| تعداد نشریات | 32 |
| تعداد شمارهها | 522 |
| تعداد مقالات | 5,085 |
| تعداد مشاهده مقاله | 7,797,488 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,802,989 |
برآورد تقاضای معلمان دوره ابتدایی استان گلستان | ||
| مطالعات برنامه ریزی آموزشی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 17 آذر 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/eps.2025.29841.2364 | ||
| نویسندگان | ||
| مصطفی عزیزی شمامی* 1؛ مهرناز محمدپور2؛ محمد رضا صادقی3 | ||
| 1دانشیار و عضو هیأت علمی گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران | ||
| 2دانشیار و عضو هیأت علمی گروه آمار، دانشکده علوم ریاضی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران | ||
| 3دانش آموخته کارشناسی ارشد برنامه ریزی آموزشی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران | ||
| تاریخ دریافت: 25 مرداد 1404، تاریخ بازنگری: 23 آبان 1404، تاریخ پذیرش: 17 آذر 1404 | ||
| چکیده | ||
| هدف: پیشبینی تقاضای معلم فرآیندی تحلیلی و دادهمحور است که هدف آن تخمین تعداد و ترکیب بهینه معلمان در افق زمانی مشخص است. از این رو پژوهش حاضر با هدف برآورد تقاضای معلمان دوره ابتدایی استان گلستان طی سالهای ۱۴۰۳ تا ۱۴۰۶ انجام شد. روششناسی: این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی-تحلیلی است. جامعه آماری این پژوهش کلیه دادههای رسمی و اسناد آماری مربوط به شاخصهای تعداد کل معلمان، نیروهای ورودی و نیروهای خروجی از کلیه مدارس دوره ابتدایی استان گلستان در افق 4 سالهی 1403-1406 بود. برای پیشبینی تقاضا از مدل جریان نیروی انسانی استفاده شد که ورود و خروج معلمان را بر اساس دادههای پنج سال گذشته (۱۳۹۸-۱۴۰۲) تحلیل میکند. یافتهها: نتایج نشان داد ۷۰ درصد معلمان ابتدایی استان را زنان تشکیل میدهند و ۶۰ درصد در مناطق روستایی مشغول به کار هستند. پیشبینیها حاکی از افزایش تقاضا برای معلمان از ۹۵۵۹ نفر در سال ۱۴۰۳ به ۹۸۸۴ نفر در سال ۱۴۰۶ است. همچنین، توزیع نامتوازن معلمان بین مناطق شهری و روستایی و کمبود نیروهای جوان در مناطق محروم از چالشهای اصلی است. نتیجهگیری و پیشنهادها: یافتهها بیانگر ضرورت بازنگری در سیاستهای جذب و توزیع معلمان، بهویژه در مناطق روستایی است. پیشنهاد میشود با طراحی مشوقهای مالی و رفاهی، افزایش ظرفیت دانشگاه فرهنگیان، و استفاده از مدلهای ترکیبی پیشبینی، کمبود نیرو جبران شود. همچنین، برنامههای آموزش ضمن خدمت برای ارتقای مهارتهای معلمان موجود ضروری است. نوآوری و اصالت: این پژوهش با ترکیب دادههای واقعی و مدل جریان نیروی انسانی، نخستین مطالعه جامع در حوزه برآورد تقاضای معلمان ابتدایی استان گلستان محسوب میشود. نتایج آن میتواند به عنوان الگویی برای سایر استانها و سیاستگذاران آموزشی مورد استفاده قرار گیرد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| برآورد؛ تقاضای معلمان؛ دوره ابتدایی؛ استان گلستان | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| Estimation of Primary School Teacher Demand in Golestan Province, 2024–2027 | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Mostafa Azizi shamami1؛ Mehrnaz Mohammadpour2؛ Mohammad Reza Sadeghi3 | ||
| 1Associate Professor, Department of Education, Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Mazandaran, Babolsar, Iran. | ||
| 2Associate professor, Department Statistics, Faculty of Mathematical Sciences, University of Mazandaran, Mazandaran, Babolsar, Iran | ||
| 3M.A. Graduate in Educational Planning, Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Mazandaran, Babolsar, Iran | ||
| چکیده [English] | ||
| Aim: Teacher demand forecasting is an analytical and data-driven process aimed at estimating the optimal number and composition of teachers within a specific time horizon. Therefore, the present study was conducted to estimate the demand for elementary school teachers in Golstan province during the years 2024 to 2027. Methodology: This research is applied in terms of its purpose and descriptive-analytical in terms of its method. The statistical population of this study consisted of all official data and statistical documents related to the indicators of the total number of teachers, incoming personnel, and outgoing personnel from all