تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,519 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,144,868 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,678 |
ارزیابی مشارکت زنان در ایمنی فضاهای عمومی شهر سقز با مدل مشارکت شهری | ||
مطالعات ساختار و کارکرد شهری | ||
مقاله 3، دوره 1، شماره 2، شهریور 1392، صفحه 47-69 اصل مقاله (272.87 K) | ||
نوع مقاله: علمی- پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمد اجزا شکوهی1؛ زهره فنی2؛ اکبر حیدری* 1 | ||
1دانشگاه فردوسی مشهد | ||
2دانشگاه شهید بهشتی تهران | ||
تاریخ دریافت: 17 بهمن 1391، تاریخ بازنگری: 14 خرداد 1392، تاریخ پذیرش: 13 اردیبهشت 1393 | ||
چکیده | ||
با توجه به حجم بالای مراجعهکنندگان بهویژه زنان به فضاهای شهری و تقاضای زیاد برای استفاده از این مکانها توسط شهروندان، میزان ایمنی و آسایش این فضاها یکی از دغدغههای اصلی سیاستگذاران و برنامهریزان شهری را تشکیل میدهد. لذا هدف تحقیق حاضر، ارزیابی مشارکت زنان در ایمنی فضاهای شهر سقز با مدل مشارکت شهری است. روش تحقیق مبتنی بر مطالعات کتابخانهای، اسنادی، جلسات PUA با زنان به همراه پرسشنامه و مطالعات میدانی است. جامعه آماری پژوهش زنان ساکن، شاغل و تردد کننده در محدوده فضاهای شهری سقز با تاکید بر فضاهای عمومی خیابانهای امام خمینی شمالی و جنوبی، خیابان جمهوری و خیابان قدس میباشد، که بهطور خوشههای کاملاً تصادفی 200 نفر از بین آنها به عنوان حجم نمونه (50 نفر 34-17 سال، 50 نفر 51-34 سال، 50 نفر 65-51 سال و 50 نفر 65 سال به بالا) انتخاب گردید. در ادامه مدل مشارکتی PUA طی پنج مرحله، مرحله اول: تهیه مقدمات، مرحله دوم: تشکیل جلسات بحث، مرحله سوم: ارائه راهکارهای اجرایی، مرحله چهارم: مطالعات میدانی و کارشناسی و مرحله پنجم: ارائه راهبردهای لازم با توجه به سه شاخص: کاربریها، طراحی فضای مطلوب زنان و مبلمانهای شهری با استفاده از SWOT ارائه شد. نتایج نشان داد که به لحاظ شاخص کاربریهای زن محور، خیابان قدس وضع به مراتب نامناسبتری در تامین آسایش فیزیکی و روانی زنان با 96% نسبت به خیابانهای امام خمینی شمالی 62%، امام خمینی جنوبی 45% و خیابان جمهوری با 42% دارا بوده است. همچنین نتایج نشان داد که شاخص مبلمان شهری در خیابان جمهوری با 41% تأمین رضایتمندی زنان وضع مطلوبتری نسبت به خیابانهای قدس با 29%، خیابان امام جنوبی با 18% و خیابان امام شمالی با 12% داشت. شاخصهای دیگر نیز وضعی مشابه داشت. در نهایت راهبردهای لازم به منظور سهولت در تردد و جابجایی شهری (نظیر ایستگاههای تاکسی و اتوبوس شهری) ارائه گردید. | ||
کلیدواژهها | ||
جلسات PUA؛ کاربریهای زن محور؛ شهر سقز؛ مشارکت زنان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Assessing the Women’s Participatory in Public Spaces Safety of Saqeez city using Participatory Urban Appraisal Model | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad Ajzashokohi,1؛ Zohreh Fanni,2؛ Akbar Haydari1 | ||
چکیده [English] | ||
Considering the high volume of clients particularly women in urban areas and the strong demand for use of these places by citizens, the make of safety and comfort of these spaces is one of the main concerns of policy makers and urban planners. In order to, the aim of current paper is the assessment of women’s participatory in public spaces safety of Saqqez city by Participatory Urban Appraisal model. Applied methodology is based on library studies, women's PUA meetings, and questionnaire and field studies. Statistical society of research consist of women living, working and traveling in Saqqez urban spaces with point on public spaces of south and north Imam Khomeini avenue, Republic street and Quds avenue in Saqqez city that as random clusters were selected 200 of them as the sample size (N= 50 for each groups of 17 -34, 34- 51, 51- 65 and over of 65 years old). In continue were presented the participatory model of PUA during the five stages as A) provide preparations, b) meetings to discuss, c) provides administrative guidelines, D) field and undergraduate studies and E) is presented of needed strategies according to three criteria’s of access, Land uses, optimal spaces design for women’s and urban furniture by SWOT model. Results showed that in terms of female-centric land uses, the Quds street had far more inappropriate in providing of physical and psychological comfort of women’s with (96%) rather north Imam Khomeini street (62%), south Imam Khomeini street (45%) and Republic street with (42%). Also the results showed that city street furniture index in Republic Street with providing more favorable conditions of women's satisfaction (41%) have more favorable situation than Quds Avenue (29%), south Imam Khomeini Street (18%) and north Imam Khomeini Street with 12%. Also, other indicator’s had similar situation. Finally, were presented the needed strategies to ease the traffic and urban transportation (as: taxi and bus stations). | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,370 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,170 |