تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,519 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,144,842 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,658 |
ارتباط بین خودپنداره بدنی، شاخص توده بدنی و توانایی های ادراکی حرکتی در دانشآموزان دختر و پسر 11ساله | ||
پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی | ||
مقاله 12، دوره 11، شماره 22، آبان 1394، صفحه 133-140 اصل مقاله (222.31 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/jsmb.2015.997 | ||
نویسندگان | ||
شیما شیروانی بروجنی* 1؛ سمیه سیفی2 | ||
1کارشناس ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی، گروه رفتارحرکتی، دانشگاه تهران، ایران | ||
2کارشناس ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی، گروه رفتارحرکتی، دانشگاه کرمانشاه، ایران | ||
تاریخ دریافت: 24 دی 1392، تاریخ بازنگری: 05 خرداد 1394، تاریخ پذیرش: 09 تیر 1393 | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: این مطالعه بهمنظور بررسی ارتباط بین خودپنداره بدنی، شاخص توده بدنی و تواناییهای ادراکی حرکتی در دانشآموزان دختر و پسر 11ساله انجام شده است. روش شناسی: در این مطالعه مقطعی 300 نفر از دانشآموزان 11 ساله (144 دختر، 156 پسر) با میانگین سن 75/10 سال و انحراف استاندارد 58/0 شهر نهاوند از طریق نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. قد و وزن دانشآموزان اندازهگیری شد و شاخص توده بدن محاسبه گردید. برای ارزیابی خودپنداره بدنی، پرسشنامه خودپنداره بدنی (PQS) بهکار برده شد. این پرسشنامه خردهمقیاسهای صلاحیت، جذابیت بدنی، قدرت و اعتماد به نفس را میسنجد. تواناییهای ادراکی حرکتی از طریق آزمون توانایی حرکتی برونینکز- اوزرتسکی بررسی شدند. این آزمون شامل 8 خردهمقیاس چابکی و سرعت دویدن، تعادل، هماهنگی دوسویه، قدرت، سرعت پاسخ، کنترل بینایی- حرکتی، هماهنگی اندام فوقانی و سرعت و چالاکی اندام فوقانی است. یافته ها: دادهها نشان داد جذابیت بدنی و قدرت به شکل مثبت و شاخص توده بدنی به شکل منفی با تواناییهای ادراکی حرکتی همبستگی دارد. جذابیت بدنی و شاخص توده بدنی بهطور معنادار مجموعأ 9 درصد واریانس تواناییهای ادراکی حرکتی را پیشبینی کرد. پسران نسبت به دختران به طور معناداری نمرات بالاتری در قدرت ( 000/0p=) و اعتماد به نفس (008/0p=) داشتند. درمقابل اختلاف معناداری بین گروهها در صلاحیت، جذابیت بدنی، شاخص توده بدنی و توانایی ادراکی حرکتی دیده نشد. بحث و نتیجه گیری: براساس مطالعه ما، تفاوت متغیرهای موجود بین دختران و پسران در سن 11 سالگی لزوم توجه به این تفاوتها را برای برنامهریزان بهداشتی و تربیت بدنی دوچندان میکند. از سوی دیگر نتایج این مطالعه ارتباط تنگاتنگ و تاثیر متقابل تواناییهای ادراکی حرکتی، شاخص توده بدنی و خودپنداره بدنی در سن 11 سالگی را نشان میدهد و براین اساس باید بر لزوم و اهمیت ارتقاء تمامی جنبههای رشدی کودکان تأکید شود. | ||
کلیدواژهها | ||
دانش آموزان؛ خودپنداره بدنی؛ توانایی ادراکی حرکتی؛ شاخص توده بدنی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Relationship between physical self-concept, BMI and motor-perceptual ability in girl and boy students 11 years-old | ||
چکیده [English] | ||
Background & Purpose; This study investigated relationship between physical self- concept, BMI and motor- perceptual ability in girl and boy students 11 years- old. Methodology; Three hundreds children ages 11 yr(144 girls, 156 boys) were selected via multi stage cluster sampling design from primary schools of the Nahavand city. Weight and height was measured and body mass index calculated. To assess the physical self- concept, Physical Self- Questionnaire(PSQ) was administered. This Questionnaire Measures Competence, Attractive body, Physical strength, Self- confidence. Motor- perceptual ability the children was investigated from the Bnininks- Ozretesky test of motor proficiency. The test include 8 subscales: running speed & agility, balance, bilateral coordination, strength, upper limbs coordination, response speed, visual motor control, upper limbs speed & dexterity. Results; Data showed the Strength and attractive body positive correlation and BMI negatively correlated with motor perceptual abilities.BMI and attractive body were significantly predict for 9 percent of motor-perceptual ability. Strength (p=0/000) and Self-confidence (p=0/008) were significantly lowered for girls when compared to boys. In contrast there was no significant difference in attractive body, competence, BMI and motor-perceptual ability among groups. Discussion; Based on our study it is necessary for health and physical education planners that to consider difference of our variables between boys and girls 11 years- old. On the other hand, it was possible to conclude from our results, that the performance of 11 years- old children relate BMI and physical self- concept. Our data emphasize the necessity and importance of promoting all aspects of children development. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
physical self- concept, students, BMI, motor- perceptual ability | ||
مراجع | ||