elementary schools in Golstan province over the 4-year horizon of 2024-2027. The Human Resources Flow Model was used to forecast demand, which analyzes the inflow and outflow of teachers based on data from the past five years (2019-2024). Results: The results showed that women constitute 70% of primary school teachers in the province, and 60% work in rural areas. Forecasts indicate an increase in teacher demand from 9,559 in 2024 to 9,884 in 2027. Moreover, uneven teacher distribution between urban and rural areas and the shortage of young teachers in underprivileged regions are among the main challenges. Conclusions and suggestions: The findings highlight the necessity of revising teacher recruitment and distribution policies, particularly in rural areas. It is recommended to address shortages by designing financial and welfare incentives, expanding the capacity of Farhangian University, and employing hybrid forecasting models. Additionally, in-service training programs are essential for enhancing the skills of current teachers. Innovation and originality: By integrating real-world data with the Human Resource Flow Model, this study represents the first comprehensive assessment of primary school teacher demand in Golestan Province. Its results can serve as a model for other provinces and educational policymakers. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Estimation, Teacher Demand, Primary School, Golestan Province | ||
| مراجع | ||
|
M.Amin, M. Y. (2020). Teacher Education in Iran: System, Review and Criticism. Studies in Literature and Language, 20(1), 71-76. Available from: http://dx.doi.org/10.3968/11517. Arees, B. A. S. (2025). Human Resource Planning Activities and Their Role in Achieving Organizational Goals. Journal of Lifestyle and SDGs Review, 5(4), e06023. https://doi.org/10.47172/2965-730X.SDGsReview.v5.n04.pe06023 Elahi, A. ., Saemi, H. ., Bayani, A. A. . ., Nadari, M. M. ., & Sharayatnia, K. . (2024). The Necessity of Designing a Curriculum for Empowering Multi-Grade Classroom Teachers in Golestan Province. Management, Education and Development in Digital Age, 1(1), 115-128. https://doi.org/10.61838/medda.1.1.9 [in persian] Ellinger, D. D., & Svendsen, S. (2021). The Impact of Human Resource Planning on Organizational Performance; A Case of Manufacturing Firms in Austria. Journal of Human Resource & Leadership, 5(2), 14–21. Retrieved from https://stratfordjournalpublishers.org/journals/index.php/journal-of-human-resource/article/view/821 Ezeugbor, C. O., & Victor, A. A. (2018). Administrators’ managerial competencies for sustainable human resource management in secondary education in Enugu state, Nigeria. European Journal of Education Studies, 4(3), 21-31. http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.1188537 Ezoji, A. , Arani, A. Asari , Vaez Mahdavi, M. R. and Jahangard, E. (2019). The Impact of Human Capital (Health and Education) on Labor Productivity; a Composite Model Approach- a Case Study of Iran. Iranian Economic Review, 23(2), 373-397. doi: 10.22059/ier.2019.70287 Hayat, S., Bigelow, P., & Tan, S. Y. (2025). Analyzing the Impact of Socio-Demographic Factors, Linguistic Factors, and Level of Education on Immigrants’ Economic Integration in Canada. Journal of Management and Sustainability, 15(1), 1-63. https://doi.org/10.5539/jms.v15n1p63 Iqbal, K., Qadeer, R., Jabeen, I., Ashfaq, S., Amanullah, E., & Hafeez, K. (2024). The Ankle and Foot Health Status in Primary School Teachers (Cross-Sectional Study). Journal of Health and Rehabilitation Research, 4(1), 261-265. https://doi.org/10.61919/jhrr.v4i1.362 Jamshidi Avanaki, H., & Sadeghi, B. (2014). A comparative study of teacher education in Iran and the UK. Journal of Language Teaching and Research, 5(5), 1153-1160. 10.4304/jltr.5.5.1153-1159 Kitchenham, A., & Chasteauneuf, C. (2010). Teacher supply and demand: issues in northern Canada. Canadian Journal of Education, 33(4), 869-896. