تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 479 |
تعداد مقالات | 4,665 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,303,964 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,466,203 |
بررسی عوامل انگیزشی مؤثر در توسعه ی گردشگری عشایری (مطالعه موردی: ایل قشقایی) | ||
برنامه ریزی و توسعه گردشگری | ||
دوره 10، شماره 37، شهریور 1400، صفحه 39-63 اصل مقاله (570.95 K) | ||
نوع مقاله: علمی-پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/jtpd.2021.21024.3489 | ||
نویسندگان | ||
فریبا کرمی* 1؛ سعیدرضا اکبریان2؛ افسانه جباری ارخلو3 | ||
1هیات علمی دانشگاه تبریز | ||
2استاد دانشگاه | ||
3کارمند | ||
تاریخ دریافت: 02 اسفند 1399، تاریخ بازنگری: 17 شهریور 1400، تاریخ پذیرش: 27 مهر 1400 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر شناسایی و اولویت بندی عوامل انگیزشی مؤثر در توسعه گردشگری عشایری ایل قشقایی می باشد. تحقیق حاضر از نوع کاربردی و روش انجام آن توصیفی - تحلیلی است. گردآوری داده ها مبتنی بر روش های اسنادی و میدانی (ابزار پرسشنامه) می باشد. جامعه آماری تحقیق شامل گردشگران خارجی و داخلی می باشد. حجم نمونه آماری پژوهش با استفاده از فرمول کوکران 322 گردشگر است که بر مبنای روش نمونه گیری در دسترس توزیع شد. برای سنجش میزان سازگاری درونی (پایایی) مقدار آلفای کرونباخ برای عوامل رانشی 0/82 و برای عوامل کششی 0/87 بدست آمد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون T-test، آزمون فریدمن، آزمون تحلیل واریانس یکطرفه، آزمون توکی و ضریب همبستگی پیرسون انجام شده است. نتایج نشان می دهد تفاوت معناداری بین عوامل کششی و رانشی وجود دارد. از عوامل انگیزشی رانشی بالاترین رتبه ها به ترتیب مربوط به تجربه سبک زندگی عشایر، لذت بردن از یک شب زندگی در بین عشایر و آشنایی و کشف مکان های جدید می باشد. در بین عوامل انگیزشی کششی نیز جاذبه های لباس های محلی عشایر، موسیقی و رقص سنتی عشایر و وجود امنیت در مقصد به ترتیب از بالاترین اولویت ها بر خوردار می باشند. | ||
کلیدواژهها | ||
توسعه ی گردشگری؛ گردشگری عشایری؛ عوامل انگیزشی؛ ایل قشقایی؛ ایران | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigation of Effective Motivational Factors in the Development of Nomadic Tourism (Case Study: Qashqai Tribe) | ||
نویسندگان [English] | ||
Fariba Karami1؛ saeed reza akbarian ronizi2؛ Afsaneh Jabbari3 | ||
1University professor | ||
2gg | ||
3fff | ||
چکیده [English] | ||
The present research is a practical study in which a descriptive-analytical method was utilized. Data was collected via evident methods and field work (questionnaires). The statistical population included foreign and domestic tourists who visited the summer residency of the Qashqai community in the summer of 2017. The statistical sample size was calculated to be 322 based on the Cochran formula, and questionnaires were distributed and completed based on the available sampling method. In this study, Cronbach’s alpha test was employed. Cronbach alpha values of 818% and 873% were obtained for pull and push factors, respectively. Data analysis was performed using descriptive and analytical statistics including the use of means, standard deviations, percentage, T-tests, the Friedman test, one-way ANOVA, Tukey’s test and Pearson’s correlation coefficient. The results of the study demonstrated a significant difference between push and pull factors. Amongst the push factors of motivation, in order, the highest ranked motivators were experiencing the Qashqai lifestyle, enjoying life for one night amongst the nomads, and exploring new places. Amongst the pull factors, the attractions of traditional nomadic clothing, music and dance, and a secure destination were the top four motivators, in order of priority. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Tourism Development, Nomadic Tourism, Motivational Factors, Qashqai Tribe, Iran | ||
مراجع | ||
جباری ارخلو، افسانه(1396)، شناسایی و اولویت بندی عوامل انگیزشی مؤثر در توسعهی گردشگری عشایری (مطالعهی موردی: ایل قشقایی)، پایان نامهی کارشناسی ارشد رشتهی جغرافیا و برنامه ریزی گردشگری، دانشگاه تبریز.
