تعداد نشریات | 28 |
تعداد شمارهها | 391 |
تعداد مقالات | 3,806 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,240,900 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,578,671 |
بررسی عوامل موثر بر میزان رضایتمندی کاربران از مسیرهای دوچرخه سواری درون شهری؛ مورد مطالعاتی: مسیرهای دوچرخه سواری شهر تهران | ||
مطالعات ساختار و کارکرد شهری | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 09 مهر 1402 | ||
نوع مقاله: علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/usfs.2023.25232.2347 | ||
نویسندگان | ||
شادی شکری یزدان آباد1؛ سمانه جلیلی صدرآباد* 2 | ||
1دانشجوی دکتری شهرسازی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
2گروه شهرسازی، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران | ||
تاریخ دریافت: 08 فروردین 1402، تاریخ بازنگری: 29 خرداد 1402، تاریخ پذیرش: 09 مهر 1402 | ||
چکیده | ||
طرح مسئله: رشد شتابان کلانشهرها در جهان، باعث افزایش جمعیت و تمایل به استفاده هرچه بیشتر از خودروها شده است. کلانشهر تهران نیز از این امر مستثنی نیست. استفاده و ترویج دوچرخه سواری به عنوان یکی از پاک ترین شیوه های حمل و نقلی همواره مورد توجه بوده است که موانع و عوامل زیادی بر این موضوع اثرگذار بوده است. هدف: هدف از پژوهش پیش رو بررسی عوامل موثر بر میزان رضایتمندی از مسیرهای دوچرخه در شهر تهران براساس نظرات و ترجیحات شهروندان است که از این مسیرها استفاده میکنند. روش:پژوهش به لحاظ نوع کاربردی و با روش ترکیبی (کمی-کیفی) انجام شده است. پس از استخراج شاخص ها از طریق مرور منابع، تعداد 138 پرسشنامه توسط شهروندان تهرانی که از این مسیرها استفاده میکنند، تکمیل شده است. روش تحلیل عاملی جهت استخراج عوامل و رگرسیون چند متغیره جهت بررسی میزان همسبتگی بین رضایت شهروندان از مسیرهای دوچرخه و عوامل ذکر شده، به کار گرفته شده است. یافته ها: پس از 44 چرخش واریماکس در مجموع تعداد 14 عامل با واریانس تجمعی بالاتر از 60 درصد استخراج شده است. 2 عامل از عوامل فوق تنها در برگیرنده یک شاخص بوده است و حذف شده و میان 12 عامل باقی مانده به عنوان متغیر مستقل و میزان رضایت شهروندان به عنوان متغیر وابسته. رگرسیون چند متغیره برقرار شده است. نتایج:میان رضایت شهروندان و عوامل وضعیت مسیر، عوامل بصری، تاسیسات و تجهیزات، عوامل نهادی، وضعیت ساماندهی، عوامل اجتماعی، مدیریت و برنامه ریزی ترافیک و عوامل زمانی ارتباط مستقیم و معناداری برقرار است، به گونه ای که با افزایش یکی دیگری نیز افزایش می یابد. بنابراین پیشنهاد میشود مدیران، برنامه ریزان، طراحان و تمامی عوامل موثر بر برنامه ریزی شهری، عوامل ذکر شده را به عنوان عوامل موثر بر میزان رضایت شهروندان از مسیرهای دوچرخه سواری مورد توجه قرار دهند. | ||
کلیدواژهها | ||
مسیر دوچرخه؛ میزان رضایتمندی؛ سیستم حمل و نقلی؛ شهر تهران | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the factors affecting the level of user satisfaction with inner-city cycling routes; Study case: cycling routes in Tehran | ||
نویسندگان [English] | ||
shadi shokri yazdan abad1؛ samaneh jalilisadrabad2 | ||
1Ph.D. candidate, Department of urban planning and design, Faculty of art and architecture, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran | ||
2IUST | ||
چکیده [English] | ||
Problem statement: The rapid growth of metropolises has increased the population and the desire to use cars more. Tehran metropolis is not exempt from this. The use and promotion of cycling as one of the cleanest modes of transportation have always been considered. Many obstacles and factors have also affected this issue.Goal: The upcoming research aims to investigate the factors affecting the level of satisfaction with bicycle paths in Tehran based on the opinions and preferences of citizens who use these paths. Method: The research was done in terms of applied type and with a mixed (quantitative-qualitative) method. Indicators were extracted through a review of sources. 138 questionnaires have been completed by Tehrani citizens who use these routes. The factor analysis method was used to extract factors and multivariate regression to check the correlation between citizens' satisfaction with bike paths and the mentioned factors. Result: After 44 Varimax rotations, 14 factors with a cumulative variance higher than 60% have been extracted. 2 of the above factors included only one index and were removed. A multivariate regression has been established between the remaining 12 factors as independent variables and citizen satisfaction as dependent variables. Conclusion: A direct and meaningful relationship exists between citizens' satisfaction and road condition factors, visual factors, facilities and equipment, institutional factors, organizational status, social factors, traffic management and planning, and time factors. Therefore, it is suggested that managers, planners, designers and all factors affecting urban planning pay attention to the factors influencing citizens' satisfaction with cycling routes. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Bicycle path, Satisfaction level, Transportation system, Tehran city | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 22 |