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ913877.pdf Liu, A. N., Liu, N., & Wang, A. Q. (2022). Why can't rural schools retain young teachers? An analysis of the professional development of rural school teachers in China: Taking teachers in rural western China. Social sciences & humanities open, 5(1), 100238. https://doi.org/10.1016/j.ssaho.2021.100238 Mirkamali, S. M., Pourkarimi, J., Farasatkhah, M., & Namdari Pejman, M. (2018). Designing a quality assurance model for the educational planning of student-teachers in Farhangian University. Educational Planning Studies, 6(12), 65–88. https://doi.org/10.22080/eps.2018.1786 [in persian] Panjaitan, E. H. H., Rupianti, R., Sukomardojo, T., Astuti, A. R. T., & Sutardjo, A. (2023). The role of human resource management in improving employee performance in private companies. Komitmen. Jurnal Ilmiah Manajemen, 4(1), 225-233. http://repository.iainpare.ac.id/id/eprint/5169/1/THE%20ROLE%20OF%20HUMAN%20RESOURCE.pdf Park, j. (2023). Forecasting Demand of Kindergarten and Childcare Center Teachers in 2023-2028. Korean Association For Learner-Centered Curriculum And Instruction. 23. 539-557. 10.22251/jlcci.2023.23.12.539. Petropoulos, F., Apiletti, D., Assimakopoulos, V., Babai, M. Z., Barrow, D. K., Taieb, S. B., ... & Ziel, F. (2022). Forecasting: theory and practice. International Journal of forecasting, 38(3), 705-871. https://doi.org/10.1016/j.ijforecast.2021.11.001 Popkova, E. G., Chechina, O. S., & Abramov, S. A. (2015). Problem of the human capital quality reducing in conditions of educational unification. Mediterranean Journal of Social Sciences, 6(3), 95-100. 10.5901/mjss.2015.v6n3s6p95 razi, J., Emam Jomea, M. R., Ahmadi, G. A., & sedhpoor, B. S. (2020). the identify the dimensions and components of effective teachers in primary schools in Iran: mixed method. Teaching and Learning Research, 14(1), 15-29. doi: 10.22070/tlr.2020.2501 [in persian] Safari, P., & Rashidi, N. (2015). Teacher education beyond transmission: Challenges and opportunities for Iranian teachers of English. Issues in Educational Research, 25(2), 187-203. http://www.iier.org.au/iier25/safari.html Sanei Mehri, Z., & Naderpour, Z. (2024). Educational planning in Farhangian University with an emphasis on students' expectations. Educational Planning Studies, 13 (25), 112–132. https://doi.org/10.22080/eps.2024.26193.2226 [in persian] Shariati, F., Niazazari, K., & Jabbary, N. (2024). Presenting a Model for Virtual Education Considering Educational Equity with a Phenomenological Approach in Schools of Golestan Province. Iranian journal of educational sociology, 7(1), 66-78. http://dx.doi.org/10.61838/kman.ijes.7.1.7 Sutcher, L., Darling-Hammond, L., & Carver-Thomas, D. (2019). Understanding teacher shortages: An analysis of teacher supply and demand in the United States. Education policy analysis archives, 27(35). http://dx.doi.org/10.14507/epaa.27.3696 Taparia, V., Mishra, P., Gupta, N., & Kumar, D. (2024). Improved demand forecasting of a retail store using a hybrid machine learning model. Journal of Graphic Era University, 15-36. 10.13052/jgeu0975-1416.1212 Vaisi Nab, F., Babaei Aghdam, F., Alipour, K., & Niyazi, C. (2016). Assessment and ranking of the educational development level of provinces in the Zagros region using the VIKOR multi-criteria model. Educational Planning Studies, 5(9), 11–29. https://eps.journals.umz.ac.ir/article_1383.html?lang=fa [in persian] Zahedi, A. , Malek akhlagh, E. , Mohtashami, A. and Dostar, M. (2020). Designing an Institutionalism Model of Human Resource Management System in Education Administration. Journal of Human Resource Management, 10(4), 65-93. doi: 10.22034/jhrs.2021.261298.1563 [in persian] | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 0 |
||