حسین زاده، اکبر، مرادی مفرد، سمیرا، جمشیدی، محمد کاظم( 1392)، گردشگری عشایری به عنوان یک الگوی فضایی و نقش آن در توسعه ملی ایران، همایش ملی توسعهی صنعت گردشگری با تأکید بر پارک های ملی و تالاب ها با محوریت استان گلستان.
رحیمی، احمد، سائلی، رباب(1392)، تبیین نقش و جایگاه گردشگری های نوین (گردشگری عشایری) در توسعهی مناطق عشایری، اولین همایش ملی گردشگری، جغرافیا و محیط زیست پایدار.
رضوانی، علی اصغر(1385)، جغرافیا و صنعت توریسم، تهران، دانشگاه پیام نور.
شکور، علی، رضایی، محمدرضا(1389)، بررسی و مقایسهی الگوهای اقتصادی تولید در ایل قشقایی فیروزآباد و سنجش و گرایش آنان به تغییر شیوع معیشت، فصلنامهی جغرافیای انسانی، سال دوم، شمارهی دوم، ص 123-133.
شیبانی، عبدالکریم، سرافرازی، مهرزاد، قوانلو، الهام(1390) تأثیرهای جهانی شدن بر هویت قومی ایل قشقایی، فصلنامهی مطالعات راهبردی سیاست گذاری عمومی، دوره 2، شمارهی 3، ص111 -130.
علیقلی زاده فیروز جایی، ناصر، رمضان زاده لسبوئی، مهدی، اسمعیلی، مجید(1394)، عوامل مؤثر در انگیزهی گردشگران در انتخاب مقصد گردشگری با تأکید بر جاذبه های روستایی مناطق کویری و بیابانی (مطالعهی موردی نواحی روستایی خور و بیابانک)، فصلنامهی انجمن جغرافیای ایران، سال سیزدهم، شمارهی 46، ص 301-321.
فاضل نیا، غریب، هدایتی، صلاح(1389)، راهبردهای مناسب برای توسعهی گردشگری دریاچهی زریوار، مجلهی جغرافیا و توسعه، شمارهی 19، ص 145 - 170.
فراهانی، فاطمه، صیامیان گرجی، ابوالفضل(1393)، عشایر قشقایی: فرصتی برای توسعهی گردشگری هنری- عشایری ایران، فصلنامهی پژوهش هنر، سال دوم، شمارهی هشت، ص 137-145.
فراهانی، فاطمه(1392)، راهبردهای توسعهی دهکده های گردشگری در مناطق عشایری با روش SWOT (مطالعهی موردی: مناطق ییلاقی طایفه فارسیمدان ایل قشقایی- استان اصفهان)، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شیخ بهایی.
قاسمی یالقوز آغاج، اکبر، اسدزاده، احمد، ایمانی خوشخو، محمدحسین، جبارزاده، یونس (1397). تاثیر عوامل انگیزشی گردشگری درمانی بر قصد رفتاری گردشگران: نقش واسط های عوامل ادراکی و رضایتمندی، سال هفتم، شماره 24، 81-89. قرخلو، مهدی، اکبری. علی(1383)، توسعهی گردشگری در مناطق عشایری نمونه: گردشگری در ایل قشقایی، همایش ملی ساماندهی جامعه عشایری ایران، تهران.
کیانی، منوچهر(1388)، سیه چادرها: تحقیقی از زندگی مردم ایل قشقایی، چاپ چهارم، کیان نشر، شیراز.
