تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,519 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,144,833 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,658 |
تحلیلی بر نیازهای آموزشی کارکنان با استفاده از TOPSIS فازی، دیماتل فازی (مورد مطالعه: استانداری خراسان جنوبی) | ||
مطالعات برنامه ریزی آموزشی | ||
مقاله 5، دوره 1، شماره 1، بهمن 1391، صفحه 105-129 اصل مقاله (461.87 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
تاریخ دریافت: 30 فروردین 1391، تاریخ بازنگری: 31 تیر 1391، تاریخ پذیرش: 11 مرداد 1391 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر« شناسایی و رتبهبندی نیازهای آموزشی کارکنان استانداری خراسان جنوبی با استفاده از تکنیک دیماتل و تاپسیس فازی» میباشد. در این تحقیق ابتدا از طریق مطالعۀ ادبیات تحقیق و نظر سنجی خبرگان شاخصهای نیازهای آموزشی کارکنان شناسایی شده و سپس در فاز کمی با استفاده از تکنیکهای تاپسیس و دیماتل فازی به رتبهبندی این شاخصها پرداخته شد. جامعۀ این تحقیق را تمامی کارکنان استانداری خراسان جنوبی به تعداد 145 نفر در بر میگیرد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهای محقق ساخته بوده است. جهت تحلیل دادههای تحقیق، ابتدا با استفاده از تکنیکهای فوق، اولویتبندی شاخصها و نیز جهت شناسایی علت و معلول بودن آنها از تکنیک دیماتل فازی استفاده گردید. با توجه به نتایج بدست آمده از تکنیک تاپسیس فازی، میتوان بیان کرد که شاخص نزدیک شدن به علوم روز و جدید رتبه اول را کسب کرده و شاخصهای افزایش توان تخصصی کارکنان، رشد دانش عمومی، کاهش خطا و اشتباهات کارکنان و افزایش انگیزۀ شغلی به ترتیب رتبههای 2 الی 5 را به خود اختصاص داده و مابقی شاخصها نیز در اولویتهای بعدی قرار گرفتهاند، همچنین شاخصهای برخورد مناسب با ارباب رجوع و وضعیت اقتصادی مناسب کارکنان به ترتیب، رتبۀ ما قبل آخر و رتبۀ آخر را کسب کردهاند.همچنین با استناد به نتایج بدست آمده از تکنیک دیماتل فازی، شاخصهای: نزدیک شدن به علوم روز و جدید، افزایش توان تخصصی کارکنان، افزایش مهارت کارکنان، ارتباط مناسب با همکاران، رشد دانش عمومی، کاهش خطا و اشتباهات کارکنان، افزایش انگیزۀ شغلی، آشنایی کارکنان با قوانین و مقررات اداری، آشنایی با حقوق شغلی کارکنان، افزایش روحیۀ مشارکت کارکنان، فرهنگ پذیری سازمانی، آشنایی با اهداف و وظایف سازمانو افزایش کیفیت کار کارکنان جز عوامل تاثیرگذار و به بیان دیگر علتها میباشند و رتبههای 1 الی 13 را به خود اختصاص دادهاند. همچنین شاخصهای: افزایش ایمنی شغلی کارکنان، افزایش کارایی کارکنان، افزایش مسئولیتپذیری در کارکنان، افزایش ارتقا و پیشرفت شغلی، تقویت روحیه اجتماعی کارکنان، تناسب اطلاعات علمی با مهارت کار، رشد فضایل اخلاقی، سازگاری با محیط کار، افزایش آرامش شغلی کارکنان، وضعیت اقتصادی مناسب کارکنان و برخورد مناسب با ارباب رجوع جز عوامل تاثیرپذیر و به بیان دیگر معلولها میباشند و رتبههای 14 الی 24 را در بین شاخصها به خود اختصاص دادهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش؛ نیازهای آموزشی؛ کارکنان؛ تاپسیس فازی؛ دیماتل فازی | ||
اصل مقاله | ||
