تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 479 |
تعداد مقالات | 4,665 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,303,963 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,466,202 |
نقش قابلیت پردازش ذهنی در توانایی های حرکتی پایه دانش آموزان مقطع راهنمایی شهرستان شهرکرد | ||
پژوهشنامه فیزیولوژی ورزشی کاربردی | ||
مقاله 1، دوره 3، شماره 6، آذر 1386، صفحه 11-27 اصل مقاله (414.57 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
ابراهیم علی دوست قهفرخی1؛ احمد فرخی2؛ حسن خلجی3 | ||
1دانشجوی دوره دکترای تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران | ||
2استادیار دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران | ||
3استادیار دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه اراک | ||
تاریخ دریافت: 15 آبان 1395، تاریخ پذیرش: 15 آبان 1395 | ||
چکیده | ||
در این پژوهش نقش قابلیت پردازش ذهنی، در توانایی های حرکتی پایه دانش آموزان مقطع راهنمایی شهرستان شهرکرد، مورد بررسی قرار گرفت که بدین منظور 252 نفر از دانش آموزان، (96 نفر تیزهوش و 156 نفر عادی) از طریق روش های نمونه گیری تصادفی انتخاب و با استفاده از آزمون توانایی حرکتی پایه (BMAT)، که شامل 9 خرده آزمون می شد، مورد آزمون قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون t - مستقل استفاده شد و مشاهده گردید که دانش آموزان تیزهوش در 3 خرده آزمون (مهره نخ کردن، ضربه زنی و تعادل ) و دانش آموزان عادی نیز در 2 خرده آزمون (انعطاف پذیری و شنا) عملکرد بهتری داشتند، در سایر آزمون ها تفاوت نمرات در سطح 05/0 ≥ α، معنی دار نشد. همچنین در مقایسه کلی آزمون نیز، اگرچه دانش آموزان تیزهوش برتری نسبی داشتند ولی اختلاف میانگین نمرات در سطح 05/0 ≥ α، معنی دار نشد. بنابراین، چنین می توان نتیجه گیری کرد که در فعالیت های ادراکی- حرکتی که در آن میزان پردازش ذهنی بالاست، دانش آموزان تیزهوش عملکرد بهتری دارند و در مقابل در فعالیتهای انعطاف پذیری و قدرت که نیاز به پردازش ذهنی ناچیز است، دانش آموزان عادی به علت روش زندگی فعال تری که دارند، عملکرد قوی تری از خود نشان می دهند. به لحاظ اهمیت و ضرورت توانایی های حرکتی پایه در فعالیت های روزمره و زندگی آینده فرد، می توان برنامه هایی را خارج از ساعات ورزش مدارس و با تأکید بر توسعه این تواناییها طرح ریزی کرده و آن را در کلیه مدارس اجرا نمود. | ||
کلیدواژهها | ||
توانایی حرکتی پایه؛ قابلیت پردازش ذهنی؛ دانش آموزان تیزهوش؛ دانش آموزان عادی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The role of mind process properties in basic motor abilities at junior high schools students of shahrekord | ||
نویسندگان [English] | ||
Ebrahim Alidoust Gh1؛ Ahmad Farokhi2؛ Hasan khalaji3 | ||
1phd student, University of Tehran | ||
2phd, University of Tehran | ||
3phd, University of Arak | ||
چکیده [English] | ||
In this study, the role of mind process properties in basic motor abilities at junior high school students of Shahrekord was evaluated. 252 subjects (96 gifted and 156 normal students), were selected with random sampling method and tested by Basic Motor Ability Test (BMAT). Fischer and Independent sample t – Test were used for data analysis and it was found that gifted students were better in three tests ("marble threading", "balance" and "tapping") and normal students were better in two tests ( "flexibility" and "push up". In the other tests no significant difference was observed. In comparison of total tests, mean differences of scores, were not significant at α ≥ 0.05, however the gifted students were better. We can conclude from the result that in motor activities which involve high levels of mental processing, gifted and talented students have better performance; but at flexibility and strength activity that involve low levels of mental processing, normal students have better performance, because of active lifestyle and more daily activities. We can use many programs; in addition to sport school classes, for improve these basic motor abilities. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Mind process property, Basic motor ability, Gifted students, Normal students | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,351 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,983 |