| تعداد نشریات | 31 |
| تعداد شمارهها | 520 |
| تعداد مقالات | 5,060 |
| تعداد مشاهده مقاله | 7,726,863 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,752,867 |
تاملی در حکمت قرآنی از دیدگاه ملاصدرا | ||
| کاوشهای فلسفه و دین | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 12 آبان 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی اصیل (Original Article) | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/jepr.2025.29394.1283 | ||
| نویسندگان | ||
| مصطفی مومنی* 1؛ محمد نجاتی2 | ||
| 1گروه معارف اسلامی دانشگاه علوم پزشکی نیشابور | ||
| 2گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان | ||
| تاریخ دریافت: 12 خرداد 1404، تاریخ بازنگری: 27 مهر 1404، تاریخ پذیرش: 12 آبان 1404 | ||
| چکیده | ||
| حکمت درقرآن معادل خیرکثیر معرفی شده و اختصاص آن به اشخاص به اعطای خداوند است. ملاصدرا در بحث حقیقت حکمت به این ویژگی توجه می دهد اما تحصیل شرایط بهره مندی از آن را تابع ملزوماتی می داند. از نظر ملاصدرا، حکمت علم مصطلح نیست. برخورداری از شرایط اعطای آن بسیار سخت و طاقت فرسا بوده و تقلیدی نیست. حکمت عامل تحول انسان نیست بلکه خود عامل تعین و تکون نفس و کمال اول است. حکمت سازو کار شدن انسان است. ملاصدرا از میان ملزومات تحقق شرایط اعطای حکمت، تخلق به اخلاقیات شرعی و همنشینی با قرآن را از بقیه ملزومات مهمتر می داند. وی حکمت حقیقی را معرفتی اعطایی و خاص به الله تعالی و صفات و افعالش می داند به گونه ای که این معرفت به ایمان حقیقی فرد منتج گردد. صاحب معرفت حکمی و ایمان حقیق، شناختش از توحید خداوند، معاد و مشتقات آن و حقیقت قرآن بسیار متفاوت از دیگران است. بزرگان حکمت و خیر کثیر غیر از خداوند و انبیاء الهی از نظر ملاصدرا همگی اهل الله، اهل شهود و اهل طربق انبیاء الهی هستند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| حکمت؛ خیر کثیر؛ قرآن؛ علم؛ نفس | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| تاملی در حقیقت حکمت از دیدگاه ملاصدرا | ||
| نویسندگان [English] | ||
| mohammad Nejati2؛ | ||
| 2Homozgan | ||
| چکیده [English] | ||
| حکمت درقرآن معادل خیرکثیر معرفی شده و اختصاص آن به اشخاص به اعطای خداوند است. ملاصدرا در بحث حقیقت حکمت به این ویژگی توجه می دهد اما تحصیل شرایط بهره مندی از آن را تابع ملزوماتی می داند. از نظر ملاصدرا، حکمت علم مصطلح نیست. برخورداری از شرایط اعطای آن بسیار سخت و طاقت فرسا بوده و تقلیدی نیست. حکمت عامل تحول انسان نیست بلکه خود عامل تعین و تکون نفس و کمال اول است. حکمت سازو کار شدن انسان است. ملاصدرا از میان ملزومات تحقق شرایط اعطای حکمت، تخلق به اخلاقیات شرعی و همنشینی با قرآن را از بقیه ملزومات مهمتر می داند. وی حکمت حقیقی را معرفتی اعطایی و خاص به الله تعالی و صفات و افعالش می داند به گونه ای که این معرفت به ایمان حقیقی فرد منتج گردد. صاحب معرفت حکمی و ایمان حقیق، شناختش از توحید خداوند، معاد و مشتقات آن و حقیقت قرآن بسیار متفاوت از دیگران است. بزرگان حکمت و خیر کثیر غیر از خداوند و انبیاء الهی از نظر ملاصدرا همگی اهل الله، اهل شهود و اهل طربق انبیاء الهی هستند. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| حکمت, خیر کثیر, قرآن, علم, نفس | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 30 |
||