امروزه تحول و نوآوری در همۀ زمینههای دانش بشری یک امر مسلم و بدیهی است که با سرعتی شگرف در حال رخ دادن است. به عبارت دیگر، به مانند گذشته هیچ یک از دانشها و زمینههای علمی بشری نمیتوانند برای مدت طولانی بدون تحول و نوآوری کارایی لازم را داشته باشند (سالاروندیان، 1390، 7). در سایۀ این تحولات سریع و شگرف، افراد باید به کسب دانش و مهارتها و گسترش آن در طول زندگی خود بپردازند، تا از این طریق در جامعه و سازمانهای مربوطه حضور جدی و موثری داشته باشند و علاوه بر رفع نیازها و امیال خود، به صورت منطقی به اجرای نقش اجتماعی و سازمانی خویش نیز اقدام نمایند، زیرا حیات موثر سازمانها از طریق کارایی مدیران و کارکنان آگاه، ماهر، خلاق و توانا میسر میگردد (فتحی واجارگاه و کامکاری، 1389، ص89). آموزش در سازمانهای امروزی، به مثابۀ امری بنیادی نگریسته میشود، زیرا نبود آموزش، آثار زیانبار شدیدی را بر پیکر سازمان وارد میسازد. پیشگیری از این آثار زیانبار، منوط به پی افکندن بنیانهای آموزش در قالب برنامههای استراتژیک میباشد، بهطوری که خطاهایی که کارکنان در سازمان از خود بروز میدهند و سازمان را با تهدید روبرو میسازند، ناشی از ناآموختگی است (فوت، 2001). آموزش و بهسازی نیروی انسانی برای سازمانها امری ضروری و حیاتی است. تافلر معتقد است، منابع کلیدی در سازمانها کارکنان دانا خواهند بود. مدیریان در نقش پدر خانواده هستند که قدرت اصلی را دارند. با حفظ وفاداری، سریع تصمیم میگیرند و به سرعت وضعیت خود را با اهداف و نیازهای سازمان تطبیق میدهند (عبدالهادیان، 1381). با توجه به گسترش روزافزون علوم و فنون و پیچیدهتر شدن شرایط اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جامعه، این ضرورت بیش از پیش احساس میشود که کارکنان سازمانها برای برخورداری موثر با مسایل و مشکلات آموزشی و تلاش برای حل آنها، باید با استفاده از روشهای جدید و بدیع و بهرهبرداری از حداکثر تواناییهای علمی، شیوههای خویش را تکامل و توسعه بخشند (صباغیان، 1374). آموزش و بهسازی منابع انسانی، نوعی سرمایهگذاری مفید و یک عامل کلیدی در توسعه محسوب میشود که اگر به درستی و شایستگی برنامهریزی و اجرا شود، میتواند بازده اقتصادی قابل ملاحظهای داشته باشد. نتایج پژوهشها نشان میدهند که توجه به آموزش و بهسازی نیروی انسانی، افزایش بهرهوری را به دنبال دارد .برای مثال، در سال 2004 پس از سنجش اثر بخشی دورههای آموزشی در شرکت موتورلا مشخص شد که هر یک دلار سرمایهگذاری در آموزش کارکنان، 33 دلار بازده به همراه داشته است. بررسی دیگر درسال 2006 گویای آن است که بسیاری از سازمانهای امریکایی افزایش مناسب بودجههای آموزشی خود را با میانگین 7 درصد رشد نسبت به سال گذشته گزارش کرده و بیان کردهاند که حدود 1273 دلارصرف آموزش هر کارآموز در سال میکنند. آنها مبلغی بالغ بر 55.8 بیلیارد دلار در این سال صرف آموزش و بهسازی نیروهای انسانی خود کردهاند (عیدی به نقل از نشریۀ آموزش 2006:21 ) لذا، تعیین نیازهای آموزشی اولین گام برنامهریزی آموزش کارکنان و در واقع، نخستین عامل ایجاد و تضمین اثربخش کارکرد آموزش و بهسازی است که اگر به درستی انجام گردد، احتمال تطابق آن با نیازهای سازمان افزایش خواهد یافت. در نتیجه، تعیین نیازهای آموزشی برای کارکنان استانداری خراسان جنوبی، نقطۀ آغاز هر نوع آموزش است که تاثیر عمدهای در اثربخشی و نیز فراهم آوردن مبنایی برای ارزیابی و تصمیمگیری در زمینههای مختلف آموزش دارند و میتوان مطرح نمودکه هیچ وظیفهای مهمتر از تعیین نیازها در فرآیند آموزش و بهسازی وجود ندارد. از این رو اقتضا میکند که نیازهای آموزشی پس از شناسایی، اولویتبندی شوند. اهمیت اولویتبندی از آن جهت است که نیازهایی که برای سازمان یا شغل ارزشمند است را مشخص میکند و دادههایی که برنامۀ آموزشی بر آن بنا خواهد شد را تعیین میکند.
