تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 190 |
تعداد مقالات | 1,599 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,448,798 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,979 |
مطالعهای در روش سادهنگاری و شکلگیری ظروف سفالی تبرستان (مطالعهی موردی: ظروف سفالی منطقهی مرکزی تبرستان) | ||
دو فصلنامه مطالعات هنر بومی | ||
مقاله 4، دوره 1، شماره 1، بهار و تابستان 1393، صفحه 55-67 اصل مقاله (4133 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمّد اعظمزاده* 1؛ فروغ عموئیان2 | ||
1استادیار گروه صنایع دستی دانشگاه مازندران | ||
2مربی گروه صنایع دستی دانشگاه مازندران | ||
چکیده | ||
در طول تاریخ، ظروف سفالینی که به صورت سفارشی و یا بنا به کاربرد آیینی و روزمره و خوشایند شخصی ساخته میشدند، حاصل تفکّر و نگرش نوعی طراحی بودهاند که به صورت احجامِ سهبعدی با فرمهای گوناگون تبلور عینی یافتهاند. در ایران، ظروف سفالی با رویکرد آیینی ـ کاربردی، به رغم این که تحت تأثیر شرایط تاریخی، اقلیم، سنّت، باورها و برخی مقتضیات زمانی بوده، امّا کلیّت مشخّصی را نشان میدهد که حاکی از خلّاقیت و توجّه به زیباییشناسی ذاتی هنرمند بوده است. این مقاله، با هدف تجزیه و تحلیلِ برخی آثار سفالی مکشوف در منطقهی مرکزی مازندران، سعی در شناخت روش سادهنگاری1 (چکیدهنگاری) و شکلگیری ظروف دارد. با مطالعه و بررسی به عمل آمده از این سفالینهها و به دست آوردن الگویی خطی از احجام ساخته شده، وجوه تشابهی بین شکل ظروف و عناصر طبیعت به دست آمده و نیز این که هنرمند با روش خلّاقانهای به سادهنگاری ظروف پرداخته است که الهام او را از طبیعت نشان میدهد. روش تحقیق در این مقاله به صورت توصیفی ـ تحلیلی است و بخشی از ظروف منطقهی مرکزی مازندران که در موزهی گنجینهی بابل نگهداری میشوند، به صورت مطالعهی موردی، تحلیل و بررسی شدهاند. نتیجهی کلی پژوهش، بیانگر آن است که فرم غالبِ ظروف در منطقهی مرکزی مازندران، ناشی از توجّه به نوعی طراحی سادهنگاری و متأثر از فرم پرندگان مهاجر میباشد که در نتیجهی کاربرد خاص آنها، فرمها استحاله و تغییر یافته و گاه از طبیعتپردازی دور شده و اصول زیباییشناسیِ خاصی را آشکار ساختهاند و با توجّه به کاربری، توجّه ویژهیِ خاصی بر روی برخی از قسمتهای حجم سفالی شده که آن را به شکل ظروف آیینی که دارای آبریزگاههای کوتاه یا لولهای بلند هستند، میبینیم. همچنین ظروفی که طراحی شدهاند، به شیوهی ذهنی و با الهام از دریافتهای درونی و سلیقهی شخصی هنرمند پدید آمدهاند. | ||
کلیدواژه ها | ||
ظروف سفالی؛ مازندران؛ شکل (فرم)؛ سادهنگاری؛ هنرمند سفالگر | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Study of Stylization Method and Shaping of Tabarestan Pottery (Case Study: Pottery in Central Region of Tabarestan) | ||
چکیده [English] | ||
Historically, pottery objects, which were made to order or built for ritual and routine use or even for personal appreciation, were the result of a certain attitude towards design objectified in three dimensional volumes with different forms. In Iran, although pottery pieces made with a ritual-functional mentality were influenced by the historical conditions, climate, tradition, beliefs as well as certain requirements of time, they show distinct wholeness which is indicative of creativity and attention of the artist’s natural aesthetics. Analyzing some of the earthenware pieces discovered in the central region of Mazandaran, the aim of this article is to illuminate the stylization method and the shaping the vessels. The investigation conducted into the patterns on the vessels revealed a linear model indicating similarities between them and the elements in nature. The study also suggests that the artists creatively exploited techniques to stylize the objects. Using a descriptive-analytical approach, we examined as cases a number of objects housed in Babol museum. The objects were obtained from the central region of Mazandaran. The overall result of this study indicates that the predominant form on the containers results from a certain focus on migratory birds stylized on the basis of their forms, revealing special aesthetic principles. As to the application of the objects, the study indicates that particular attention was paid to the certain parts of the objects rendering them into ritual vessels with either long or short spouts. Also the objects designed reveal the artists’ inspirations and insight. | ||
کلیدواژه ها [English] | ||
pottery, Mazandaran, shape (form), stylization, pottery artist | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,124 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,575 |
||