تعداد نشریات | 28 |
تعداد شمارهها | 391 |
تعداد مقالات | 3,806 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,240,925 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,578,682 |
تغییرات امواج مغزی و عملکرد پرتاب دارت؛ مبتنی بر خودگفتاری آموزشی | ||
پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 بهمن 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/jsmb.2022.17438.3227 | ||
نویسندگان | ||
سیده فاطمه سیدی1؛ مژگان معمارمقدم* 2؛ معصومه علی اصغری تویه3 | ||
1کارشناسی ارشد روان شناسی ورزش/ موسسه غیرانتفاعی ادیب مازندران | ||
2استادیار گروه بیومکانیک ورزشی و رفتارحرکتی دانشگاه مازندران | ||
3مدرس دانشکده علوم ورزشی دانشگاه مازندران | ||
تاریخ دریافت: 03 آبان 1398، تاریخ بازنگری: 14 اسفند 1398، تاریخ پذیرش: 17 بهمن 1400 | ||
چکیده | ||
مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیرات خودگفتاری آموزشی بر تغییرات امواج مغزی و عملکرد در مهارت پرتاب دارت انجام گرفت. روش شناسی: 30 دانشجوی پسر مبتدی در ورزش دارت، با دامنه سنی 19 تا 25 سال که همگی راست دست بودند، به طور داوطلبانه انتخاب شدند و به شکل تصادفی در دو گروه خودگفتاری آموزشی و کنترل قرار گرفتند. در مرحله پیش آزمون شرکتکنندگان به اجرای 10 پرتاب دارت پرداختند و اطلاعات امواج مغزی (موج آلفا و تتا) توسط دستگاه بیوفیدبک ثبت شد. در مرحله اکتساب، شرکت کنندگان در طی دو روز 60 کوشش پرتاب دارت را تمرین کردند. در این مرحله به گروه خودگفتاری آموزشی دستورالعملهای آموزشی مبتنی بر پرتاب دارت ارائه میشد (بکار بردن کلید واژه هایی مانند مچ و هدف)، در حالی که گروه کنترل هیچ دستورالعملی دریافت نمیکرد و در پایان هر جلسه، 10 پرتاب به عنوان آزمون عملکرد انجام شد مرحله یادداری 24 ساعت پس از جلسه آخر مداخله اجرا گردید و شرکتکنندگان مجددا به اجرای 10 پرتاب دارت پرداختند. دادهها به روش تحلیل واریانس با اندازهگیری تکراری و تحلیل کوواریانس در سطح معناداری 05/0 تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان دادند که تمرینات خودگفتاری آموزشی باعث کاهش موج تتا ( 001/0= P) و افزایش طول موج آلفا (027/0= P) می شوند. همچنین تمرین موجب بهبود عملکرد در هر دو گروه شد، ولی گروه تمرین خودگفتاری آموزشی ( 0001/0= P) برتری نسبی را نسبت به گروه کنترل ( 001/0= P) داشت. نتیجه گیری: یافته های این تحقیق نشان داد، خودگفتاری با تاثیر مثبت بر امواج مغزی (امواج آلفا و بتا) باعث بهبود عملکرد می شود و می تواند به عنوان یک راهبرد روان شناختی برای شرکت کنندگان مبتدی به منظور بهبود اجرای پرتاب دارت، مورد توجه قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
موج آلفا؛ موج تتا؛ تمرین ذهنی؛ پرتاب دارت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Changes in brainwave and dart-throwing performance based on educational self-talk | ||
نویسندگان [English] | ||
Sayyid Fatimah Sayyadi1؛ Mozhgan Memarmoghaddam2؛ masoumeh aliasghari toyeh3 | ||
1Master of Sports Psychology / Nonprofit Institute of Mazandaran Adib | ||
2University of Mazandaran | ||
3University of Mazandaran | ||
چکیده [English] | ||
So the purpose of this study was to determine the effect of educational self-talk on brain wave changes and performance in throwing skills. 30 male students of beginners in dart sport were selected voluntarily with age range of 19 to 25 years that were all right-handed and were randomly divided into two groups of self-education and control. The study included pre-test-intervention-retention stages. In the pre-test phase, participants performed 10 dart throws and brain wave information (alpha and theta wave) was recorded by a biofeedback device. In the acquisition phase, participants practiced 60 darts throwing attempts over two days. At this stage, the training self-talk group received dart-based training instructions (using keywords such as wrist and target), while the control group did not receive any instructions and at the end of each session, 10 throws were performed as a performance test.The retention phase was performed 24 hours after the last intervention session and the participants performed 10 darts throws again. Data were analyzed by analysis of variance with repeated measure and analysis of covariance at the significant level of 0.05. The results showed that educational self-talk exercises decrease theta wave, and increase alpha wave length .Also, training improved performance in both groups, but the educational self-talk group had a relative advantage over the control group . The findings of this study showed that self-talk improves performance by positively affecting on brain waves (alpha and beta waves) and it can be considered as a psychological strategy for beginner participants to improve dart throw performance. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
alpha wave, theta wave, mental skills, Dart throwing | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 130 |