تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,519 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,144,857 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,668 |
مطالعه تأثیر کیفیت(اطلاعات-آموزش-فنی-خدمات) برمیزان رضایت یادگیرنده در سامانه یادگیری الکترونیکی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مطالعات برنامه ریزی آموزشی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 4، دوره 1، شماره 2، شهریور 1392، صفحه 113-129 اصل مقاله (438.77 K) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
تاریخ دریافت: 01 خرداد 1391، تاریخ بازنگری: 20 شهریور 1391، تاریخ پذیرش: 17 مهر 1391 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
هدف تحقیق حاضر مطالعه تاثیرکیفیت با رضایت الکترونیکی دانشجویان در دانشگاه های دارای سیستم مجازی مستقر در شهر تهران در گروه های علوم انسانی می باشد. روش تحقیق ازنوع همبستگی وبه صورت پیمایشی انجام شده است.دانشگاه پیام نور-تربیت مدرس-تهران-شهید بهشتی-علم وصنعت ایران به عنوان جامعه آماری انتخاب شدند.. جامعه آماری شامل3039 نفراز دانشجویان دوره های یادگیری الکترونیکی در این تحقیق از نمونه گیری تصادفی استفاده شده است و 385نفر از دانشجویان دوره های یادگیری الکترونیکی به صورت تصادفی انتخاب شده اند.ابزارجمع آوری اطلاعات پرسشنامه بودکه ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه98/. به دست آمد. با استفاده از تحلیل های آماری، داده های حاصل از پرسشنامه به کمک نرم افزاراس پی اس اسو با استفاده از روش مدل سازی معادلات ساختار یافته تحقیق، آزموده شد نتیجه تحقیق نشان می دهدکه بین مولفه های کیفیت اطلاعات، کیفیت آموزش، کیفیت فنی، کیفیت خدمات ورضایت تإثیر مستقیم و معنی داری دارند. همچنین بر اساس ضرایب استاندارد شده رگرسیونی (ضرایب تحلیل مسیر) مشاهده میشود به ترتیب کیفیت اطلاعات رتبه اول، کیفیت آموزش رتبه دوم، کیفیت فنی رتبه سوم، کیفیت خدمات رتبه چهارم و کمترین اهمیت را دارد. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کیفیت- رضایت- یادگیرنده- یادگیری الکترونیکی- آموزش از دور | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
با وجود سرمایه گذاری های وسیعی که در توسعه سیستمهای یادگیری الکترونیکی انجام شده است اگر کاربران از سیستم استفاده نکنند، سرمایه گذاری به هدر رفته آیا کیفیت فنی و رضایت یاد گیرنده در سامانه یادگیری الکترونیکی با هم رابطه دارند؟ آیا کیفیت آموزشی و رضایت یادگیرنده در سامانه یادگیری الکترونیکی با هم رابطه دارند ؟ آیا کیفیت اطلاعات و رضایت یادگیرنده در سامانه یادگیری الکترونیکی با هم رابطه دارند ؟ آیا کیفیت خدمات و رضایت یادگیرنده در سامانه یادگیری الکترونیکی با هم رابطه دارند ؟
ادبیات موضوع
روش تحقیق این پژوهش بر حسب نحوه گردآوری داده ها جزء دسته پیمایشی محسوب
جدول1 :تعداد دانشجویان در حال تحصیل سال تحصیلی 1391-1390 به صورت مجازی مستقر در شهر تهران(برنامه ریزی آموزش عالی 1391)
جدول2: حجم نمونه در مدل پیشنهادی
جهت گردآوری داده ها از روش نمونه گیری جامعه آماری نامحدود استفاده شده است.جامعه آماری تحقیق حاضر با توجه به شرایط تحقیق نامحدود محسوب می شود، با استفاده از رابطه مربوط به نمونه گیری از جامعه آماری نامحدود تعدادنمونه به شکل زیر بدست می آید :
جامعه آماری این تحقیق، دانشجویان دوره های یادگیری الکترونیکی در روائی محتوا[3]را می توان «توانایی سؤال های انتخاب شده در انعکاس ویژگی های سازه مورد اندازه گیری» تعریف نمود( عبدالله پور و همکاران 1389 : 66). پایایی ثبات و هماهنگی منطقی پاسخ ها در ابزار اندازه گیری را نشان می دهد و به ارزیابی درستی و خوب بودن کمک می کند(دانایی فرد و همکاران ، 1388).
جدول 3: پایایی یا قابلیت اعتماد جدول
فرضیه های تحقیق 1- بین کیفیت فنی ورضایت یادگیرنده درسامانه یادگیری الکترونیکی رابطه وجوددارد. 2- بین کیفیت آموزشی ورضایت یادگیرنده درسامانه یادگیری الکترونیکی رابطه وجوددارد. 3- بین کیفیت اطلاعات ورضایت یادگیرنده درسامانه یادگیری الکترونیکی رابطه وجوددارد. 4- بین کیفیت خدمات ورضایت یادگیرنده درسامانه یادگیری الکترونیکی رابطه وجوددارد.
