تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,519 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,144,870 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,683 |
تاثیر تجربه ی مربیان بر کیفیت بازخورد افزوده در آموزش یک مهارت حرکتی | ||
پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی | ||
مقاله 5، دوره 11، شماره 21، اردیبهشت 1394، صفحه 57-64 اصل مقاله (205.66 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/jsmb.2015.946 | ||
نویسندگان | ||
عاطفه آذرپیکان* 1؛ حمیدرضا طاهری2 | ||
1دانشجوی دکتری تربیت بدنی و علوم ورزشی، گروه رفتار حرکتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
2دانشیار تربیت بدنی و علوم ورزشی، گروه رفتار حرکتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
تاریخ دریافت: 31 تیر 1392، تاریخ بازنگری: 24 اسفند 1393، تاریخ پذیرش: 12 بهمن 1392 | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف:روش بازخوردهی مربیان در یادگیری وآموزش مهارتهای ورزشی تاثیر به سزایی دارد ولزوم بررسی چگونگی ارائه بازخورد افزوده از سوی مربیان با تجربه کاری متفاوت، در جامعه ورزشی احساس میشود. لذا هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر تجربه مربیان بر کیفیت بازخورد افزوده، در هنگام آموزش یک مهارت حرکتی است. روش شناسی: جامعهی آماری این مطالعه، مربیان تربیت بدنی شهر مشهد هستند.از بین داوطلبان واجد شرایط، هجده نفر بطور تصادفی به دو گروه 9 نفره مربیان با تجربه و کم تجربه(با سابقه ی بالای 5سال و زیر 3 سال) تقسیم شدند. مربیان طی یک جلسه،پس از20 دقیقه آموزش تاس بدمینتون، از طریق بازخورد افزوده، تکنیک دانش آموزان را طی20 دقیقه تمرین اصلاح کردند. جهت ارزیابی کیفیت بازخورد افزوده مربیان، براساس ملاک های بازخورد افزوده؛ شامل هدایت، محتوای تکنیکی، هدف، نوع، زمان و ارتباط ،از گروهها فیلمبرداری و ضبط صدا به عمل آمد. سپس با کمک سه مربی با تجربهی دیگر بازخورد مربیان مورد ارزیابی قرار گرفت. درنهایت از آزمون ناپارامتری خی دو برای تجزیه و تحلیل آماری در سطح معنی داریp≤0.05 استفاده شد. یافته ها:بر اساس نتایج حاصل، از حیث فراوانی،مربیان باتجربه بازخورد افزوده بیشتری به ورزشکاران میدادند. همچنین مربیان با تجربه،از بازخوردافزوده با محتوای تکنیک اختصاصی وهدف اصلاحگری وارزشگذاری مثبت بیشتریاستفاده نموده، اغلب بازخوردهای کلامی و مرتبط به بازخورد قبلی را به کار میبرند. در مقابل، مربیان کم تجربه از بازخورد افزوده بامحتوای تکنیکی عمومیتر و هدف ارزشگذاری منفی بیشتری استفاده نموده و سهم بازخوردهای غیر کلامی و نامرتبط به بازخورد قبلی در آنان بیشتر است. بحث و نتیجه گیری: به طور کلی میتوان نتیجه گرفت در طی فرآیندآموزش و تمرین، سطح تجربهی مربی تاثیر زیادی در کیفیت بازخورد افزودهی وی داشته، که احتمالا میتواند از عوامل موفقیت مربیان با تجربه نسبت به کم تجربهها باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
بازخوردافزوده؛ مربی با تجربه؛ مربی کم تجربه | ||
مراجع | ||
##Nasri, L., Bahram, A., Hemayat talab. R.,(2014) The effect of reducing the frequency of feedback and practice on motor learning generalized program in a timing sequential task, Sport Management and Motor Behavior Journal.(20): 15-22.##Magill, R.A. (2011). Motor learning and Control: Concepts and applications (9th Ed.). New York: McGraw-Hill pp.110-134.##Coker, C. A., Fischman, M.G., Oxendine, J.B. (2006). Motor skill learning for effective coaching and performance, In J. M. Williams (Ed.), Applied sport psychology: Personal growth to peak performance, New York: McGraw-Hill Companies. 5th ed, pp: 18-40.##Song .S (2008), Consciousness and the consolidation of motor learning. Behavioral Brain Research, (196) 180–186.##Schmidt, R., Lee, T. (2011). Motor Control and Learning: a behavioral emphasis, fifth edition, Human kinetics, pp.135-174.##Newell, K.M, Morris, L.R, Scully, D.M, (1985). Augmented information and the acquisition of skill in physical activity. Exercise and Sport Sciences Reviews (13): 235- 261.