تعداد نشریات | 28 |
تعداد شمارهها | 426 |
تعداد مقالات | 4,164 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,739,514 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,988,931 |
واکاوی نسبت خاتمیت و امامت از منظر کلامی | ||
کاوشهای فلسفه و دین | ||
دوره 3، شماره 3، اسفند 1401، صفحه 195-214 اصل مقاله (500.82 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی اصیل (Original Article) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/jre.2024.24764.1169 | ||
نویسنده | ||
اعظم سادات پیش بین* | ||
استادیار دانشگاه فرهنگیان | ||
تاریخ دریافت: 06 دی 1401، تاریخ بازنگری: 03 بهمن 1401، تاریخ پذیرش: 23 بهمن 1401 | ||
چکیده | ||
به عقیده شیعه پیامبری حالت ایستا ندارد بلکه پویا و متحرک است و امامت شیعه به نوعی تداوم پیامبری میباشد. همه ادیان الهی تا دوران پیامبر خاتم یکدیگر را کامل کردهاند و پیامبر اسلام (ص)دین خدا را به درجه کمال رسانده است، برای تداوم دین هم به تشریح آن توسط انسانهائی کامل که همان صفات پیامبر اسلام (ص)را دارند نیاز داریم. بر این اساس ماموریت پیامبری دروجود امام ادامه مییابد و امام به استثنای دریافت وحی همه امتیازات پیامبر را خواهد داشت و با دارا بودن ویژگیها و صفات خاص از جمله ولایت معنوی، تداومبخش وظایف پیامبر می باشد. در این پژوهش که با شیوه توصیفی- کلامی و با رویکرد کلامی صورت گرفته در نهایت این نتیجه حاصل شده که نه تنها میان باور به خاتمیت و باور به امامت تنافی و تعارضی در کار نیست، بلکه امامت مکمّل و متمّم خاتمیت است و بین این دو آموزه نسبت و تلازمی خاص برقرار است. همانطور که حدوث دین و شریعت مستلزم وجود پیامبر است، بقاء دین و شریعت هم موقوف به وجود امام است، بنابراین نیاز دین به امام در استمرار به منزله نیاز دین به پیامبر است در استقرار. | ||
کلیدواژهها | ||
خاتمیت؛ نبوت؛ امامت؛ ولایت؛ مرجعیت دینی | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 343 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 21 |