یافته ها ابتدا گویه های تحقیق آورده شدوسپس موردتجزیه وتحلیل قرارگرفت.
جدول4:گویه های مربوط به کیفیت
جدول5:گویه های مربوط به رضایت یادگیرنده
جدول 6: جدول آمارههای خلاصه مدل رگرسیونی مربوط به متغیرهای کیفیت (فنی، آموزشی، اطلاعات و خدمات)
با توجه به مقدار ضریب همبستگی چندگانه 0.788 و ضریب تعیین به دست آمده 0.620 = 2R مشاهده میشود اطلاع از متغیرهای کیفیت (فنی، آموزشی، اطلاعات و خدمات) 62.0% از تغییرات رضایت را تبیین خواهد بود. جدول 7 : جدول تحلیل واریانس مدل رگرسیونی
با توجه به مقدار آماره F جدول تحلیل واریانس 153.065 = F با درجه آزادی (375 و 4) با سطح معنیداری 0.000 و مقایسه این سطح معنیداری با 0.05 = a مشاهده میشود فرض صفر مبنی برعدم تأثیر متغیرهای کیفیت (فنی، آموزشی، اطلاعات و خدمات) بر رضایت رد میشود. (0.05Sig.<)
جدول8: جدول ضرایب رگرسیون مربوط به مدل رگرسیونی
با توجه به ضرایب رگرسیونی به دست آمده از جدول بالا مشاهده میشود تمامی متغیرهای مستقل به جز کیفیت خدمات روی رضایت تأثیرگذار هستند و در سطح 0.05 معنیدار میباشد. (0.05Sig.<). همچنین بر اساس ضرایب استاندارد شده رگرسیونی (ضرایب تحلیل مسیر) مشاهده میشود به ترتیب کیفیت فنی (0.310) دارای بیشترین اهمیت، کیفیت اطلاعات (0.261) رتبه دوم، کیفیت آموزش (0.249) رتبه سوم و کیفیت خدمات (0.084) رتبه چهارم کمترین اهمیت را دارد. معادله خط رگرسیون حاصل به صورت زیر است.
با توجه به مثبت بودن ضرایب تحلیل مسیر در نمودار بالا و همچنین مقادیر به دست آمده از بررسی تأثیر تمامی متغیرهای مستقل روی متغیر وابسته به صورت همزمان مشاهده میشود عوامل بالا تإثیر مستقیم و معنی داری روی رضایت یادگیرنده دارند. بین کیفیت(فنی- آموزشی- اطلاعات -خدمات ) و رضایت یادگیرنده در سامانه یادگیری الکترونیکی رابطه معنی داری وجود دارد. با توجه به ضرایب رگرسیونی به دست آمده مشاهده میشود متغیر کیفیت فنی روی رضایت تأثیرگذار است و در سطح 0.05 معنیدار میباشد. (0.05Sig.<). به عبارتی با افزایش یک واحد نمره کیفیت فنی میزان رضایت به میزان 0.828 افزایش می یابد با توجه به ضرایب رگرسیونی به دست آمده مشاهده میشود متغیر کیفیت آموزش روی رضایت تأثیرگذار است و در سطح 0.05 معنیدار میباشد. (0.05Sig.<). به عبارتی با افزایش یک واحد نمره کیفیت آموزش میزان رضایت به میزان 0.577 افزایش می یابد با توجه به ضرایب رگرسیونی به دست آمده مشاهده میشود متغیر کیفیت اطلاعات روی رضایت تأثیرگذار است و در سطح 0.05 معنیدار میباشد. (0.05Sig.<). به عبارتی با افزایش یک واحد نمره کیفیت اطلاعات میزان رضایت به میزان 0.668 افزایش می یابد و بلعکس. با توجه به ضرایب رگرسیونی به دست آمده مشاهده میشود متغیر کیفیت خدمات روی رضایت تأثیرگذار است و در سطح 0.05 معنیدار میباشد. (0.05Sig.<). به عبارتی با افزایش یک واحد نمره کیفیت خدمات میزان رضایت به میزان 0.608 افزایش می یابد و بلعکس.
