تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,519 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,144,863 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,676 |
بررسی آموزش شهروندی در برنامه درسی آشکار نهاد آموزش رسمی ایران | ||
جامعهشناسی نهادهای اجتماعی | ||
مقاله 5، دوره 1، شماره 3، تیر 1393، صفحه 131-149 اصل مقاله (213.22 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
علی محمد حاضری* 1؛ علی خلیلی2 | ||
1استادیار دانشگاه تربیت مدرس (نویسنده مسئول) | ||
2کارشناس ارشد جامعه شناسی دانشگاه تربیت مدرس | ||
تاریخ دریافت: 08 فروردین 1393، تاریخ بازنگری: 26 اردیبهشت 1393، تاریخ پذیرش: 28 خرداد 1393 | ||
چکیده | ||
اصول شهروندی در فرایند جامعهپذیری با آموزشهای خانواده شروع و در مدرسه به صورت جدی و رسمی پیگیری میشود. محتوای کتابهای درسی مصوب و مورد استفاده در مدارس میتوانند بخشی از وضعیت آموزش شهروندی رسمی جوامع را نشان دهند. با توجه به این مساله، پژوهش حاضر به طور خاص در پی پاسخ به این پرسشهاست: تمرکز کتاب های درسی در خصوص آموزش شهروندی در ایران بیشتر بر چه موضوعاتی است؟ محتوای این کتابها بیشتر پیرامون تکالیف شهروندی است یا حقوق شهروندی و یا به صورت متوازن بر هردوی آنها توجه دارد؟ سایر صور شهروندی چه سهمی در کتابهای درسی دارند؟ برای انجام این پژوهش از روش تحلیل محتوا استفاده شدهاست. جامعه آماری تعداد 13 کتاب درسی مصوب سال تحصیلی91-1390 شامل تعلیماتاجتماعی، تعلیماتدینی و فارسی از دورهی راهنمایی و دینو زندگی و دانشاجتماعی از دورهی دبیرستان بودند که تمام شماری شدهاند. واحد زمینه، کتابهای درسی و واحد ثبت، پاراگراف تعیین شدهاست که با استفاده از جدول شناختی مولفههای شهروندی، تعداد 66 مولفه استخراج شدهاست. نتایج نشاندادهاست رویکرد تکلیفمحور 56/57 درصد و رویکرد حقوقمحور 19/21درصد از محتوای کتب درسی را به خود اختصاص دادهاند. همچنین سهم شهروندی زیستمحیطی09/9درصد، شهروندی جنسیتی 51/1درصد، و شهروندی چندفرهنگی54/4 درصد میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
شهروندی؛ آموزش شهروندی؛ کتابهای درسی؛ نهاد آموزش و پرورش | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Representation of Citizenship in the School-textbooks of Education Institution of Iran | ||
نویسندگان [English] | ||
Ali Mohammad Hazeri1؛ Ali khalili2 | ||
چکیده [English] | ||
This paper focuses on the representation of citizenship through the educational system of Iran. It is critically important to emphasize the fact that the educational system has been recognized as one of the most important agents of the socialization strategy in the existing literature. This particularly applies to the school-textbooks. Accordingly, the present study has employed the method of content analysis in order to investigate how the issues related to citizenship have been represented in the school-textbooks. This study is based on 13 school-textbooks used in the levels of intermediate and high schools in the educational year 2011-2012. In this study, the issues related to citizenship have been classified into two major categories: citizenship rights and citizenship obligations. The underlying conclusion of this study is that the former has been less represented than the latter. This means that the representation of citizenship obligations is twice greater than the representation of citizenship rights in the school-textbooks of this analysis. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Citizenship, rights, obligations, educational system, school-textbooks, Iran | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,777 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,073 |