2-مبانی نظری تحقیق 2-1- اهمیت آموزش کارکنان همانگونه که جوامع بشری از سنتی به صنعتی و از صنعتی به فراصنعتی شدن گام برمیدارند، علوم و فنون تکنولوژی هم در حال پیشرفت میباشد. به موازات این تغییرات است که اهمیت و لزوم آموزش کارکنان بیش از پیش ملموس و محسوس میگردد تا آنجا که بعضی صاحب نظران در اهمیت آموزش میگویند آموزش در حقیقت خود مدیریت است بدین معنا که بدون آموزش کارکنان، پایههای مدیریت متزلزل و فرو میریزد (صباغیان، 1372). گارت ویلیامز در صفحات 19 تا 21 کتاب خود "بسوی آموزش مداوم" مینویسد: در بسیاری از مشاغل علمی و فنی مهندسی، پزشکی و کشاورزی تغییرات تکنولوژیک بقدری سریع بوده است که آن مهارت خاص که افراد در اوایل زندگی کاری داشتهاند نمیتواند در طول زندگی شغلی آنها مفید باشد و مدتها قبل از اینکه به سن بازنشستگی برسند از درجۀ اعتبار ساقط است (به نقل از دستمردی، 1389، ص 18). واقعیت آن است که راهبردهای آموزش سنتی و منفعل نمیتوانند مزایای رقابتی برای سازمانها ایجاد کنند، مگر اینکه آموزشهای موجود در سازمانها در نقش اهداف، کارکرد و ساختارهای موجود خود تجدیدنظر اساسی یا تحول ایجاد نمایند (فرجاد، 1388، 6). بسیاری از صاحب نظران دربارۀ اهمیت و نقش آموزش در جامعه اظهارنظر کردهاند. از جمله پیتر دراکر عقیده دارد که علی رغم هزینههای سنگین تربیت نیروی کار، آموزش همراه با اعمال صحیح مدیریت، هر کشور عقب ماندهای را در مدتی کوتاه در زمرۀ کشورهای پیشرفته و برخوردار از بهرهوری بالا قرار میدهد (فرمیهنی فراهانی، 1384).
2-2- نیازهای آموزشی هرچند که در حوزههای مختلف آموزش، طی سالیان متوالی بحثهای زیادی در مورد تعریف واژۀ نیاز وجود داشته، اما آنچه که از مفهوم نیازهای آموزشی مورد نظر است، شناسایی نیازهایی است که در برنامهریزی، تشخیص و شناسایی مسائل فردی، ارزیابی یادگیری افراد، بهبود عملکرد شغلی و فردی کارکنان و مداخلات آموزشی کمک کننده است (فرجاد، 1388). نیاز آموزشی فاصلهای است میان آنچه فرد یا گروه شغلی خاصی باید بدانند و انجام دهند و آنچه که در شرایط موجود میدانند و انجام میدهند، نیاز آموزشی در حقیقت شکاف میان سطح کنونی و سطح مطلوب توانایی افراد در انجام وظایف و مسئولیتهای خویش می باشند (ردائی، 1386). نیاز آموزشی، به عنوان خواستهها و ترجیحات کارکنان، به عنوان یک مساله یا مشکل در عملکرد افراد و به عنوان فاصلۀ بین وضع موجود و وضع مطلوب مطرح میشود (فتحی واجارگاه، 1381). تعیین نیازهای آموزشی، نقطۀ آغاز هرگونه فعالیت آموزشی است که نقش و تاثیر فراوانی در اثربخشی و نیز فراهم آوردن مبنایی برای ارزیابی و تصمیمگیری در زمینههای مختلف آموزشی دارد (عیدی و همکاران،1387).
2-2-1- روشهای تعیین نیازهای آموزشی تعیین نیازهای آموزشی کارکنان، بررسی دقیق و موشکافانه از اهداف و رسالتهای سازمانی، شناسایی توانمندیهای کارکنان، میزان و نوع محصولات، هزینهها و دیگر عوامل تاثیرگذار است (سالاروندیان، 1390، 49).
