شهریاری, محسن, شتاب بوشهری, سیده ناهید, مرعشیان, سید حسین. (1398). تاثیر بازخورد پس از کوشش های موفق و ناموفق بر یادگیری مهارت پرتاب از بالای شانه درکودکان پسر 12-9 ساله کم توان ذهنی. پژوهشنامه مدیریت اجرایی, 15(29), 225-239. doi: 10.22080/jsmb.2017.9113.2239
محسن شهریاری; سیده ناهید شتاب بوشهری; سید حسین مرعشیان. "تاثیر بازخورد پس از کوشش های موفق و ناموفق بر یادگیری مهارت پرتاب از بالای شانه درکودکان پسر 12-9 ساله کم توان ذهنی". پژوهشنامه مدیریت اجرایی, 15, 29, 1398, 225-239. doi: 10.22080/jsmb.2017.9113.2239
شهریاری, محسن, شتاب بوشهری, سیده ناهید, مرعشیان, سید حسین. (1398). 'تاثیر بازخورد پس از کوشش های موفق و ناموفق بر یادگیری مهارت پرتاب از بالای شانه درکودکان پسر 12-9 ساله کم توان ذهنی', پژوهشنامه مدیریت اجرایی, 15(29), pp. 225-239. doi: 10.22080/jsmb.2017.9113.2239
شهریاری, محسن, شتاب بوشهری, سیده ناهید, مرعشیان, سید حسین. تاثیر بازخورد پس از کوشش های موفق و ناموفق بر یادگیری مهارت پرتاب از بالای شانه درکودکان پسر 12-9 ساله کم توان ذهنی. پژوهشنامه مدیریت اجرایی, 1398; 15(29): 225-239. doi: 10.22080/jsmb.2017.9113.2239
1کارشناسی ارشد دانشکده علوم ورزشی،دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
2دانشیار دانشکده علوم ورزشی،دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
3استادیار دانشکده علوم ورزشی،دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
تاریخ دریافت: 04 دی 1394،
تاریخ بازنگری: 21 شهریور 1396،
تاریخ پذیرش: 13 آبان 1396
چکیده
مقدمه و هدف: هدف این تحقیق، مقایسه تاثیر بازخورد پس از کوشش های موفق و ناموفق بر یادگیری مهارت پرتاب از بالای شانه درکودکان پسر کم توان دهنی شهر اهواز می باشد. روش شناسی: جامعه آماری شامل کودکان پسر کم توان ذهنی 12-9سال می باشد. 45 نفر از این جامعه به صورت در دسترس انتخاب شدند. پس از مرحله پیش آزمون، به طور تصادفی در سه گروه قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل واریانس یکراهه و تحلیل واریانس مرکب با اندازه گیری روی عامل بلوک ها برای تعیین تفاوت های درون گروهی و بین گروهی استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد، بین شرکت کنندگان در هر سه گروه در مرحله پیش آزمون، تفاوت معناداری مشاهده نشد(p=0.35).. همچنین نتایج در مرحلة اکتساب و یادداری بین سه گروه تفاوت معناداری (P
The effect of feedback after successful, unsuccessful attempts on learning the skill for shot put on shoulder in 9-12 years old boy with mental retardation
1Faculty of Sport Sciences, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
2.Faculty of Sports Sciences, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
3shahid chamran university
چکیده [English]
Background & Purpose: The purpose of this study is to make a comparison of Influence of feedback after successful unsuccessful attempts on learning the skills needed for shot put on shoulder about the retarded boys in Ahwaz city. Methodology: The statistical data includes the retarded boys with 9-12 years old, that 45 persons of this study were chosen by a available method. After process of pretest, they were placed randomly into three groups. To make analysis of data in process of pretest, the method of one way variance and in process of attainment, analyzing of multiplex variance via measurement on factor of blocks to determine the differences between intergroup and within- the -group is used. Results: The results show, there is no much difference between the participants of all three groups in pretest (p=0.35). also result in the acquisition and retention of a significant difference between the three groups (P
Schmith, J, (2004) ." Effects of video modeling on skill acquisition in learning the golf swing” A thesis submitted to the faculty of Brigham Young University". Journal of Psychological Review, 115, PP: 33–36.
کاکر ا. شریل. (2004). "یادگیری حرکتی و کنترل برای کاربران. ترجمة بهروز عبدلی، محمدتقی اقدسی، حسن محمدزاده (1389)، انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.
Williams, A.M. and Hodgs, J.N. (2005). "Practice, instructionand skill acquisition in soccer. Challenging tradition". Journal of sports sciences, 23, 6, PP:637-650.
Salmoni, A., Schmidt, R.A., & Walter, C.B. (1984)." Knowledge of results and motor learning: A review and critical reappraisl". Journal of Psychological Bulletin , 95, PP: 355-386.
Chiviacowsky , S., Wulf, G. (2005). "Self-controlled feedback is effective it isbased on the learner' performance?" Research Quarterly for exercise andsport.76, PP:42-48.
Badami R. Vaez Mousavi M. Wulf G. and Namazizadeh M."feedback after good trials enhance intrinsic motivation" . Research quarterly for exercise and sport, 2011: 82, 2, PP:360-364.
