| تعداد نشریات | 31 |
| تعداد شمارهها | 520 |
| تعداد مقالات | 5,060 |
| تعداد مشاهده مقاله | 7,726,866 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,752,867 |
تحلیل انتقادی آموزه تثلیث در الهیات مسیحی با خوانش صدرایی از توحید | ||
| کاوشهای فلسفه و دین | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 12 آبان 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی اصیل (Original Article) | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/jepr.2025.30095.1297 | ||
| نویسنده | ||
| محمد حیدری فرد* | ||
| عضو هیأت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه صنعتی کرمانشاه | ||
| تاریخ دریافت: 31 شهریور 1404، تاریخ بازنگری: 08 آبان 1404، تاریخ پذیرش: 12 آبان 1404 | ||
| چکیده | ||
| این پژوهش با هدف بررسی انتقادی آموزهی تثلیث در الهیات مسیحی از منظر توحید در حکمت متعالیهی ملاصدرا انجام شده است. پرسش اصلی آن است که این دو نظام فکری، در سطح مبانی متافیزیکی و هستیشناختی، در چه نقطههایی با یکدیگر تعارض دارند و آیا میتوان میان آنها زمینهای برای گفتوگوی فلسفی فراهم آورد؟ در این مطالعه که با روش توصیفیـتحلیلی و بر پایهی منابع معتبر کتابخانهای سامان یافته، ابتدا مبانی کتابمقدسی و الهیاتی تثلیث و تفسیرهای گوناگون از اقانیم ثلاثه بررسی شده است. سپس ساختار فلسفی توحید در نظام صدرایی، بر پایهی اصول اصالت وجود، وحدت شخصی وجود و تشکیک در مراتب آن، تبیین گردیده است. در گام پایانی، نقاط تعارض و امکان گفتوگو میان این دو دستگاه الهیاتی تحلیل شده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که ریشهی اختلاف در تلقی متفاوت آنها از حقیقت وجود است: الهیات مسیحی بر «کثرت در وحدت» استوار است، در حالیکه حکمت متعالیه از «وحدت محض» دفاع میکند. بر این اساس، هرچند فهم این تفاوتها میتواند به گفتوگوی بینادیانی یاری رساند، اما از منظر صدرایی، سازگاری نظری میان تثلیث و توحید وجودی ممکن نیست. | ||
| کلیدواژهها | ||
| : تثلیث؛ توحید؛ ملاصدرا؛ الهیات مسیحی؛ حکمت متعالیه | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| A Critical Analysis of the Doctrine of the Trinity in Christian Theology through the Lens of Sadraean Monotheism | ||
| نویسندگان [English] | ||
| mohamad Heydarifard | ||
| Faculty member of the Islamic Studies Department, Kermanshah University of Technology | ||
| چکیده [English] | ||
| This study undertakes a comprehensive comparative analysis of the Trinitarian doctrine in Christian theology from the perspective of Ṣadrāean transcendental theosophy (al-ḥikma al-mutaʿāliya). It aims to explore the fundamental epistemological and ontological divergences between these two intellectual systems of Christianity and Islam. The central research question involves examining how these theological frameworks conflict at the metaphysical level and the implications of this conflict for comparative theology and interfaith dialogue. Employing a descriptive-analytical methodology grounded in extensive library research of primary and secondary sources from both traditions, this investigation is structured into three integrated sections: first, a comprehensive analysis of the biblical and theological foundations of the Trinity through examination of key scriptural passages and interpretations by Christian theologians; second, a detailed exposition of the philosophical structure of monotheism in Ṣadrā's thought, focusing on the core concepts of principality of existence (aṣālat al-wujūd), personal unity of existence (waḥdat al-shakhṣiyya lil-wujūd), and gradation of existence (tashkīk al-wujūd); and third, a profound examination of the points of contention between these two paradigms and the feasibility of constructive dialogue between them. The findings reveal that this conflict stems from fundamental structural differences in ontological foundations. From the perspective of transcendental theosophy, any acceptance of plurality in the divine essence (even in the form of three hypostases) leads to essential ontological polytheism (shirk al-wujūdī), while Christian theology explains the Trinity through the concept of mystery and the distinction between essence and hypostasis. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Trinity, Monotheism, Mullā Ṣadrā, Christian Theology, Transcendental Theosophy | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 32 |
||