تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,519 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,144,830 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,657 |
بررسی عملکرد فضایی مراکز آموزش عالی در توسعه پایدار فرهنگ شهری کلان شهر تهران | ||
مطالعات ساختار و کارکرد شهری | ||
مقاله 8، دوره 1، شماره 2، شهریور 1392، صفحه 11-27 اصل مقاله (234.43 K) | ||
نوع مقاله: علمی- پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سید مهدی موسی کاظمی1؛ محمد تقی رهنمایی2؛ محسن گلپایگانی* | ||
1دانشگاه پیام نور تهران | ||
2دانشگاه تهران | ||
تاریخ دریافت: 06 دی 1391، تاریخ بازنگری: 18 شهریور 1392، تاریخ پذیرش: 26 بهمن 1392 | ||
چکیده | ||
مراکز آموزش عالی کلانشهر تهران بهعنوان بخشی از فضاهای پررونق شهری، بهدلیل دارا بودن پتانسیلها و ظرفیتهای بالقوه فرهنگی از جمله مستعدترین فضاهای فرهنگی این شهر درتوسعه پایدار فرهنگ شهری بهشمار میروند. هدف این پژوهش شناسایی وتحلیل فضایی عملکرد مراکز آموزش عالی در ارتقای فرهنگ شهرنشینی در کلانشهر تهران است که بیانگر رابطهی مراکز آموزش عالی و فرهنگ شهرنشینی درکلانشهرها است. در این پژوهش روش تحقیق از نوع توصیفی– تحلیلی و مبتنی بر دو روش مطالعات کتابخانهای ومیدانی میباشد. نتایج این تحقیق نشان میدهد که رابطه معنیداری بین این دو وجود دارد، به این شکل کهمراکز آموزش عالیکلانشهر تهران درتوسعه پایدارفرهنگ شهری تأثیرگذار بودهاند، اما این رابطه در منطقه 3 قویتر از منطقه 19 بوده است. برای آگاهی از روند و میزان تأثیرگذاری مراکز آموزش عالی در ارتقای فرهنگ شهری در کلانشهر تهران، با توجه به فرضیات و شاخصهایی تدوین شده، آزمون ناپارامتری دو جملهای به تفکیک در مناطق 3 و 19 مورد استفاده قرار گرفت و برای بررسی تفاوت معنیداری بین دو منطقه از آزمون ناپارامتری مان– ویتنی استفاده شد. بهمنظور معرفی جایگاه مراکز آموزش عالی در دستیابی به توسعه پایدار فرهنگ شهری در کلانشهر تهران بر اساس ابعاد توسعه پایدار پیشنهادهایی بیان میگردد. | ||
کلیدواژهها | ||
فضای شهری- فرهنگ شهری– توسعه پایدار شهری– مراکز آموزش عالی– کلانشهر تهران | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Examining the spatial Performance of Higher Education Centers in Urban Culture Sustainable Development of Tehran Metropolitan (A case study of zone 3 and 19, Tehran) | ||
نویسندگان [English] | ||
Sayed Mehdi Mousa Kazemi1؛ Mohammad Taghi Rahnamaei2؛ Golpayegani, Mohsen Golpayegani, Mohsen | ||
چکیده [English] | ||
Higher education centers as a part of the active urban areas, including the potential cultural capacities, and presenting services in high levels of urban society are considered the best urban cultural spaces of sustainable development of urban culture This study aimed to identify and analyze performance space higher education centers in promoting urban culture in the Tehran metropolitan represent the relationship between higher education centers and urbanization culture in the metropolitan. The methodology of the research is based on descriptive –analytical approaches which exploited intensive documentary sources. The survey results show that there is a significant relationship between these two regions. To form the metropolis Tehran Higher education centers in urban culture sustainable development have influenced Tehran. To the knowledge of the process and impact of higher education institutions in the promotion of culture in the metropolitan city of Tehran the assumptions and parameters specified, the binomial non parametric tests were used separately in 3 regions and 19. In order to introduce the role of centers higher education in achieving culture urban sustainable development in the metropolitan city of Tehran Some suggestions are put forward on the basis of sustainable development. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,038 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,921 |