تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,519 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,144,857 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,670 |
تأثیر کاهش فراوانی نسبی بازخورد و نوع تمرین بر یادگیری برنامهی حرکتی تعمیم یافته در یک تکلیف زمانبندی متوالی | ||
پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی | ||
مقاله 1، دوره 10، شماره 20، دی 1393، صفحه 15-22 اصل مقاله (205.8 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/jsmb.2014.858 | ||
نویسندگان | ||
لاله نصری1؛ عباس بهرام2؛ رسول حمایت طلب3 | ||
1کارشناس ارشد دانشگاه خوارزمی | ||
2دانشیار دانشگاه خوارزمی | ||
3دانشیار دانشگاه تهران | ||
تاریخ دریافت: 30 مرداد 1391، تاریخ بازنگری: 01 بهمن 1393، تاریخ پذیرش: 27 اردیبهشت 1392 | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: در یادگیری یک مهارت جدید، تمرین بدنی تنها روش کسب یک مهارت تازه نیستند و مدلهای یادگیری مشاهدهای، یادگیری دامنهای از حرکات را تسهیل میکند. هدف از انجام تحقیق حاضر، بررسی تأثیر کاهش فراوانی نسبی بازخورد و نوع تمرین مشاهدهایی و ترکیبی بر یادگیری زمانبندی نسبی است. روش شناسی: بدین منظور 60 دانشجوی دختر غیر رشته تربیت بدنی که در سال تحصیلی 89-88 مشغول به تحصیل و فاقد تجربه قبلی در تکلیف مورد نظر بودند، از میان 300 دانشجوی دانشجویی غیرتربیت بدنی دانشگاه خوارزمی انتخاب شدند و بر اساس نوع تمرین و نوع بازخورد به طور تصادفی به 4 گروه مشاهده با بازخورد 33 %، مشاهده با بازخورد100%، ترکیبی با بازخورد33% و ترکیبی با باخورد 100% تقسیم شدند. آزمودنی ها یک تکلیف زمانبندی متوالی را که شامل فشردن کلیدهای 2، 6، 8 و 4 با حفظ زمانبندی نسبی بود، انجام دادند. این پژوهش شامل 2 مرحله اکتساب و یادداری است. در مرحله اکتساب گروه مشاهدهایی با بازخورد 33% و مشاهدهای با بازخورد 100%، 4 بلوک 12 کوششی از الگویی را مشاهده کردند. دو گروه دیگر که شامل گروه ترکیبی با بازخورد 33% و ترکیبی با بازخورد 100% بودند در این مرحله ابتدا 2 بلوک 12 کوششی مشاهده وسپس 2 بلوک 12کوششی تمرین بدنی اجرا نمودند. آزمودنی ها در مرحله یادداری هر 4 گروه 1 بلوک 12 کوششی از یک تکلیف با حفظ زمانبندی نسبی یکسان با مرحله اکتساب اجرا کردند. یافته ها: برای تحلیل نتایج از تحلیل واریانس یک راهه با اندازهگیریهای مکرر در مرحله اکتساب و تحلیل عاملی دوراهه2× 2 برای بررسی دادهها در مرحله یادداری استفاده شد. نتایج در مرحله اکتساب تفاوت معنیداری در اثر اصلی بازخورد(001/0< P ، 868/14 F=) و بلوک(000/0< P ، 265/21 F=) در یادگیری زمانبندی نسبی وجود دارد و در مرحله یادداری تفاوت معنیداری و در اثر اصلی بازخورد(007/0< P ، 989/7 F=) و نوع تمرین(008/0< P ، 495/7 F=) در یادگیری زمانبندی نسبی وجود دارد بحث و نتیجه گیری: بر اساس نتایج تحقیق، تمرین ترکیبی موجب افزایش یادگیری زمانبندی نسبی و تمرین مشاهدهای موجب کاهش یادگیری زمانبندی نسبی شد، و در نوع بازخورد، بازخورد 100 % موجب کاهش یادگیری زمانبندی نسبی و بازخورد 33 % موجب یادگیری زمانبندی نسبی شد. | ||
کلیدواژهها | ||
کاهش فراوانی نسبی بازخورد؛ یادگیری مشاهده؛ بازخورد؛ برنامه حرکتی تعمیم یافته | ||
مراجع | ||
##Wulf, G. Schmidt , R. &Deuble. (1993) Reduced feedback frequency enhances generalized motor program learning but not paprameterization learning. JExp Psychol learn Mem cogn, 19(5), 34-50.##Magill. R. M, (2004) Motor learning, Concepts and Application, 5Pth .P edition,##Lai, Q. & Shea, C. H. (1999) Bandwidth Knowledge of results enhances generalized motor program learning. Research Quarterly for Exercise and Sport,70, 33-40##Badets, A. &Blandin, Y. (2004) The role of knowledge of results frequencyin learningthrough observation. Journal of Motor Behavior, 36(1), 62-70##Hayes, S. J. Hodges, N, J. Scott, M. A. Horn, R. R. & Williamse, A. M. (2006) Scaling a motor skill through observation and practice. Journal of motor Behavior, 32(1), 27-36.##Lee, T. D. &Wight, M. A. (1990) Influence of an un skilled models practice schedule on observational motor learning. Human Movement Science, 9, 349-367.##Deakin, J. & Proteau, L. (2000) The role of scheduling in learning through bservation. Journal of Motor Behavior, 32(3), 268-276.