تعداد نشریات | 28 |
تعداد شمارهها | 426 |
تعداد مقالات | 4,164 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,739,261 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,988,758 |
رابطه انسان و خدا مبتنی بر مفهوم سازی ابن سینا از واجب الوجود و مقایسه آن با قرآن | ||
کاوشهای فلسفه و دین | ||
مقاله 12، دوره 1، شماره 1، آذر 1400، صفحه 195-210 اصل مقاله (307.33 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی اصیل (Original Article) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/jre.2021.20900.1135 | ||
نویسندگان | ||
مهناز تبرایی* 1؛ محمد علی عباسیان چالشتری2؛ سید علی علم الهدی2 | ||
1دانشگاه پیام نور | ||
2دانشیار گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه پیام نور | ||
تاریخ دریافت: 14 بهمن 1399، تاریخ بازنگری: 01 خرداد 1400، تاریخ پذیرش: 30 خرداد 1400 | ||
چکیده | ||
در فلسفه ابن سینا خدا مفهومی کلی است به این معنا که واجب الوجود در عرض سایر موجودات و همسان و هم ردیف با آن ها نیست. لذا با اسناد هرگونه وصف یا ویژگی که مستلزم هم عرض قرار دادن واجب الوجود در کنار سایر موجودات باشد مخالف است. او عالی است که به انسان سافل توجه ندارد لذا فارغ از انسان، امیال و احساسات اوست از سوی دیگر انسان نیز از خدا تهی است و با واسطه می تواند او را بشناسد وحتی انسان اموری مانند عبادت و مناجات را به این دلیل انجام می دهد که قصد شباهت به عالی را دارد. ابن سینا علی رغم آنکه همواره خدای اسلام و قرآن را پیش رو داشته است اما تنها به جنبه قدسیت و تعالی خداوند توجه کرده است و به تعامل بین خدا و انسان توجه اندکی نشان داده است لذا خدا تأثیر گذاری مستقیم در زندگی انسان ندارد، ارتباط تاریخی بین خدا و انسان وجود ندارد و مداخله خدا در عالم توسط عقول انجام می شود. بر خلاف خدای قرآن که علی رغم اینکه خدا در رأس یا کانون هستی، برترین حقیقت ماورای طبیعی، مسلط و محیط به همة هستی و تدبیر و ادارة هستی به دست اوست. بر این اساس، وجود خدا در مقام خالق، مالک حقیقی و مدبر آسمانها و زمین، امری تردیدناپذیر است اما شخصی که به انسان توجه و لطف دارد؛ دست یافتنی است؛ انسان با او ارتباط برقرار می کند؛ منجی انسان از ضلالت و گمراهی به نور و هدایت است؛ پاداش دهنده و کیفر دهنده است؛ همه انسان ها را در روز معاد گرد می آورد؛ نیکوکاران را پاداش، و بدان را کیفر می دهد. | ||
کلیدواژهها | ||
خدا؛ واجب الوجود؛ انسان؛ قرآن؛ ابن سینا | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 215 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 174 |