متداولترین روشهای تعیین نیازهای آموزشی به شرح زیر است: 1- نظرخواهی از مدیران 2- ارزیابی عملکرد 3- برنامههای قسمتها و بخشهای سازمانی 4- نظرخواهی از مدیر آموزش و توسعۀ منابع انسانی 5- تجزیه و تحلیل شغل 6- تجزیه و تحلیل فرد 7- تجزیه و تحلیل سازمان 8- تجزیه و تحلیل مشکلات 9- آزمون 10- پرسشنامه 11- کارگاه آموزشی(جزایری،1384)
2-2-2-تشخیص نیازهای آموزشی شناخت و تحلیل اثربخش نیازهای آموزشی، پیش نیاز یک سیستم آموزشی موفق است. تعیین نیازهای آموزشی اولین گام برنامهریزی آموزش کارکنان و در واقع نخستین عامل ایجاد و تضمین اثربخشی کارکرد آموزش و بهسازی است که اگر بدرستی انجام شود، مبنای عینیتری برای برنامهریزی اثربخش فراهم خواهد شد و احتمال تطابق آن با نیازهای سازمان، حوزههای شغلی و کارکنان و در نهایت اثربخشی آن افزایش خواهد یافت (عباسزادگان و ترکزاده،1381) یک تحلیل نیازهای آموزشی که بنحو مناسبی تهیه شده باشد به اثربخشی و کارایی سازمانی و رقابت در محیط مملو از تغییر و رشد کمک میکند. چنین تحلیلی اساس محکمی برای تهیۀ برنامۀ توسعۀ کارکنان در تمام سطوح بشمار میآید. ( Paul &Taylor,1998)
2-2-3- هفت گام کلیدی در انجام موثر تحلیل نیازهای آموزشی(Bailley,2000): 1- شناخت هدف، مقیاس و حوزۀ تحلیل نیازهای آموزشی. 2- شناخت گروههایی ذینفع اصلی و انتظارات آنها. 3- تعریف منبع دریافت اطلاعات و افرادی که به آنها گزارش میدهیم. 4- شناخت برنامۀ زمانبندی تحلیل نیازهای آموزشی. 5- جمعآوری دادههای مورد نیاز. 6- تحلیل و ارزیابی یافتهها. 7- تهیه و ارائۀ گزارشی با نیازهای آموزشی مشخص و پیشنهادات آن و آن اشخاص به چه آموزشهایی نیاز دارند، مستلزم تحقیق و بررسی است. | ||
مراجع | ||
آویژگان، مریم، کرم علیان، حسن، زندی، بهمن،عشوریون، وحید و چنگیز، طاهره (1389)، اولویت بندی نیازهای آموزشی اعضای هیأت علمی پایه دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی،شماره 10،صفحات 735 تا 747. پورصفر صیقالنی، علی (1381)، نیازسنجی آموزشی مدیران میانی شرکت های قطعه ساز ایران خودرو، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران. توکلی،ثامنه.(1388)،"ضرورت ارزشیابی دوره های آموزشی ضمن خدمت در کتابخانه ها:رویکردی اثربخش در مدیریت منابع انسانی"،نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانه ها،موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی،دوره یک،شماره4. جزایری، سید احمد.(1384)، بررسی و ارزیابی اثربخشی دوره های آموزشی برگزار شده در شرکت ملی فولاد ایران، سومین کنفرانس بین المللی مدیریت، صفحه ششم. دستمردی، محمد علی.(1389)، بررسی دلایل عدم انگیزه کارکنان جهت شرکت در دوره های آموزشی شرکت ملی پخش و فراورده های نفتی، پایان نامه کارشناسی ارشد. دعایی،حبیب الله و عاقل،ابراهیم (1381)، بررسی و تعیین نیازهای آموزشی کارکنان امور فنی و تولید موسسه های انتشاراتی، پژوهشنامه علوم انسانی و اجتماعی،سال دوم،شماره پنجم،ص 6. ردائی، هادی (1381)، نیاز سنجی آموزشی کارکنان سازمان اقتصادی کوثر برای تدوین نظام جامع آموزش کارکنان سازمان، پایان نامه کارشناسی ارشد. سالاروندیان، شهرام (1390)، نیازسنجی آموزشی کارکنان شرکت سهامی بیمه ایران در بخش معاونت فنی، پایان نامه کارشناسی ارشد. شریف زاده،فتاح وعبدی،فاطمه (1387)، تعیین نیازهای آموزشی و آثار آموزش ضمن خدمت بر یادگیری کارکنان مخابرات رسته اداری مالی اداره کل منطقه دو تهران،پژوهشنامه مدیریت،سال اول،شماره