تعداد نشریات | 28 |
تعداد شمارهها | 426 |
تعداد مقالات | 4,164 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,739,266 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,988,760 |
نسبت های صورت و ماده دین و اثر هنری از نگاه شوان | ||
کاوشهای فلسفه و دین | ||
مقاله 8، دوره 1، شماره 1، آذر 1400، صفحه 129-141 اصل مقاله (356.61 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی اصیل (Original Article) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/jre.2021.20694.1122 | ||
نویسندگان | ||
سید رحمان مرتضوی* 1؛ مهدی محمدخانی2 | ||
1دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان | ||
2عضو هیات علمی گروه معارف دانشگاه ازاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) | ||
تاریخ دریافت: 20 دی 1399، تاریخ بازنگری: 15 بهمن 1399، تاریخ پذیرش: 03 اسفند 1399 | ||
چکیده | ||
فریتیوف شوان بهعنوان یکی از برجستهترین نمایندگان سنتگرایی، رویکردی متفاوت در حوزه فلسفه دین و فلسفه هنر عرضه میکند. این رویکرد دربردارنده نگاهی نوین به مفاهیم کهن دینی، متافیزیکی و هنری است. در این میان، دو مفهوم مهم و اثرگذار صورت و ماده در طرحبندیهای وی از دین و هنر نقشی مهم ایفا میکنند؛ این دو مفهوم همچون حلقهای واسط، دین و هنر را به یکدیگر پیوند میدهند و از این منظر اهمیتی فراوان دارند. برای شوان تناسب و شکل صورت و ماده در دین، نمایانگر وحدت در عین کثرت و کثرت در عین وحدت ادیان است و در هنر نشاندهنده اصالت و حقیقی بودن آن. این کردوکار دیالکتیکی پیش و بیش از آنکه ناظر به فرم باشد از دل محتوا برمیخیزد لیکن هیچگاه آن را فدای محتوا نمیکند بلکه همیشه بر یک هماهنگی پیشین بنیاد تأکید میورزد. بر این مبناست که در هنر قدسی فرم همراه با محتوا و ماده به تعالی میرسد و بهاندازه دومی مخاطب خویش را به ساحتی مینوی رهنمون میسازد. این مقاله، با تکیه بر آرای فریتیوف شوان، به بررسی ابعاد مختلف صورت و ماده در دین و هنر و نسبت صورت و ماده دینی و هنری خواهد پرداخت. | ||
کلیدواژهها | ||
شوان؛ ماده؛ صورت؛ دین؛ هنر | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 159 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 145 |