تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 479 |
تعداد مقالات | 4,665 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,303,982 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,466,215 |
بیگانگی اجتماعی و عوامل مؤثر بر آن (مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه گلستان) | ||
نظم اجتماعی و توسعه | ||
دوره 1، شماره 1، شهریور 1402، صفحه 89-110 اصل مقاله (517.05 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/sod.2023.25788.1013 | ||
نویسندگان | ||
غلامرضا خوش فر* 1؛ شهربانو میرزاخانی2؛ فاطمه جندقی میرمحله3 | ||
1دانشیار گروه جامعه شناسی و ارتباطات، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه گلستان، گرگان، ایران | ||
2دانشجوی دکتری جامعه شناسی، گروه جامعه شناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران ، بابلسر، ایران. | ||
3کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد گرگان، گرگان، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 05 مرداد 1402، تاریخ بازنگری: 04 مهر 1402، تاریخ پذیرش: 13 مهر 1402 | ||
چکیده | ||
هدف این مطالعه، سنجش میزان بیگانگی اجتماعی دانشجویان و شناسایی عواملی است که بر بیگانگی دانشجویان اثرگذارند. روش تحقیق از نوع پیمایشی است. جامعه آماری دانشجویان دانشگاه گلستان بود که 380 نفر از آنان با استفاده نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب، انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. برای سنجش مفهوم بیگانگی اجتماعی از پرسشنامه ملوین سیمن (1959) و برای سنجش متغیرهای مستقل از مقیاس 12سؤالی امید اشنایدر (1991) با دو خرده مقیاس گذرگاه و انگیزش و مقیاس ارزش های اجتماعی گوردِن چایلد و دینداری گلاک و استارک، بومی سازی شده سراج زاده (1383) استفاده شد. اعتبار ابزار اصلی توسط محققان قبلی و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (932/0 =α) مورد تأیید قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان دادند که میانگین بیگانگی اجتماعی در میان دانشجویان 250/2 از 5 به دست آمده که در سطح پایینی قرار دارد. همچنین به ترتیب اهمیت عاملهای دینداری، اعتماد، امید به آینده و ارزشهای اجتماعی در تغییرات بیگانگی اجتماعی تأثیر معنی داری دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
بیگانگی اجتماعی؛ امیدبه آینده؛ دینداری؛ اعتماد اجتماعی؛ ارزشهای اجتماعی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
نویسندگان [English] | ||
Gholamreza Khoshfar1؛ Shahrbanoo Mirzakhani2؛ Fatemeh Jandaghi Mirmahalleh3 | ||
1Associate Professor of Sociology, Department of Sociology and Communication, Faculty of Humanities and Social Sciences, Golestan University, Gorgan, Iran | ||
2PhD candidate of Sociology, Department of Sociology, Faculty of Humanities and Social Sciences, Mazandaran University, Babolsar, Iran. | ||
3Master of Educational Management, Department of Educational Management, Faculty of Humanities and Social Sciences, Gorgan Branch, Islamic Azad University, Gorgan, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
- | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 252 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 127 |