of physical education teachers with a path coefficient (-0.63) and a significant value (8.21). Also, the results showed that perceived social support with path coefficient (-0.04) and significant value (0.94) does not moderate the relationship between Role overload and the mental health of physical education teachers. Conclusion: It is suggested that the officials and decision-makers of the educational system redefine the role of physical education teachers, adjust their responsibilities and duties, and provide conditions and facilities to reduce the workload and burden of the role of physical education teachers and mental health of physical education teachers should be improved | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| social support, Mental health, Role overload | ||
| آمار تعداد مشاهده مقاله: 15 | ||