| تعداد نشریات | 32 |
| تعداد شمارهها | 525 |
| تعداد مقالات | 5,140 |
| تعداد مشاهده مقاله | 7,867,542 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,845,513 |
نقش کارکرد مطلوب خانواده در سازگاری تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان ابتدایی | ||
| توسعه برنامه درسی | ||
| دوره 2، شماره 3، شهریور 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/dc.2025.30156.1094 | ||
| نویسندگان | ||
| احمد چنانی1؛ فرزانه قنادان* 2؛ ساجده شافعی3؛ زهره زاده علی فراش4 | ||
| 1دکترای تخصصی فلسفة تعلیم و تربیت، دانشگاه آزاد اسلامی اراک، اراک، ایران | ||
| 2کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه پیام نور بهبهان، خوزستان، ایران | ||
| 3کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج، البزر، ایران | ||
| 4کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد دزفول، خوزستان، ایران | ||
| تاریخ دریافت: 05 مهر 1404، تاریخ بازنگری: 04 دی 1404، تاریخ پذیرش: 04 دی 1404 | ||
| چکیده | ||
| زمینه و هدف: شیوع ویروس کرونا باعث ایجاد مشکلاتی در زندگی دانشآموزان شد که این مسائل گاها تا بعد از کرونا نیز ادامهدار بوده است. بنابراین هدف پژوهش بررسی نقش کارکرد مطلوب خانواده در سازگاری تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی بود. روش: طرح پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پایه چهارم و پنجم شهر دزفول در سال تحصیلی 1403-1404 بود که به روش نمونهگیری در دسترس تعداد 150 نفر انتخاب شدند و به پرسشنامههای سنجش خانواده اپشتین، بالدوین و بیشاب، پیشرفت تحصیلی فام و تیلور و سازگاری تحصیلی سینها و سینگ پاسخ دادند. پس از جمعآوری دادهها، اطلاعات با نرم افزار SPSS23 دادهها با استفاده از همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی چندگانه تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد که کارکرد مطلوب خانواده با پیشرفت تحصیلی (79/0-r)، سازگاری اجتماعی (81/0-r)، سازگاری عاطفی (75/0-r)، سازگاری آموزشی (62/0-r) و نمره کل سازگاری تحصیلی (82/0-r)، رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که کارکرد خانواده 79 درصد از پیشرفت تحصیلی را تبیین کرد. همینطور کارکرد خانواده سازگاری اجتماعی را 53 درصد، سازگاری عاطفی را 27 درصد و سازگاری آموزشی را 11 درصد را تبیین کرد. بحث و نتیجهگیری آموزش روانشناختی و مهارتی والدین در این زمینه نیز میتواند مفید باشد. خانواده به واسطه دامنه تعاملات و کنشهای گسترده خود به شدت عملکردهای روان شناختی فرد را از خود متأثر میسازد و میتواند سازگاری تحصیلی را متأثر کند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| کارکرد خانواده؛ سازگاری تحصیلی؛ پیشرفت تحصیلی؛ پسا کرونا | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| The role of optimal family functioning in academic adjustment and academic achievement of elementary school students | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Ahmad chenani1؛ Farzaneh Qanadan2؛ Sajdeh Shafei3؛ Zohre zadeh Ali Farash4 | ||
| 1Doctorate in Philosophy of Education, Islamic Azad University of Arak, Arak, Iran. | ||
| 2Master of Educational Psychology, Payam Noor Behbahan University, Khuzestan, Iran. | ||
| 3Master of Clinical Psychology, Faculty of Psychology, Islamic Azad University, Karaj Branch, Alborz, Iran | ||
| 4Master of Curriculum Planning, Islamic Azad University, Dezful Branch, Khuzestan, Iran. | ||
| چکیده [English] | ||
| Background and purpose: Sometimes the issues have continued even after Corona. Therefore, the purpose of the research was to investigate The role of optimal family functioning in academic adjustment and academic achievement of elementary school students. Method: The current research design was descriptive and correlational. The statistical population included all fourth and fifth grade students in Dezful city in the academic year of 2024-2025, who were selected by the available sampling method, 150 people were selected, and the Epstein, Baldwin, and Bishab family assessment questionnaires, Pham and Taylor's academic progress, and Sinha's academic adjustment were used. and Singh replied. After data collection, data were analyzed with SPSS23 software using Pearson correlation and multiple linear regression. Findings: The results showed that the optimal functioning of the family is related to academic achievement (r-0.79), social adjustment (r-0.81), emotional adjustment (r-0.75), educational adjustment (r-0.62) and The total academic adjustment score (r-0.82), there is a direct and significant relationship. Also, the results of regression analysis showed that family functioning explained 79% of academic progress. Also, family functioning explained 53% of social adjustment, 27% of emotional adjustment and 11% of educational adjustment. Discussion and conclusion of psychological and skill training of parents in this field can also be useful. Due to its wide range of interactions and actions, the family strongly affects the psychological functions of the individual and can affect the academic adjustment. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| family functioning, academic adaptation, academic progress, post-Corona | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 |
||