| تعداد نشریات | 32 |
| تعداد شمارهها | 522 |
| تعداد مقالات | 5,085 |
| تعداد مشاهده مقاله | 7,797,488 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,802,989 |
طراحی مدل ارزیابی عملکرد مدیران مراکز آموزش علمی کاربردی غرب کشور با رویکرد نظریه دادهبنیاد | ||
| مطالعات برنامه ریزی آموزشی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 17 آذر 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/eps.2025.30175.2376 | ||
| نویسندگان | ||
| سید سعدی سجادی نسب1؛ نعمت الله عزیزی* 2؛ کامران محمدخانی3؛ افسانه زمانی مقدم4 | ||
| 1دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
| 2استاد برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران | ||
| 3استاد گروه حکمرانی آموزشی و سرمایه انسانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی واحد، تهران، ایران | ||
| 4دانشیار گروه حکمرانی آموزشی و سرمایه انسانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی واحد، تهران، ایران | ||
| تاریخ دریافت: 13 مهر 1404، تاریخ بازنگری: 07 آذر 1404، تاریخ پذیرش: 17 آذر 1404 | ||
| چکیده | ||
| هدف: هدف این تحقیق طراحی مدل ارزیابی عملکرد مدیران مراکز آموزش علمی کاربردی غرب کشور است که بهبود کیفیت، افزایش کارایی و ارتقای پاسخگویی سازمانی را در پی دارد. روششناسی: این پژوهش از نظر هدف از نوع پژوهش های توسعه ای و از نظر نوع گردآوری داده ها کیفی از نوع تئوری زمینه ای بود. میدان پژوهش شامل روسا، معاونین و کارشناسان بخشهای مختلف مراکز علمی کاربردی و سایر بخشهای ستادی مرتبط دانشگاه جامع علمی کاربردی واحدهای استانی غرب کشور و مشارکت کنندگان بخش کیفی شامل 12 نفر از روسا و معاونین مراکز علمی کاربردی غرب کشور استان کردستان، همدان، کرمانشاه و ایلام بودند. ابزار مورد استفاده گردآوری دادهها مصاحبه نیمه ساختار یافته بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل زمینه ای و روایی محتوایی استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که مدل ارایه شده ارزیابی عملکرد روسای مراکز آموزش علمی کاربردی شامل شرایط علّی (ضعف در شایستهسالاری، نارسایی در نظام ارزیابی موجود، فشار برای بهبود کیفیت)، شرایط زمینهای شامل (فرهنگ سازمانی حاکم، محدودیت منابع، ساختار دانشگاه جامع علمی کاربردی)، شرایط مداخلهگر شامل (سیاستهای کلان دولتی، ویژگیهای شخصیتی مدیران، میزان استقلال مراکز)، راهبردها شامل (طراحی نظام ارزیابی بومی، توانمندسازی مدیران، تقویت نظارت و بازخورد)، پیامدها شامل( پیامدهای کوتاهمدت: بهبود عملکرد مراکز، پیامدهای میانمدت: ارتقای کیفیت آموزش، پیامدهای بلندمدت: توسعه پایدار منطقهای ) و پدیده محوری تحت عنوان ارزیابی عملکرد یکپارچه و توسعهمحور نامگذاری شدند. نتیجهگیری و پیشنهادها: از این مدل می توان جهت ارزیابی عملکرد مدیران آموزش مراکز علمی کاربردی استفاده کرد. نوآوری و اصالت: این مقاله یک چارچوب عملی و بومی برای بهبود عملکرد مدیریتی و توسعه پایدار منطقهای ارائه میدهد | ||
| کلیدواژهها | ||
| ارزیابی عملکرد؛ مدیران؛ مراکز آموزش علمی کاربردی؛ مدیرت منابع انسانی؛ مدیریت عملکرد | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| Designing a Performance Evaluation Model for Managers of Applied Science Education Centers in the West of the Country using a Grounded Theory Approach | ||
| نویسندگان [English] | ||
| seyed sadi sajadinasab1؛ Nematollah Azizi2؛ Kamran Mohamadkhani3؛ Afsaneh Zamani Moghaddam4 | ||
| 1PhD Student in Educational Management, SR.C., Islamic Azad University, Tehran, Iran | ||
| 2Department of Educational Planning, University of Kurdistan, Sanandaj, Iran | ||
| 3Department of Educational Governance and Human resources, SR.C., Islamic Azad University, Tehran, Iran | ||
| 4Department of Educational Governance and Human resources, SR.C., Islamic Azad University, Tehran, Iran | ||
| چکیده [English] | ||
