تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 479 |
تعداد مقالات | 4,665 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,304,003 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,466,228 |
اثر بازخورد دقیق، غیردقیق و هنجاری بر یادگیری یک تکلیف زمان بندی متوالی | ||
پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی | ||
مقاله 11، دوره 12، شماره 23، خرداد 1395، صفحه 157-174 اصل مقاله (361.64 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مهدیه اسلامی نصرت آبادی1؛ مریم نزاکت الحسینی2؛ رزا رهاوی عزآبادی3 | ||
1کارشناسی ارشد گروه رفتار حرکتی، دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان، اصفهان، ایران | ||
2استادیار گروه رفتار حرکتی، دانشگاه اصفهان، ایران)مسئول مقاله) | ||
3استادیارگروه رفتار حرکتی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 14 اسفند 1392، تاریخ بازنگری: 02 دی 1394، تاریخ پذیرش: 16 اسفند 1393 | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: شواهد تحقیقاتی پیشنهاد می کنند که کارکرد انگیزشی بازخورد می تواند بر یادگیری اثر گذار باشد. هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثر بازخورد به کوششهای دقیق، غیردقیق، هنجاری مثبت و منفی بر یادگیری یک تکلیف زمان بندی متوالی است. روش شناسی: هفتاد و پنج دانشجوی دختر و پسر دانشگاه یزد با میانگین سنی 467/2 ± 5/22 سال (35 پسر و 40 دختر) به صورت در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در پنج گروه بازخورد دقیق، غیردقیق، هنجاری مثبت، هنجاری منفی و کنترل قرار گرفتند. تکلیف آزمودنیها اجرای یک تکلیف زمان بندی متوالی بود. در مرحله اکتساب، هر یک از آزمودنیها 60 کوشش و در مرحله یادداری و انتقال که با فاصله 24 ساعت پس از مرحله اکتساب و 10 دقیقه پس از مرحله یادداری اجرا شد، 6 کوشش را اجرا نمودند. یافتهها: دادهها با استفاده از روشهای آماری تحلیل واریانس با اندازهگیریهای مکرر و تحلیل واریانس یکراهه تجزیه و تحلیل شدند. نتایج مرحله اکتساب نشان داد که گروههای هنجاری مثبت و دقیق بطور معناداری نسبت به گروههای غیر دقیق و هنجاری منفی مقدار خطای کمتری داشتند ولی بین مقدار خطا در سه گروه هنجاری مثبت، دقیق و کنترل و مقدار خطا در گروههای کنترل، هنجاری منفی و غیر دقیق اختلاف معناداری دیده نشد. در مرحله یادداری خطای زمان حرکت گروههای دقیق و هنجاری مثبت به طور معناداری کمتر از گروههای غیر دقیق، هنجاری منفی و کنترل بوده است، همچنین در آزمون انتقال تفاوت معناداری بین گروهها مشاهده نشد. بحث و نتیجه گیری: یافتههای تحقیق نشان داد که استفاده از دو شیوه بازخورد انگیزشی یعنی بازخورد دقیق و هنجاری مثبت ممکن است برای یادگیری مهارتهای حرکتی سودمند باشد لذا پیشنهاد میشود در سازماندهی برنامه تمرینی از این شیوههای ارائه بازخورد استفاده شود | ||
کلیدواژهها | ||
بازخورد دقیق؛ بازخورد غیردقیق؛ بازخورد هنجاری مثبت؛ بازخورد هنجاری منفی؛ زمان حرکت | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,989 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,400 |