تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 451 |
تعداد مقالات | 4,348 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,949,604 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,160,897 |
تأثیر برنامۀ اسپارک بر مهارت های بینایی- حرکتی کودکان کم شنوای عمیق با کاشت حلزون | ||
پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی | ||
مقاله 14، دوره 15، شماره 29 - شماره پیاپی 1، فروردین 1398، صفحه 213-224 اصل مقاله (226.8 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/jsmb.2018.10486.2411 | ||
نویسندگان | ||
طاهره رحیمی1؛ سعید ارشم* 2 | ||
1دانشگاه آزاد اسلامی واحد سما اندیشه | ||
2دانشگاه خوارزمی تهران | ||
تاریخ دریافت: 15 تیر 1395، تاریخ بازنگری: 07 آبان 1395، تاریخ پذیرش: 17 مهر 1397 | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: هدف از این تحقیق، تعیین اثر یک برنامۀ منتخب حرکتی بر مهارتهای بینایی-حرکتی کودکان 6-3 سال کم شنوای عمیق با کاشت حلزون بود. روششناسی: شرکتکنندگان به صورت هدفمند از مرکز توانبخشی پژواک در تهران انتخاب و با توجه به نمرات آزمون بینایی-حرکتی گاردنر به دو گروه آزمایش (ده نفر) و کنترل (دوازده نفر) تقسیم شدند. از دو گروه پیش آزمون مهارتهای بینایی-حرکتی (TVMSR) به عمل آمد. در گروه آزمایش برنامه اسپارک به مدت هشت هفته، هفتهای سه جلسه به مدت 45 دقیقه اجرا شد. بعد از اتمام زمان مداخله از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد. از آزمون آماری تحلیل کوواریانس برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد (=0/05α). یافتهها: تفاوت بین گروههای کنترل و آزمایش در نمرات مهارتهای بینایی-حرکتی پیش از برنامه مداخله معنی دار نبود اما، این تفاوت بعد از اجرای برنامه معنی دار شد. همچنین تأثیر برنامه اسپارک بر مهارت بینایی-فضایی (P=0.002)، تجزیه و تحلیل بینایی(P=0.010) و یکپارچگی بینایی-حرکتی (P=0.002) معنی دار بود. نتیجه گیری: به طور کلی میتوان نتیجهگیری کرد که برنامۀ منتخب حرکتی اسپارک به دلیل فرصت تمرینی مناسب ممکن است منجر به بهبود مهارتهای بینایی-حرکتی کودکان کم شنوای عمیق با کاشت حلزون شود. | ||
کلیدواژهها | ||
آزمون مهارت های بینایی-حرکتی گاردنر؛ برنامۀ حرکتی؛ کاشت حلزون؛ کم شنوایی عمیق؛ مهارت های بینایی- حرکتی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Effect of SPARK Program on Visual-Motor Skills of Children With Profound Hearing Loss and a Cochlear Implant | ||
نویسندگان [English] | ||
Tahere Rahimi1؛ Saeed Arsham2 | ||
1Trainer | ||
2Kharazmi university of tehran | ||
چکیده [English] | ||
Background&Purpose:The purpose of this study was to determine the effect of a selected motor program on visual-motor skills of children (3 to 6 years) with profound hearing loss and a cochlear implant. Methodology: Participants were selected purposefully from a rehabilitation center in Tehran and divided into two groups experiment (n=10) and control (n=12) according to their scores on Gardner’s Test of Visual-Motor Skills. Visual-motor skill pretest was taken from two control and experimental groups by the test of visual motor skills revised (TVMSR). The experiment group subjects contributed in the SPARK program for 8 weeks, three sessions per week with 45 minutes in each session. Results: A posttest was taken of both groups after completion the course of intervention program. Analyze of Covariance test were conducted for data analysis (α = 0.05). Results showed that there was no significant difference between groups for TVMSR score before the intervention program but, it was significant after program course. However, effect of the program on visual spatial skill (P=0.002), visual analysis skills (P=0.010) and visual motor integration (P=0.002) was significant. Conclusion:In conclusion, appropriate training opportunities may lead to improvement on visual-motor skills in children with profound hearing loss and a cochlear implant. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Gardner’s Test of Visual- motor skill, Motor Program, Cochlear Implant, Profound Hearing Loss, Visual- Motor Skills | ||
مراجع | ||
Diago State University Foundation.
and Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Unpublished Master thesis. Faculty of physical education and Sport Science. University of Tehran.
Shojaei, M. Hanane Publication.
effects of methylphenidate in children with attention-deficit-hyperactivity disorder and developmental coordination disorder. Developmental Medicine and Child Neurology, 48, 165–169.
children with attention-deficit–hyperactivity disorder: a preliminary report. Dev Med Child Neurol 38: 1091–1098.
through various preparatory activities involving children with learning disabilities. Clinical Kinesiology, 53(4), 76–82.
hyperactive children. Journal of Learning Disabilities, 9, 443–447. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 678 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 273 |