| Aim: Performance evaluation is one of the fundamental topics in human resource management and plays a key role in improving quality, increasing efficiency, and enhancing organizational accountability. The purpose of this study was to design a performance evaluation model for managers of Applied Scientific Education Centers in the western region of the country. Methodology: This research was of the type of developmental research in terms of its purpose and qualitative in terms of the type of data collection, and was of the type of grounded theory. The research field included heads, deputies, and experts of various departments of applied science centers and other related staff departments of the Comprehensive University of Applied Sciences of the western provincial branches of the country, and the participants of the qualitative section included 12 heads and deputies of applied science centers in the western provinces of Kurdistan, Hamadan, Kermanshah, and Ilam. The tool used for data collection was a semi-structured interview. Contextual analysis and content validity were used to analyze the data. Results: The results showed that in the presented model, the performance evaluation of the heads of applied science education centers included causal conditions (weakness in meritocracy, inadequacy in the existing evaluation system, pressure to improve quality), contextual conditions included (dominant organizational culture, resource limitations, structure of a comprehensive applied science university), intervening conditions included (macro government policies, personality traits of managers, degree of independence of centers), strategies included (designing a local evaluation system, empowering managers, strengthening monitoring and feedback), outcomes included (short-term outcomes: improving the performance of centers, medium-term outcomes: improving the quality of education, long-term outcomes: sustainable regional development), and a central phenomenon named integrated and development-oriented performance evaluation. Conclusions and suggestions: This model can be used to evaluate the performance of education managers of applied science centers. Innovation and originality: This article presents a practical and native framework for improving managerial performance and sustainable regional development | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Performance Evaluation, Managers, Applied Scientific Training Centers, Human Resources Management, Performance Management | ||
| مراجع | ||
|
Ahmadi, O., Kamalian, A., Yaghoubi, N., & Ghasemi, M. (2018). Presenting a comprehensive model for determining and establishing employee performance improvement with a meta-synthesis approach. Human Resource Management Research, 10(4), 79-104. [in Persian]. Alo, O. (1999). Human resource management in Nigeria. Lagos: Business and Institutional Support Associates Limited. Armstrong, M. (2009). Armstrong’s Handbook of human resource management practice (11th edn.). London: Kogan Page. Atakpa, M., Ocheni, S. & Nwankwo,B.C. (2013). Review of performance appraisal and objective assessment of subordinate officers in Nigeria. International Journal of Public Administration and Management Research, 2(1), 39-47. Barbieri, M., Micacchi, L., Vidè, F., & Valotti, G. (2023). The performance of performance appraisal systems: A theoretical framework for public organizations. Review of Public Personnel Administration, 43(1), 104-129. Boxall, P., Purcell, J., & Wright, P. (2007). The Oxford handbook of human resource management. New York: Oxford University Press. Budur, T. (2018a). Analytic hierarchy process to evaluate corporate image, trust, and switching cost of GSM operators: A case of Kurdistan Region of Iraq. International Journal of Social Sciences & Educational Studies, 5(2), 241-250. Byars, L., I., & Rue, L., W. (2008). Human resource management (9th Edition). New York: Mc GrawHill. Collings, D.G., & Wood, G. (2009). Human resource management: A critical approach. London and New York: Routledge. DeNisi, A.S., Pritchard, R.D. (2006). Performance Appraisal, Performance Management and improving individual performance: A motivational framework. Management and Organization Review, 2(2), 253-277 Dessler, G. (2013). Human resource management (13th ed.). New Jersey: Pearson Education Inc. Dictionary of Human resources and personnel management (2006). (3rd ed.). London: