تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 479 |
تعداد مقالات | 4,665 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,304,072 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,466,251 |
تأثیر بازخورد با رویکرد ساندویچی، بازخورد تأیید موفقیت و اصلاح خطا بر دقت شوت فوتبال تحت قید محیطی | ||
پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی | ||
مقاله 3، دوره 17، شماره 34، آبان 1400، صفحه 53-41 اصل مقاله (308.96 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/jsmb.2020.14285.2872 | ||
نویسندگان | ||
سجاد ترشیزی برگویی* 1؛ شهزاد طهماسبی بروجنی2؛ علی اکبر جابری مقدم3 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد یادگیری و کنترل حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2دانشیار گروه یادگیری و کنترل حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
3استادیار رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 19 خرداد 1397، تاریخ بازنگری: 28 آبان 1397، تاریخ پذیرش: 23 بهمن 1397 | ||
چکیده | ||
مقدمهوهدف : هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر انواع بازخورد تأیید موفقیت، اصلاح خطا و تلفیق آنها بر مهارت شوت فوتبال تحت دو شرایط محیطی باز و بسته بود. روششناسی :بدین منظور 45 دانشآموز 10 تا 14 سال به صورت نمونه در دسترس در این تحقیق شرکت کردند. آزمودنیها پس از پیشآزمون دقت شوت فوتبال بطور تصادفی در سه گروه تأیید موفقیت، اصلاح خطا و گروه تلفیقی قرار گرفتند. در طول دوره اکتساب هر سه گروه، 30 کوشش انجام دادند و پس از هر کوشش بازخورد مربوطه را دریافت کردند. در پایان دوره اکتساب پسآزمون و پس از 24 ساعت آزمون یادداری و انتقال انجام شد. یافتهها : نتایج آزمون تحلیل واریانس با اندازههای تکراری نشان داد، بازخورد اطلاح خطا در هر دو شرایط محیطی باز و بسته موجب بهبود معنیدار عملکرد در مراحل پسآزمون، یادداری و انتقال شده است(05/0≥P )، یازخورد تلفیقی تنها در شرایط محیطی بسته موجب بهبود معنیدار عملکرد در مراحل پسآزمون، یادداری و انتقال شده است(05/0≥P ) و بازخورد تأیید موفقیت در شرایط محیطی باز و بسته موجب بهبود معنیدار عملکرد نشده است(05/0≤P). نتایج مقایسه بین گروهی نیز نشان از برتری معنیدار بازخورد اصلاح خطا و بازخورد تلفیقی نسبت به بازخورد تأیید موفقیت در شرایط محیطی باز دارد همچنین در مرحله یادداری عملکرد گروه بازخورد اصلاح خطا به طور معنیداری نسبت به گروه تلفیقی برتری داشت(05/0≥P). ولی در شرایط محیطی بسته اختلاف معنیداری بین گروهها مشاهده نشد. (05/0≤P). نتیجهگیری: بر اساس نتایج این تحقیق استفاده از بازخورد اصلاح خطا به تنهایی یا به صورت تلفیقی موجب از بین بردن خطاهای موجود در اجرا شده و فرآیند یادگیری را تسهیل میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
رویکرد ساندویچی ارائه بازخورد؛ بازخورد تایید موفقیت؛ بازخورد اصلاح خطا؛ محیط باز؛ محیط بسته | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The effect of Approach Sandwich Feedback, Success Confirmation Feedback and Error Correction Feedback on the Soccer Kick Accuracy under Environmental constraint | ||
نویسندگان [English] | ||
sajjad tarshizi bargoei1؛ Shahzad Tahmasebi Boroujeni2؛ ali akbar jaberimoghadam3 | ||
1. | ||
2Associate Professor/University of Tehran | ||
3university of tehran | ||
چکیده [English] | ||
Background& Purpose: The purpose of this study was to investigate The effect of Success Confirmation Feedback, Error Correction Feedback, and both on the Soccer Kick Accuracy under Open and Closed Conditions. Methodology: For these purpose 45 students 10 to 14 years participated in the study. after the pre-test participant, randomly divided into 3 groups: Success Confirmation Feedback, Error Correction Feedback, and both. In acquisition phase, all groups performed 30 trials and after each trial, they received relevant feedback. the post-test was performed after the last session of acquisition, and retention and transfer tests also were performed after 24 hours. Results: the results of repeated measures showed that under Open and Closed Conditions the Error Correction Feedback group ,from pre-test to post-test, retention and transfer phase was a significant improvement in their performance (p | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Approach Sandwich Feedback, Success Confirmation Feedback, Error Correction Feedback, Open Condition, Closed Condition | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,581 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 459 |