##Smoll, F.L., Smith, R.E., (2006). Development and implementation of coach training programs: Cognitive-behavioral principles and techniques. In J. M. Williams (Ed.), Applied sport psychology: Personal growth to peak performance New York: McGraw-Hill Companies, (5th Ed), pp: 453-475.##Gearity, B., Murray, M.A., (2011). Athletes’ experiences of the psychological effects of poor coaching, Psychology of Sport and Exercise (12):213-221.##Schmidt, R. A, Lee, T. D, (2005). Motor control and learning: A behavioral emphasis Champaign, IL: Human Kinetics (4th ed.), pp: 45-53.##Smith, R.E, (2006). Positive reinforcement, performance feedback, and performance enhancement. Performance, New York: McGraw-Hill Companies. (5th ed), pp: 41-57.##Bortoli, L., Bertollo, M., Messina, G. (2010). Augmented feedback of experienced and less experienced volleyball coaches: A preliminary investigation. Italy social behavior and personality, (38, 4): 453-460. ##Tan, S.K.S. (1996). Differences between experienced and inexperienced physical education teachers’ augmented feedback and interactive teaching decisions. Journal of Teaching in Physical Education. (15) 151-170.##Avila, L., Chiviacowsky, S., Wulf, G. (2012). Positive social-comparative feedback enhances motor learning in children. Psychology of Sport and Exercise, (13, 6): 849-853.##Abbas Zadeh, A., Taheri, H., Heirani, A., Yousefi, B. (2012). Effect of Procedures Augmented Feedback Presentation (after Successful and Unsuccessful Trials), on Learning and Error Detection Capability, in Force-Produce Task, Sport Management and Motor Behavior Journal, (3): 99-110.##Chen, D.D. (2001). Trends in augmented feedback research and tips for the practitioner. JOPERD, (72, 1): 32-36.##Markland, R, Martinek, T. J, (1988). Descriptive analysis of coach augmented feedback given to high school varsity female volleyball players. Journal of Teaching in Physical Education (7): 289-301.##Turolla, M., Robazza, C., Morandi Baroni, R. (1999). Feedback nella relazione didattica: Confronto tra insegnanti esperti e principianti di ginnastica artistica [Feedback in the instructional setting: Comparison between expert and novice artistic gymnastic teachers]. Educazione Fisicae Sport nella Scuola, (159/160): 12-20.##S. Kantak. S.H, J, Winsteina., C,(2012). Learning–performance distinction and memory processes for motor skills: A focused review and perspective. Behavioural Brain Research (228):219– 231.##Magill, R. A. (2001). Augmented feedback in motor skill acquisition, In R. N. Singer, H. A. Hausenblas, & C. M. Janelle (Eds.), Handbook of sport psychology , NewYork: John Wiley & Sons,2nd ed., pp: 86-114.##Saeme. E., Porter. J., Ghotbi-Varzaneh. A., Zarghami .M, Maleki .F, (2011). Knowledge of results after relatively good trials enhances self-efficacy and motor learning. Journal of Psychsport. (13, 4):378-382.##Tzetzis, G., Votsis, E,. Kourtessis, T. (2008). The effect of different corrective feedback methods on the outcome and self confidence of young athlete, Journal of Sports Science and Medicine.(7) 371-378.##Mohammadi, F., Saiiari, A., Asefirad, A., Hoseini, .S.H, (2011). The Effect of Feedback Teacher-Determined Different Procedures on Error Estimation Accuracy in Non Athlete Students. Procedia – Social and Behavioral Sciences, (30):2379–2383.##Wulf, G., Su, J. (2007). An external focus of attention enhances golf shot accuracy in beginners and experts, Research Quarterly for Exercise and Sport, (78): 384-389.##Sullivan, K., Kantak, S.S., Burtner, P.A. (2008). Motor learning in children: feedback effects on skill acquisition, Physther. (88):720-732.## | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,647 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,311 |