A & C lack Publishers Ltd. Gholipour, A. (2017). Human resource management (concepts, theories and applications). Tehran: SAMT Publications. [in Persian]. Gilley, A., Gilley, J.W., Quatro, S.A., & Dixon, P. (2009).The Praeger Handbook of Human Resource Management. (Vol. 1). London: Praeger Publishers. Hadi, A. A., Alnoor, A., & Abdullah, H. O. (2018). Socio-technical approach, decision-making environment, and sustainable performance: Role of ERP systems. Interdisciplinary Journal of Information, Knowledge, and Management, 13, 397-415. Javadifard, F., Amirkabiri, A., & Dehghan, M. (2021). Designing and explaining the competency model of Tehran municipality managers. Journal of Human Resource Studies, 11(1), 102-126. [in Persian]. Khan, N. U. S., & Yildiz, Y. (2020). Impact of intangible characteristics of universities on student satisfaction. Amazonia Investiga, 9(26), 105-116. Khosravanifard, H., Banshi, E., & Mesbahi Jahromi, N. (2016). Identifying and ranking problems and evaluating employee performance and providing solutions for its improvement. National Conference on Development Management. [in Persian]. Kutllovci, A.E. (2004). Human Resource Managemnet. University of Prishtina, Economic Faculty, Prishtina. Leopold, J., Harris, L., Watson, T. (1999). Strategic Human Resourcing: Principles, Perspectives and Practices. Sage Publication, London. Manasa, K., Reddy, N. (2009). Role of Training in improving performance. The IUP Journal of Soft Skills, 3, 72-80. Mathis, L.R., Jackson, H,J. (2008). Human Resource Management. Thomson South-Western, USA. Mirsepasi, N. (2017). Human resource management and labor relations. Tehran: Mir Publications. [in Persian]. Noe, R.A, Hollenbeck, J. R, Gerhurt, B & Wright, P.M. (2008). Human Resource Management: gaining Competitive advantage. New York: Mc GrawHill. Nosratpanah, S., Hasirchi, A., & Dehghani, M. (2018). Designing an organizational performance evaluation model for Ansar Bank. Human Resource Management Research, 10(1), 187-210. [in Persian]. Radnor, Z., J., &Barnes, D. (2007). Historical analysis of performance measurement and management in operations management. International Journal of Productivity and Performance Management, 56 (5/6), 384-396. Rahmawati, D. A., & Wahyuningtyas, R. (2022). Design of Performance Appraisal Based On Key Performance Indicators At PT XYZ. In Proceedings of the 5th European International Conference on Industrial Engineering and Operations Management (pp. 26-28). Ravi C., Kebritchi, M., & Elias, J. (2016). A conceptual framework for evaluating higher education institutions. International Journal of Educational Management, 30(6), 989- 1002. Robins, S.P., Judge, T.A., & Sanghi, S. (2009). Organisational behavior (13th ed.). New Delhi: Prentice Hall. Sabiu, M.S., Ringim, K.J., Mei, T.S., Joarder, M. (2019). Relationship between human resource management practices, ethical climates and organizational performance, the missing link. PSU Research Review, Emerald Publishing Limited, 3(1), 50-69. Sapra, N. (2012). Current trends in performance appraisal. International Journal of Research in IT & Management, 2(2), 1203-1211. Setiobudi, E., (2017). Analisis Sistem Penilaian Kinerja Karyawan Studi Pada PT Tridharma Kencana. Journal of Applied Business and Economics, vol-3, no-3, pp. 170-182. Shahlaei, N. (2011). Presenting a suitable model for the formation of learning organizations in the Army of the Islamic Republic of Iran. Military Management, 11(41). [in Persian]. Shokri, N., Salavati, A., & Hasani, R. (2019). Designing a model of strategic indicators of educational quality in applied science centers. Strategic Management Studies, 10(39), 231-250. [in Persian]. Soltani, M., Talayee, M., & Saberi Moghaddam, A. (2018). Review and analysis of the status of the performance evaluation system. Human Resource Management Research, 10(2), 23-48. [in Persian]. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 |
||