| تعداد نشریات | 32 |
| تعداد شمارهها | 522 |
| تعداد مقالات | 5,085 |
| تعداد مشاهده مقاله | 7,797,908 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,803,082 |
واکاوی شایستگی های اشتغال پذیری در برنامه درسی تلفیقی استیم | ||
| توسعه برنامه درسی | ||
| دوره 2، شماره 3، شهریور 1404، صفحه 106-124 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/dc.2025.30068.1092 | ||
| نویسندگان | ||
| فاطمه اکرمی* 1؛ جواد حاتمی2 | ||
| 1گروه تعلیم و تربیت،دانشکده علوم انسانی،دانشگاه تربیت مدرس | ||
| 2گروه علوم تربیتی دانشکده انسانی دانشگاه تربیت مدرس تهران ایران | ||
| تاریخ دریافت: 24 شهریور 1404، تاریخ بازنگری: 16 آذر 1404، تاریخ پذیرش: 16 آذر 1404 | ||
| چکیده | ||
| هدف پژوهش حاضر واکاوی شایستگی های اشتغال پذیری در برنامه درسی تلفیقی استیم است. رویکرد پژوهش کیفی، روش به کار رفته سنتزپژوهی وابزار مورد استفاده چک لیست و روش تجزیه وتحلیل داده ها کدگذاری باز ،محوری و انتخابی است. جامعه پژوهش اسناد علمی مرتبط در بازه زمانی ده سال اخیر بوده است. در نهایت، 35 منبع به صورت مستقیم مورد استفاده قرار گرفته است.یافته ها نشان می دهد برنامه درسی استیم به دلیل ماهیت سازنده گرایی خود و توان تقویت مهارت های کارآفرینی و تعاملی ، منجر به کسب شایستگی های اشتغال پذیری در یادگیرندگان می شود. در این راستا سه مضون اصلی شایستگی های فردی، شایستگی های حرفه ای و شایستگی های اجتماعی مربوط به اشتغال پذیری به عنوان برون داد استخراج شده است.از زیرکدهای شایستگی فردی می توان به ویژگی های شخصیتی،مهارت های نرم،مهارت های رفتاری و مهارت حل مساله اشاره کرد.درشایستگی حرفه ای نیز مضامینی مانند اخلاق حرفه ای،هویت شغلی،مهارت فنی و فناورانه استخراج شده است.شایستگی اجتماعی نیز شامل عناوینی مانند مهارت ارتباطی و مذاکره است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| برنامه درسی؛ استیم؛ اشتغال پذیری | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| An analysis of employability competencies in the integrated curriculum of STEAM | ||
| نویسندگان [English] | ||
| fateme akrami1؛ Javad Hatami2 | ||
| 1Department of Education, Faculty of Humanities, Tarbiat Modares University | ||
| 2Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran | ||
| چکیده [English] | ||
| The aim of this study is to investigate employability competencies in the integrated STEAM curriculum. The qualitative research approach, the method used is synthesis research, and the tool used is checklist and the data analysis method is open, axial and selective coding. The research community was relevant scientific documents in the last ten years. Finally, 35 sources were directly used. The findings show that the STEAM curriculum, due to its constructivist nature and the ability to strengthen entrepreneurial and interactive skills, leads to the acquisition of employability competencies in learners. In this regard, three main themes of personal competencies, professional competencies, and social competencies related to employability have been extracted as outputs. The sub-codes of personal competencies include personality traits, soft skills, behavioral skills, and problem-solving skills. In professional competencies, themes such as professional ethics, professional identity, and technical and technological skills have also been extracted. Social competencies also include topics such as communication and negotiation skills. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Curriculum, STEAM, Employability | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 6 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4 |
||