## Fotini, V., Antonius, K. (2009). Environmental factors affecting preschoolers’ motor development. J EARLY CHILD Educ. Oct; 37:319-327.## Marsh, H. W. (1997). The measurement of physical self-concept: A construct validation approach. In K.R. Fox (Ed.), The Physical Self: From Motivations well-being Illinois: Human kinetics publisher, (pp: 27-35).##Kodositabar, M., Sadri, M., Zanily, Z., Ibrahim, Z., Sahrawi, E. (2012). Relationship between motor proficiency and self-concept in girl students 11-14 ages. Annals of Biological Research, 4 (6):276-280.##Marsh, H. W., Part, N. (1988). Competitive and cooperative physical fitness training programs for girl: effects on physical fitness and on multidimensional self-concepts. J SPORT EXERCISE PSY, 10, 390-407.##Gill, d. (2003). Psychological dynamics of sport, this translated. A. KhajUnd. Tehran: Kosar.##Marsh, H. W., Hau, R. Y. T., Sung, C. W. (2007). Childhood obesity, gender, actual-ideal body image discrepancies, and physical self-concept in Hong Kong children: cultural differences in the value of moderation, DEV PSYCHOL, 43, 647-662.##Alsaker, F. D. (1992). Pubertal timing, overweight and psychological adjustment, The J EARLY ADOLESCENCE, 12, 396-419.## Milena, M., Dario, C., Margherita, C. (2011). Gross motor skill performance in a sample of overweight and non-overweight preschool children. INT J PED Obesity, 6(S2): 42–46##Nervik, D., Martin, K., Rundquist, P., Cleland, J. (2011). The Relationship Between Body Mass Index and Gross Motor Development in Children Aged 3 to 5 Years. Pediatric physical Therapy: 23(2):144-148.## Eva, D.’H., Benedicte, D., Ilse, D. B., Matthieu, L. (2009). Relationship between Motor Skill and Body Mass Index in 5- to 10-Year-Old Children. ADAPT PHYS ACT Q, 26, 21-37.## Cohen, D., Petrie, T. (2005). Sex Roles: A Journal of Research, (52): 29-42.## Lisa, M. B., Philip, J. M., Eric, V. B., John, R. B. (2008). Perceived sports competence mediates the relationship between childhood motor skill proficiency and adolescent physical activity and fitness: a longitudinal assessment, International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity. Aug; http://www.ijbnpa.org/content.## Fathirezai, Z., Salehzade, K., sadrehaghighi, Kh. zamanisani, H. (2011). Physical self-concept, body mass index and physical activity levels of students. Developmental Psychology Journal: Iranian Psychologists, (29):85-96.##Megan, D. B. (2009). Investigating the association between motor proficiency and body satisfaction in grad 5 children, Submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree Master of Arts in Applied Health Sciences [Community Science]. ##Fox, K. R., Corbin, C. D. (1989). The Physical Self-Perception Profile: Development and preliminary validation, J SPORT EXERCISE PSY, 11: 408-430.##Whitehead, J. R. (1995). A study of children´s self-perceptions using a adapted Physical Self-Perception questionnaire. PEDIATR EXERC SCI. 7, 133-152.## Welk, G. J., Eklund, B. (2005). Validation of the children and youth physical self perceptions profile for young children. J SPORT EXERCISE PSY. 6, 51-65.##Moreno, J. A., Cervelló, E., Vera, J. A., Ruiz, L. M. (2007). Physical self-concept of Spanish schoolchildren: Differences by gender, sport practice and levels of sport involvement. Journal of Education and Human Development, 1(2).##Foladiyan, J., Farsi, A. R. (2009).Validity and reliability of self-perceived physical profile high school students. Research in Sports Sciences. (6): 13-28.##Vaezmousavi, M. K., Shojaei, M. (2004). Description and comparison of motor skill secondary school male and female students in Tehran in the year 2002-2003. Olympics. (13): 79-96## Chatrath, R., Shenoy, R., Serratto, M., Thoele, D. G. (2002). Physical fitness of urban American children. PEDIATR CARDIOL. 23: 608–612.## Bahram, A., Shafizade, M. (2002). Assess the validity and reliability of the questionnaire physical self-concept and identify factors that influence in students of Tehran. Research project, Institute for Sport Science and Physical Education. ##Asci, F. (2005). The construct validity of two physical self-concept measures: An example from Turkey. PSYCHOL of Sport Exert. 2, 1-11## Caglar, E. (2009). Similarness and differences in physical self-concept of males and females during late adolescence and early adulthood. ADOLESCENCE. 44 (174), 407-419.##Mark, L. A. (2012). Window of opportunity? Motor skills and perceptions of competence of children in Kindergarten International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity. 9:29 http://www.ijbnpa.org/content/9/1/29.##Moreno, M., Colella, D., Robazza, C., Bortoli, L., Capranica, L. (2010). Physical self-perception and motor performance in normal-weight, overweight and obese children. Scand J Med Sic Sports .465–473.##. Hagger, M., Biddle, S., Wang, C. K. (2005). Physicalself-concept in adolescence: Generalizability of a multidimensional, hierarchical model across gender and grade. EDUC PSYCHOL MEAS, 65 (2), 265-322.##Haywood, Kathleen. M. (1993). Life span motor development. University of Missouri human kinetics publishers, 489-516.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,453 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,154 |