##Scully, D. M. & Newell, K. M. (1985) Observational learning and the acquisition of motor skills: Toward a visual perception perspective. Journal of HumanMovement Studies, 11, 169-186.##Badets, A. & Blandin, Y. (2005) Observational learning: effects of bandwidthknowledgeof results. Journal of Motor Behavior, 37(3), 16-21##Badets. A. Blandin, Y. Wright, D. L. & Shea, Ch. H. (2006) Errore detection processes during observational learning. Research Quarterly for Exercise and Sport, 77(2), 177-1840##Nezakatalhoseni,M,(2008), effect of training and feedback the learning on relative and absolute timing, Unpuplishea doctoral dissertion, Kharazmi University.##Parvinpor,Sh, (2011), Effect of self- control KR on observational learning on dyad program,Thesis M.SC,Kharazmi University.##Hodges, N. Williams, M. Hayes, S. & Breslin, G. (2007) What is modeled during observational learning? Journal Sport Sciences, 25, 531-445.##Hayes, S. Ashford, D.& Bennett, J. (2008) Gol- directed imitation: The means to an end. Aata Pcychological, 127, 407-515.##Bahrampor,s,(2011),Observational learning: effects of bandwidthknowledgeof results,Thesis M.SC,Kharazmi University.##Bandura, A. (1986) Principles of behavior modification. New York: Hart,Rinehart,Winston.##Salmoni, A. Schmidt, R.A. & Walter, C.B. (1984) Knowledge of results and motor learning: A review and critical reappraisal. Psychological Bulletin, 95, 355-386.##Schmidt, R. A. (1975) A schema theory of discrete motor skill learning.Psychological Review, 82, 225-260.##Wulf, G. Shea, C. H. (2004) Understanding the role of augmented feedback: The god, the bad, and the ugly. In A. M. William & N. J. Hodges (Eds), Skill acquisition in sport: Research, theory and practice, (pp.121-144)London: Routlede.##Shea, Ch. Wright, D. L. Wulf, G.&Whitacre, C. (2000) Physical and observational practice afford unique learning opportunities. Journal of motor Behavior, 32(1), 27-36.##Shea, Ch. Wulf, G. Park. J.& Gaunt, B. (2001) Effect of auditory model on the learning of relative and absolute timing. Journal of motor Behavior, 33(2), 127-138.##Saberi, A. (2006) The Effect of knowledge of results and CI on learning in relative and absolute timing, Unpuplishea doctoral dissertion, Kharazmi University##Wulf, G. Lee, T. D. &Schmidt, R. A. (1994) Reducing knowledge of results about relative versus absolute timing: differential effects on learning. Journal of motor Behavior, 26(4), 362-369.##Black, C. B. & White, D. L. (2000) Can observational practice facilitate errore recognition and movement production, Research for quarterly exercise and sport, 4, 331-334##Mokhtari, P. Dana, A. (2008) The effect observational practice an learning of vally badminton service: the role of self – efficacy mediatiation. Local Sport in Europe- Proceedings, 181-187.##Horn, R. Williams, M., Hayes, S., Hodges, N., & Scott, A. (2007) Demonstration as a rate enhancer to changes in coordination during early skill acquisition. Journal Sport Sciences, 25, 599-614.##Black, C. B. (2004) The effect of task structure,practice scheduale, and modle type on the learning of Relative and absolute timing by physical and observational practice. Unpuplishea doctoral dissertion, TexasA&M University.##Adams, J. A. (1986) Use of the model,s knowledge of results to increase the observe performance. Journal of Human Movement studies, 19,89-98.##Wulf, G. Schmidt, R. (1996) Average KR degrades parameter learning. Journal of motor Behavior, 28(4), 371-381.## Hemayattalab, R. & Rashidi, R. L. (2010) Effect of frequency feedback on learning of motor skill in indiviuals with cerebral palsy. Reserch in Developmental Disabilites, 31: 212-217##Wulf, G. Shea. C. H., & Matschiner, S. (1998) Frequent feedback enhances complex motor skill learning, Jornal of Motor Behavior, 30, 180-192.## | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,460 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,480 |