| تعداد نشریات | 32 |
| تعداد شمارهها | 522 |
| تعداد مقالات | 5,071 |
| تعداد مشاهده مقاله | 7,772,626 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,793,476 |
مطالعه پدیدارشناختی تجربیات و دیدگاه های معلمان در مورد دوست داشتنی ترین خود | ||
| توسعه برنامه درسی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 شهریور 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/dc.2025.25521.1053 | ||
| نویسندگان | ||
| مریم سادات فخیم پور* 1؛ مریم شفیعی سروستانی2؛ مهدی محمدی3؛ بابک شمشیری4؛ جعفر جهانی5 | ||
| 1گروه روانشناسی و علوم تربیتی ، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران گروه آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان ، یزد ، ایران | ||
| 2گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
| 3گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی ، دانشگاه شیراز، شیراز | ||
| 4گروه مبانی تعلیم و تربیت ، دانشگاه شیراز ، شیراز | ||
| 5گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه شیراز، شیراز | ||
| تاریخ دریافت: 05 خرداد 1402، تاریخ بازنگری: 13 مرداد 1402، تاریخ پذیرش: 13 آذر 1404 | ||
| چکیده | ||
| معلمان در دوران شغلی خود، نمیدانند که چگونه دوست داشتنی ترین خویشتن خود را در دوره شغلی خود، به دست فراموشی نسپارند. لذا این پژوهش در پی فهم و توصیف این مطلب بوده است که عناصر موثر در دستیابی به دوست داشتنیترین خویشتن در معلمان چیست؟ تا بتواند بر اساس آن یک چارچوب برای آموزش دوستداشتنی ترین خویشتن به معلمان استخراج گردد. لذا، به توصیه صاحب نظران 15 نفر مشارکتکننده از بین دانشجو معلمان شرکتکننده در طرح جهادی دانشگاه فرهنگیان یزد، معلمان با سابقه حداکثر 5 سال، معلمان نمونه و معلمانی که زودتر از موعد خود را بازنشسته کرده و یا تغییر شغل داده بودند با استفاده از نمونه گیری هدفمند از نوع بارز انتخاب گردید و سپس یافته های حاصل از مصاحبههای نیمهساختارمند، جهت دستیابی به بینش با ارزشی از مصاحبهشوندگان با روش تحلیل مضمون مورد بررسی قرار گرفت و با استفاده از تکنیک همسوسازی اعتباریابی گردید. یافتههای این مرحله شامل72 مضمون پایه، 21 مضمون سازمان دهنده سطح اول و دوم می باشد که شامل مضامین منطق (تشویق فرهنگ انسانگرایانه، غنیسازی خویشتن، توسعه عشق آموزشی و ...)، هدف (اجتماعی-فرهنگی، فردی، حرفهای و ...)، محتوا (نگرشی، مهارتی-علمی... )، راهبردهای یاددهی--یادگیری (یادگیری اکتشافی، یادگیری متقابل )، مواد و منابع کمک آموزشی (فناوری، ... )، فعالیتهای یادگیری (بازسازی روایتی، داستانگویی ...)، فضا (کلاس درس، جلسات گروهی، فضای مجازی... )، زمان ( در تمام طول جلسات، منعطف...) و روشهای ارزشیابی (خودارزیابی، همکارسنجی...) است، که از ترکیب این مقولهها، چارچوب برنامهدرسی مبتنی بر آموزش دوستداشتنیترین خویشتن برای تربیت معلمان استخراجگردید. | ||
| کلیدواژهها | ||
| دوست داشتنی ترین خویشتن؛ برنامه درسی؛ تربیت معلم | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| A phenomenological study of teachers'''' experiences and perspectives on the Best-loved self | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Maryam Sadat Fakhimpour1؛ Maryam Shafiei Sarvestani2؛ Mehdi Mohammadi3؛ Babak Shamshirie4؛ Jafar Jahanie5 | ||
| 1Department of Psychology and Educational Sciences, Shiraz University, Shiraz, Iran Department of Elementary Education, Farhangian University, Yazd, Iran | ||
| 2Dep. Of Administration and Educational Planning, Shiraz University, Shiraz, Iran | ||
| 3Dep. Of Administration and Educational Planning, Shiraz University, Shiraz, Iran | ||
| 4Dep. Of Foundation of Education, Shiraz University, Shiraz, Iran | ||
| 5Dep. Of Administration and Educational Planning, Shiraz University, Shiraz, Iran | ||
| چکیده [English] | ||
| Teachers do not know how to not forget their best-beloved self during their career. Therefore, this research has sought to understand and describe what are the effective elements in achieving the best-loved self in teachers? so that a framework for teaching the best-loved self to teachers can be extracted based on it. Therefore, according to the advice of experts, the participants were selected from the groups of student teachers participating in the Jihadi project of Farhangian University of Yazd, teachers with a maximum of 5 years of experience, exemplary teachers and teachers who retired early or changed jobs using Purposive sampling of an obvious type was determined and then the findings of semi-structured interviews were analyzed with thematic analysis method in order to gain valuable insight from the interviewees. The alignment method was used to validate the qualitative data, The findings include 72 basic themes, 21 organizing themes of the first and second level, which include logic (encouragement of humanistic culture, self-enrichment, development of educational love, etc.), purpose (social-cultural, individual, professional, etc.), content (attitude, skill-scientific and...), teaching-learning strategies (exploratory learning, mutual learning, etc.), teaching materials and resources (technology,...), learning activities (narrative reconstruction, storytelling, etc.) ), space (classroom, group meetings, virtual space, etc.), time (during all sessions, flexible, etc.) and evaluation methods (self-evaluation, peer evaluation, etc.), which by combination of these categories, the curriculum framework based on the education of the best- loved self were extracted for the training of teachers. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Best-loved self", Curriculum, ", Teacher training" | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 9 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1 |
||