اول،صفحه70-41. صباغیان، زهرا (1372)، مقاله تاثیر آموزش ضمن خدمت بر افزایش موفقیت و کارایی مدیران، فصلنامه مدیریت در آموزش و پرورش سال چهارم. صباغیان، علی (1374)، نیازسنجی آموزشی کارکنان اداری ادارات آموزش و پرورش استان خراسان، اداره کل آموزش و پرورش استان خراسان. عباس زادگان، محمد و ترک زاده، جعفر (1381)، نیازسنجی آموزشی در سازمانها ، تهران: شرکت سهامی انتشار. عیدی، اکبر، علی پور، محمدرضا و عبداللهی، جواد (1387)، سنجش اثربخشی دوره های آموزشی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، شماره 200. فتحی واجارگاه، کوروش و کامکاری، کامبیز (1381)، نیازسنجی آموزشی (الگوها و فنون) ، تهران، انتشارات آبیژ. فتحی واجارگاه، کوروش و کامکاری، کامبیز (1389). نیازسنجی آموزشی کارکنان شرکت های تعاونی مصرف ایران، طرح پژوهشی. فرجاد، شهروز.(1388)، نیازسنجی آموزشی در سازمان ها (مفاهیم، تکنیک ها و چارچوب عملی) ،انتشارات بال، چاپ اول. فرمیهنی فراهانی، محسن (1384)، برنامه ریزی آموزشی و درسی، جهاد دانشگاهی. کریمی، مهران، میرزایی، محسن و رحیم، زهره (1390). بررسی نیازهای آموزشی پزشکان خانواده استان یزد، مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد، دورة ششم، شماره 1، شماره پیاپی 4،صفحات 39 تا 46. کوخالو،لیلا.،نوروزی، داریوش (1390)، بررسی نیازهای آموزشی شهروندان تهران طبق سرفصل موضوعات آموزشی معاونت حمل و نقل و ترافیک، فصلنامه مطالعات مدیریت ترافیک، شماره20. نادری، ناهید، سلیمی، قربانعلی و جمشیدیان، عبدالرسول (1387)، توانمند سازی کارکنان از طریق آموزش های ضمن خدمت،مورد مطالعه:شرکت پالایش نفت اصفهان، پژوهشنامه علوم انسانی و اجتماعی(ویژه مدیریت)، سال هفتم، شماره بیست و هفتم. نوری، ایرج، اسدی، بابک و رضازاده، امیر (1386)، ارزیابی کیفیت آموزش با تکنیک MCDM فازی، دانش مدیریت، سال 20، شماره 87، صفحه 160-139. Amiri, M. P, (2010). Project selection for oil-.elds development by using the AHP and fuzzy TOPSIS methods. Expert Systems with Applications, 37, 6218–6224.
Bailley ,D.APRIL,(2000). Learning needs nalysis.TrainingJornal , ABI/INFORM Global.
Chen, Chen-Tung, )2000(. Extensions of the TOPSIS for Group Decision-Making under Fuzzy Environment. Fuzzy Sets and Systems 114(1):1–9.
Hess, P., & Siciliano, J. (1996). Management: Responsibility for performance. New York: McGraw-Hill.
Hsin-Ling Hung&et all. (2012). Exploring training needs of educational program
Hwang, Ching-Lai, and Kwangsun Yoon. (1981). Multiple attribute decision making: methods and applications: a state-of-the-art survey. Berlin, Germany: Springer-Verlag.
Industrial Training Report .(2006). Journal of European Industrial Traning Volume 30, Issue 9.
Opricovic, S., & Tzeng, G. H. (2004). Compromise solution by MCDM methods: A comparative analysis of VIKOR and TOPSIS. European Journal of Operational Research, 156(2), 445–455.
Paul , J. and Taylor,P.W .(1998). A new integrated framework for training needs analysis. Human Resource Management Jornal. Vol .8,no.2.
Zeliha Ceng& et al. (2010) . Determining in-service training needs of chemistry. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,600 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 6,016 |