| تعداد نشریات | 32 |
| تعداد شمارهها | 524 |
| تعداد مقالات | 5,105 |
| تعداد مشاهده مقاله | 7,825,259 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,820,206 |
تاملی در حکمت قرآنی از دیدگاه ملاصدرا | ||
| کاوشهای فلسفه و دین | ||
| دوره 4، شماره 2 - شماره پیاپی 8، آذر 1404، صفحه 47-62 اصل مقاله (306.22 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی اصیل (Original Article) | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/jepr.2025.29394.1283 | ||
| نویسندگان | ||
| مصطفی مومنی* 1؛ محمد نجاتی2؛ محسن ایزدی3 | ||
| 1گروه معارف اسلامی دانشگاه علوم پزشکی نیشابور | ||
| 2گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان | ||
| 3دانشیار دانشگاه قم | ||
| تاریخ دریافت: 12 خرداد 1404، تاریخ بازنگری: 27 مهر 1404، تاریخ پذیرش: 12 آبان 1404 | ||
| چکیده | ||
| حکمت درقرآن معادل خیرکثیر معرفی شده و اختصاص آن به اشخاص به اعطای خداوند است. ملاصدرا در بحث حقیقت حکمت به این ویژگی توجه می دهد اما تحصیل شرایط بهره مندی از آن را تابع ملزوماتی می داند. از نظر ملاصدرا، حکمت علم مصطلح نیست. برخورداری از شرایط اعطای آن بسیار سخت و طاقت فرسا بوده و تقلیدی نیست. حکمت عامل تحول انسان نیست بلکه خود عامل تعین و تکون نفس و کمال اول است. حکمت سازو کار شدن انسان است. ملاصدرا از میان ملزومات تحقق شرایط اعطای حکمت، تخلق به اخلاقیات شرعی و همنشینی با قرآن را از بقیه ملزومات مهمتر می داند. وی حکمت حقیقی را معرفتی اعطایی و خاص به الله تعالی و صفات و افعالش می داند به گونه ای که این معرفت به ایمان حقیقی فرد منتج گردد. صاحب معرفت حکمی و ایمان حقیق، شناختش از توحید خداوند، معاد و مشتقات آن و حقیقت قرآن بسیار متفاوت از دیگران است. بزرگان حکمت و خیر کثیر غیر از خداوند و انبیاء الهی از نظر ملاصدرا همگی اهل الله، اهل شهود و اهل طربق انبیاء الهی هستند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| حکمت؛ خیر کثیر؛ قرآن؛ علم؛ نفس | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| A Contemplation on the truth of wisdom from Mulla Sadra's perspective | ||
| نویسندگان [English] | ||
| mohammad Nejati2؛ Mohsen Izadi3؛ | ||
| 2Homozgan | ||
| 3Associate Professor, University of Qom | ||
| چکیده [English] | ||
| Wisdom in the Quran is introduced as the equivalent of abundant goodness and its allocation to individuals is a gift from God. There are many discussions among Muslim and non-Muslim thinkers about what true wisdom is and its characteristics and requirements. The effort of this article is focused on examining this issue to the best of its ability. Mulla Sadra pays attention to this characteristic in discussing the truth of wisdom, but he considers the acquisition of the conditions for enjoying it to be subject to certain requirements. According to Mulla Sadra, wisdom is not knowledge in common use. Having the conditions for its granting is very difficult and exhausting and is not imitation. Wisdom is not a factor in the transformation of man, but rather the determination and movement of the soul and the first perfection. Wisdom is the mechanism for becoming a man. Among the requirements for fulfilling the conditions for granting wisdom, Mulla Sadra considers adherence to religious ethics and association with the Quran to be more important than the other requirements. He considers true wisdom to be a given and specific knowledge of Allah Almighty and His attributes and actions in such a way that this knowledge results in the true faith of the individual. The possessor of jurisprudential knowledge and true faith, his knowledge of the oneness of God, the resurrection and its derivatives, and the truth of the Quran is very different from others. The great men of wisdom and great goodness other than God and the divine prophets, according to Mulla Sadra, are all people of God, people of witness, and people of the path of the divine prophets. The present study is descriptive and, by describing and analyzing the content fundamentally, attempts to present a systematic and appropriate explanation and analysis of the truth of wisdom. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Ethics, Wisdom, Greater Good, Quran, Knowledge, Soul, Mulla Sadra | ||
|
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 55 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 8 |
||