لطفی،حیدر، موسی زاده، حسین، جورابلو، کامران(1398)، برنامه ریزی گردشگری عشایر در راستای توسعهی اقتصادی مناطق عشایری استان خراسان شمالی با استفاده از روش VIKOR و Factor Analysis، اولین کنفرانس بین المللی بیابان لوت، 11 و 12 اردیبهشت 98، دانشگاه بیرجند.
محمودزاده، سید مجتبی، میر هاشمی، علی، میرمصطفی، عنبر فروش، فاطمه(1393)، شناسایی و اولویت بندی عوامل انگیزشی رانشی و کششی مؤثر در توسعهی گردشگری جنگ (مطالعه موردی: منطقهی عملیاتی استان خوزستان)، مجلهی برنامه ریزی و توسعهی گردشگری، سال سوم، شماره 9، ص110 – 129.
محمودعلیلو، فهیمه(1391)،امکانسنجی گردشگری عشایری در راستای جذب گردشگر (مطالعه موردی ایل ارسباران)، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
میرواحدی، سید سعید، اسفندیاری بیات، الهام(1395)، بررسی پتانسیل کارآفرینی گردشگری فرهنگی در جامعهی عشایر قشقایی ایران، فصلنامهی گردشگری و توسعه، سال پنجم، شماره 9، ص 62-78.
منتصری، زهرا(۱۳۹۱)، عشایر، جاذبه ها ی گردشگری متحرک، اولین همایش ملی گردشگری و طبیعت گردی ایران زمین، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان.
نازقلیچی، بی بی سارا(1393)، توان سنجی توسعهی گردشگری درمناطق عشایری (مطالعه موردی: دهستان اترک، شهرستان گنبدکاووس)، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه زنجان.
نجارزاده، محمد، ابراهیمی، سیدعباس، گلستانه، رضوان(1398)، استفاده از برند گردشگری جهت ایجاد انگیزهی سفر با نقش میانجی نگرش نسبت به مقصد گردشگری، مطالعات مدیریت گردشگری، شماره 45، ص166-139.
Amaro, S. Antunes, A and Henriques, C (2018), A closer look at Santiago de Compostela's pilgrims through the lens of motivations. Tourism Management,. (64): 271-280. Farahani, B. M. Mohammadi, S., Shabani, M (2014), Investigating adequacy and content patterns of nomad women in craft production and cultural tourism", International Journal of Cultural and Digital Tourism, 1(1): 73 – 81. Hsu, T. K. Tsai, Y. F., Wu, H. H (2009), The preference analysis for tourist choice of destination: A case study of Taiwan, Tourism Management, 30: 288-297. Jang, S., Cai, L. A (2002), Travel motivations and destination choice: A study of British outbound market,Journal of Travel & Tourism Marketing, 13(3): 111-133. Karami, F., Jabbari Arakhlo, A (2016), Iranian Nomadic Tourism Development Strategies, Case Study: Qashqai Tribe, Interdisciplinary Tourism Research Conference in Turkey, PP: 291-297. Nikjoo, A. H., Ketabi, M (2015), The role of push and pull factors in the way tourists choose their destination", An International Journal of Tourism and Hospitality Research,26(4): 588-597. Park, D.B., Yoon, Y. S (2009), Segmentation by motivation in rural tourism: A Korean case study, Tourism Management, (30): 99 – 108. Siri, R. Kennon, L. Josiam, B., Spears, D (2012), Exploring Indian tourists Motivation and perception of Bangkok, An International Multidisciplinary Journal of Tourism7(1): 61-79. World Travel and Tourism Council (2017), TRAVEL & TOURISM ECONOMIC IMPACT, page 1-14. Whang, H. Yong, S., Ko, E (2016), Pop culture, destination images, and visit intentions: Theory and research on travel motivations of Chinese and Russian tourists. Journal of Business Research, 69(2): 631- 641.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 817 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 750 |