Ahmadi P. Sabzi A. H. Heirani A. Hasanvand B. The effect of feedback after Good, Poor, Good&Poor trials, and self-control conditionsin acquisition and lerning of force production task. Physical Education and Sport.2011)35): PP: 35 – 43.
Wright D.L. smith- Munnyon V.L. & Sidaway How close is too close for precise knowledge of result ? Research Quarterly for Exercise and Sport,1997: 68, PP: 172-176.
Barney Justin G. and Lee Timothy D. "Effect of self – controlled, best trial and worst – trial feedback schedules on an interception task".Journal of sport and exercise psychology, supplement,2007(29): PP:S52-S52.
افروز، غلامعلی. مقدمه ای بر روانشناسی و آموزش و پرورش کودکان عقب مانده ذهنی. مؤسسة انتشارات و چاپ دانشگاه تهران، چاپ هفتم، 1388: ص: 288.
میلانی فر، بهروز. "روانشناسی کودکان استثنایی". تهران: انتشارات قومس. 1393، چاپ بیست و هفتم، ص 320.
Ávila, T. G., chiviacowsky,s; Wulf, G; Lethwaite, R. "Positive social-comprative feedback enhances motor learning in children". Journal of Psychology of exercise and sport, 2012:5(14) PP: 849-853.
طاهری حمیدرضا. بهرام عباس. شفیع زاده محسن. فرخی احمد. مقایسه تأثیر روش های مختلف برآورد خطا و فراوانی کاهش یافته بازخورد افزوده بر قابلیت کشف خطا، عملکرد و یادگیری یک تکلیف حرکتی پیچیده، رساله دوره دکتری، گرایش رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تربیت معلم تهران. شماره6. زمستان1384. صص 107-124.
Bruechert L. Lai Q & Shea C. H. Reduced knowledge of results frequency enhances error detection. Research Quarterly for Exercise and Sport, 2003: 74, PP: 467-472.
Panahi Broujeni. E. Shojaei M. Daneshfar A. Effects of Feedback after Successful Trials, Normative Feedback, and Self- Controlled Feedback on Learning of Badminton Service. International Journal of Sport Studies. 2014: 4 (7), PP: 823-829.
Gharibzadeh M. Aslankhani M. A. Shojaei M. Comparison feedback after good and poor trials on the learning. Bull. Env. Pharmacol. Life Sci. 2014 :PP: 458-462.
Hadadi N. The Effect of Self-controlled and Instructor-Controlled Feedback After Good and Poor Trials on the Learning of Force-Production Task in Old Subjects. World Applied Sciences Journal 2013 :21(11). PP:1632-1639.
Ali naghdi Fath Abadi. Seyede Nahid Shetab Boshehri. Adorahmane Mehdipour. Mohammad Hossein Zamani.(2014). Effects of Feedback with Different Frequency on Throwing Skill Learning In Preschool Children. International Journal of Psychology and Behavioral Research. 2014 :3(2), PP:75-82.
Maryam Lotfi Nejad. Mohammad Ali Sadri. Zahra Zeinaly. Zeinab Ebrahimi and Somaye Yosefvand .The effects of KR on successful and unsuccessful trials on learning underhand service in volleyball. Scholars Research Library Annals of Biological Research, 2013, 4 (6). PP:265-269.
صائمی اسماعیل. قطبی ورزنه احمد. ضرغامی مهدی شتاب بوشهری سیده ناهید. تاثیر بازخورد آگاهی از نتیجه بعد از کوشش های خوب و ضعیف بر عملکرد و خودکارآمدی. همایش ملی تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت اله آملی، بهار 1390، صص: 72-
تک عبدالله.تاثیر بازخورد خودکنترلی وآزمونگر کنترلی بریادگیری یک تکلیف هدف گیری در کودکان فلج مغزی. پایان نامه کارشناسی ارشد.دانشگاه شهید چمران اهواز،1393.
پورآذر مرتضی، حمایت طلب رسول، عرب عامری الهه. مقایسة تواتر بازخورد خودکنترلی و آزمونگر بر یادگیری یک مهارت پرتابی در کودکان مبتلا به فلج مغزی.رشد و یادگیری حرکتی. 6 (3)، 1393: 271-292.
Komeili R. Vaez Mosavi S.M. and Aslankhani M.A. "Comparing the effects of self – determined vs prespective feedbacks on accuracy and consistency of performance in a linear movement task". International conference of sports sience and recreation, 2011: 109-116.
Cauraugh G.H. Chen D & Ruldo S.J. Effect of traditional and reversed bandwidth knowledge of results on motor learning. Research Quarterly for Exercise and Sport, 1993. 64, 413-417.
Wright D.L. smith- MunnyonV.L & Sidaway B. How close is too close for precise knowledge of result ? Research Quarterly for Exercise and Sport. 1997)68): PP:172-176
باقرلی ژاله. شجاعی معصومه. ولف گابریل. "اثر بازخورد افزوده در دامنة نزدیک و دور از هدف و خودکنترل بر اجرا و یادگیری مهارت پات گلف".اولین کنگرة بین المللی دانشگاه آزاد، رویکردهای نوین تربیت بدنی و علوم ورزشی1385،صص: 22-35.
Hogan J. C. & Yanowitz B A. The role of verbal estimates of movement error in ballistic skill acquisition. Journal of Motor Behavior, 1978, 23, 259-262.