نتیجه گیری بر اساس تحقیقاتی که در گذشته انجام شده است در پذیرش یک فناوری جدید، دو عامل اصلی، بسیار مهم می باشند. یک مفید بودن سیستم از دید کاربر[4] و دیگری آسانی کار با سیستم[5]از دید کاربر . این دو عامل ، تشکیل دهنده مدل پایه ای تام [6]می باشد که بعنوان پایه و اساس بسیاری از تحقیقات مربوط به پذیرش سیستم های اطلاعاتی و همچنین با مصاحبه هایی که با بسیاری از دانشجویان دوره های یادگیری الکترونیکی انجام شد چنین نتیجه گیری شد که این دو عامل در دیدگاه دانشجویان نسبت به این سیستم بی تأثیر نیست . این که سیستم یادگیری الکترونیکی تا چه حد سودمند است و در یادگیری افراد نقش دارد و این که کار کردن با آن تا چه میزان برای دانشجویان آسان تحقیقات گوناگونی در مورد عوامل تأثیــرگذار بر تمایل دانشجویان به ادامه به کارگیری این سیستم ها انجام شده است که در هر یک از این تحقیقات، عوامل مختلفی در نظر گرفته شده است. در این تحقیق، عامل کیفیت سیستم از ابعاد گوناگون (کیفیت فنی، کیفیت آموزشی، کیفیت اطلاعات، کیفیت خدمات) ورضایت به صورت عواملی جداگانه مد نظر قرار داده شد. با در نظر گرفتن دیدگاه خبرگان، برخی از عوامل، حذف گردید پس از مطالعه ادبیات موضوع وتحقیقات قبلی، عوامل مهم تر، استخراج شد. بین کیفیت(فنی- آموزشی- اطلاعات -خدمات) و رضایت یادگیرنده در سامانه یادگیری الکترونیکی رابطه همچنین بر اساس ضرایب استاندارد شده رگرسیونی(ضرایب تحلیل مسیر) مشاهده میشود به ترتیب عوامل کیفیت اطلاعات(0.329) رتبه اول، کیفیت آموزش(0.313) رتبه دوم، کیفیت فنی(0.292) رتبه سوم، محتوا(0.275) رتبه چهارم، کمترین اهمیت را دارد. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
دانایی فرد،حسن، الوانی،سیدمهدی،آذر،عادل.(1383). روش شناسی پژوهش کمی در مدیریت: رویکردی جامع، تهران: اشراقی، چاپ دوم. رئوفی، محمد حسین و بابایی، محمد (1384). تعیین مدیریت کیفیت فراگیر (T.Q.M) خدمات آموزشی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی قوچان و انطباق آن با رضایت دانشجویان. پژوهشنامه تربیتی، 3(3) ، 48-21. عبدالله پور، ابراهیم. نجات، سحرناز، نوروزیان، مریم و مجدزاده، سیدرضا (1389). اجرای فرآیندروائی محتوا درطراحی پرسشنامه، مجله تخصصی اپیدممولوژی ایران دوره 6.شماره4: 74-66. محمدیان ، علی و خانبابازاده ، مژگان .(1388). بررسی میزان رضایت دانشجویان از عملکرد واحدهای مختلف دانشگاه علوم پزشکی اردبیل. مجلۀ علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل،9، 61-55. کریم زادگان، داود. خداپرست، محسن و وحدت، داود. (1390). ارزیابی عوامل موثربررضایت یادگیرنده الکترونیکی. فصلنامه علمی پژوهش پردازش ومدیریت اطلاعات،دوره27 شماره2. An,H.,S.Sh. &K.Lim,K.)2009(.The effects of different instructor facilititation approaches on students interactions during as Ynchronous online discussions . Computers&Education53(3):749-760.
Araste , H.&Mahmoodi , M. (2003). Effective Education Approach based on evaluation of teaching by students . Journal of Medical Sciences ,Semnan University 1-7. ( In Farsi)
Chiu, C. M., Hsu, M. H., Sun, S. Y., Lin, T. C.& Sun, P. C. (2005). Usability, quality, value and e-learning continuance decisions. Computers & Education, 45, 399-416.
Mohammadian, A.&Khanbabazadeh, M. (2009). Study the Amount of Students’ Satisfaction on the Performance of Various Units of Ardebil University of Medical Sciences, 9(1), 55-61.
Paechter,M., Maier B. & Macher, D.)2010(. Students expectations of ,and experiences in e-learning:their relation to learning achievements course satisfaction. Computers & Education54 (1): 222-714
Pei-chen, S., Ray J. T. ,Finger G., Chen Y.&yeh, D.(2008).what drives a successful e-learning?Anemrnersapirical investigation of the critical factors influencing learner satisfaction. Computers&Education50(4):1183-1202.
.Raoufi, Mohammad Hossein, and Babaei, Mohammad. (2005). Determining Overall Quality Management (T.Q.M.) of Educational Students Services of I.A. U. Ghouchan and Compatibility of it with the Students’ Satisfaction, Educational Research Journal 3(3), 21-48.
Roca, J. C., Chinu, C. M. & Martinez, F. J. (2006). Understanding e-learning continuance intention: An extension of the Technology Acceptance Model. Human-Computer Studies, 64, 683-696. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,990 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,291 |