تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 479 |
تعداد مقالات | 4,665 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,303,971 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,466,205 |
اثربخشی تمرینات ریتمیک با موسیقی بر توجه و رشد حرکتی کودکان کمتوان ذهنی آموزشپذیر | ||
پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 30 خرداد 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/jsmb.2024.18400.3312 | ||
نویسندگان | ||
زهرا فتحی رضائی* 1؛ سمانه نهروانی2؛ کوثر عباس پور3؛ رضا پورصادق3؛ سید حجت زمانی ثانی3 | ||
1دانشگاه تبریز | ||
2دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تبریز | ||
3گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
تاریخ دریافت: 14 اسفند 1398، تاریخ بازنگری: 27 آذر 1399، تاریخ پذیرش: 06 بهمن 1399 | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: حرکات ریتمیک افزون براینکه ابزار مؤثری برای آموزش و تمرین مهارتهای حرکتی پایه فراهم میکند، میتواند بر فرایندهای شناختی، حرکتی و رشد ارتباطهای فردی و مهارتهای اجتماعی نیز اثرگذار باشد. هدف مطالعه حاضر بررسی تاثیر تمرینات ریتمیک همراه موسیقی بر توجه و رشد حرکتی کودکان کمتوان ذهنی آموزشپذیر است. روش: برای بررسی این هدف، مطالعهای با روش تحقیق نیمهتجربی با طرح پیش و پسآزمون بهمراه دو گروه تجربی و کنترل مورد استفاده قرار گرفتند. نمونه تحقیق شامل 30 دانشآموز کودک کم توان ذهنی آموزشپذیر با رده سنی 7 تا 10 سال که گروه تجربی شامل 15 نفر و گروه کنترل نیز شامل 15 نفر بودند. تعداد جلسات در این تحقیق 16 جلسه به مدت 45 دقیقه و برنامه تمرینی شامل تمرینات ریتمیک همراه با موسیقی بود. برای ارزیابی توجه از آزمون توجه تولوز-پیرون و برای بررسی رشد حرکتی از آزمون اولریخ 3 استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل واریانس مرکب (2 در 2) در سطح معناداری 05/0 و نرمافزار اس.پی.اس.اس نسخه 22 جهت بررسی تفاوت گروهها در پیش و پس آزمون استفاده شد. یافتهها: یافتههای تحلیل واریانس مرکب نشان داد که تمرینات ریتمیک با موسیقی بر توجه (033/0=p) و بر رشد حرکتی درشت (017/=p) در کودکان کم توان ذهنی آموزشپذیر اثر مثبت و معناداری دارد. براساس این یافتهها، تمرینات ریتمیک با موسیقی ممکن است باعث بهبود رشد حرکتی و عامل توجه شده و این دورة تمرینی میتواند اثر مثبتی بر کودکان کم توان ذهنی داشته باشد. نتیجهگیری: این یافتهها نشان میدهند که تغییر تکلیف (افزودن ریتمیک موسیقی) از عوامل اثرگذار بر رشد حرکتی و عامل توجه براساس مدل قیود نیوول و ساعت شنی گالاهو بر کودکان کمتوان ذهنی میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
تمرینات ریتمیک؛ رشد حرکتی؛ توجه؛ کمتوان ذهنی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The effect of rhythmic exercises with music on attention and motor development among mentally retarded children | ||
نویسندگان [English] | ||
Zahra Fathirezaie1؛ Samaneh Nahravani2؛ Kosar Abbaspour3؛ Reza Poursadegh3؛ Seyeh Hojjat Zamani Sani3 | ||
2Faculty of physical activity and sport sciences, University of Tabriz, Tabriz, Iran. | ||
3Faculty of physical activity and sport sciences, University of Tabriz, Tabriz, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Objective: Rhythmic movements is a useful tool for learning and practicing of motor skills and can affect cognitive and motor processes. The aim of this study was to determine the effects of rhythmic exercises with music on attention and motor development among mentally retarded children. Methods: For this purpose, a semi-experimental design with pre-test and post-test design with two experimental and control groups was used. The research sample included 30 students educable mentally retarded children, aged 7-10 years old, experimental group=15 and control group=15. The number of sessions in this study was 16 sessions for 45 minutes and the training program included rhythmic exercises with music. For evaluation of attention was used to Attention Test Toulouse-Pieron and for motor development was used to TGMD-3. In order to analyze the data was used the mixed ANOVA (2×2) at the significance level of 0.05 to examine the differences between the two groups in the pre-test and post-test. Results: The results of mixed analysis of variance showed that rhythmic exercise with music (experimental group) had positive and significant effects on cognitive development (P=.033) and motor development (P=.017) among educable mentally retarded children. Given these common mechanisms, rhythmic exercises with music may be useful for promoting the cognitive and motor development and this training period can have a positive effect on children with mental disabilities. Conclusion: These findings indicate that change of task (adding rhythmic music) is one of the factors affecting motor development and the factor of attention based on Newell's Model of constraints and Gallahue's hourglass model on mentally retarded children. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
rhythmic exercises, attention. motor development, mentally retarded | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 260 |