تعداد نشریات | 28 |
تعداد شمارهها | 426 |
تعداد مقالات | 4,164 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,739,517 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,988,935 |
تحلیل عواملِ رشد متون عرفانی در سدههای میانی (638-460) | ||
کاوشهای فلسفه و دین | ||
دوره 3، شماره 3، اسفند 1401، صفحه 139-158 اصل مقاله (461.09 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی اصیل (Original Article) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/jre.2024.24624.1168 | ||
نویسندگان | ||
مصطفی رضازاده* 1؛ حبیب الله حلیمی جلودار2 | ||
1آموزش و پرورش، دبیری معارف | ||
2دانشیار گروه قرآن و حدیث دانشکدۀ الهیات و معارف اسلامی دانشگاه مازندران؛ بابلسر: ایران | ||
تاریخ دریافت: 10 آذر 1401، تاریخ بازنگری: 23 مرداد 1402، تاریخ پذیرش: 06 بهمن 1402 | ||
چکیده | ||
بدیهی است ظهور یا افول مکاتب فکری تحت تأثیر عوامل مختلفی می باشند.با نگاه به تاریخ تألیف متون عرفانی در طول قرون متمادی، شاهد افزایش یا کاهش کمی و کیفی این متون هستیم. نوشتار حاضر با استفاده از روش توصیفی و تحلیلی و با استناد به گزارشات تاریخی، در پی پاسخ به این سؤال است که چرا در دوره تاریخی مدنظر (460 تا 638 ق) بسامد متون عرفانی افزایش چشمگیری داشته است؟آنچه در این دوره باعث رشد متون عرفانی گردید گسترش مکتب اشاعره و توجه خاص آنها به «قلب» به عنوان ابزاری کاربردی در معرفتشناسی است که میتوان آن را ذیل تحولات فرهنگی دسته بندی کرد. هر چند معتزله نیز به حیات فکری خود ادامه داد اما غلبۀ بعضی از اصول اشعری را میتوان در تألیفات معتزله نیز مشاهده کرد. از جمله این اصول «شهودگرایی و اتکاء به قلب» به عنوان ابزار شناخت است.پشتیبانی خلفای عباسی از این مکتب نیز در روند فراگیر شدن آن و همچنین وجود ارتباط بین علمای سرآمد این مکتب با حکام عباسی یا حکام تحت نفوذ آنها از جمله دلایل سیاسی بود که بر گسترس مکتب اشاعره کمک شایانی کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
اشاعره؛ شهود گرایی؛ خلفای عباسی؛ عرفان | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 60 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 33 |