تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 482 |
تعداد مقالات | 4,682 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,325,769 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,481,445 |
تحلیل سینی برنجیِ دوره قاجار اثر عبدالمطلب اصفهانی بر اساس آراء ژرار ژنت | ||
تاریخ هنر ایران دوره اسلامی | ||
دوره 1، شماره 2، فروردین 1404، صفحه 209-227 اصل مقاله (791.17 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/hpai.2024.26756.1009 | ||
نویسندگان | ||
ساحل عرفان منش* ؛ ابوالقاسم نعمت شهربابکی | ||
استادیار، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان. ایران | ||
تاریخ دریافت: 27 بهمن 1402، تاریخ بازنگری: 04 اسفند 1402، تاریخ پذیرش: 04 خرداد 1403 | ||
چکیده | ||
در دوره قاجار بسیاری از هنرها تحت تأثیر تصاویر کتب چاپ سنگی قرار گرفته که از جمله این هنرها فلزکاری است، تصاویر بسیاری از ظروف فلزی حکاکی شده این دوره تحت تأثیر کتب چاپ سنگی بهخصوص کتاب چاپ سنگی الخسروان قرار میگیرد. در میان ظروف فلزکاری، یک سینی برنجی به امضای عبدالمطلب اصفهانی وجود دارد که در آن تصاویری از شاهان ساسانی وجود دارد و بهنظر میرسد برگرفته از کتاب چاپ سنگی الخسروان است و در کنار تصاویر شاهان، تصویری از عمر خطاب و اشعاری از حافظ نیز در این سینی وجود دارد؛ لذا این پژوهش به دنبال پاسخ به این سوال است که: ارتباط میان متن سینی و پیشمتنهایی که سینی بر اساس آن شکل گرفته است چگونه است؟ و چه دگرگونیهایی در فرایند شکلگیری سینی از پیشمتنها رخ داده است؟ هدف از این پژوهش، خوانش و مطالعه سینی برنجی بعنوان یکی از آثار دوره قاجار با روش ترامتنیت است. این پژوهش ماهیت کیفی دارد و گردآوری اطلاعات بهصورت کتابخانهای انجام گرفته و سینی مذکور با رویکرد ترامتنیت ژنت و روش توصیفی- تحلیلی بررسی شده است. مطالعه بر روی سینی عبدالمطلب و پیشمتنهای موجود، نشان داد که پیش متن اصلی سینی، کتاب چاپ سنگی الخسروان است و رابطه میان نقش پادشاهان در سینی و تصاویر شاهان در چاپ سنگی الخسروان از نوع برگرفتگی و این برگرفتگی از نوع تراگونگی و جایگشت است؛ ولیکن رابطه تصویر عمر خطاب و اشعار در سینی از نوع هم حضوری و بینامتنیت است. نوع بینامتنی، صریح و نوع هم حضوری نیز نقل قول است. | ||
کلیدواژهها | ||
نامه الخسروان؛ فلزکاری؛ دوره قاجار؛ ترامتنیت؛ ژرار ژنت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Studying Brass Tray Made by Abdol-Motaleb Isfahani in Qajar Era According to the Idea of Gerard Genette | ||
نویسندگان [English] | ||
sahel Erfanmanesh؛ Abolghasem Nemat Shahrbabaki | ||
Assistant Professor, Faculty of Art and Architecture, ,University of Sistan and bluchestan. Zahedan. Iran. | ||
چکیده [English] | ||
During the Qajar era, many arts were influenced by some motifs of lithographic books. Among these arts metalwork is noticeable. The engraved metal dishes at this time were highly influenced by lithographic books such as Nameh-ye Khosravan. There is a brass tray this time signed by Abdol-Motaleb Isfahani and figures of Sassanid kings, probably influenced by Nameh-ye Khosravan, in which, there is an image of Umar ibn al-Khattab . The research questions address the. Textuality between the tray and the hypo-text on which this work was created and The evolution of the tray was influenced by other hypo-texts. The research aims to study the brass tray as one of the works created during the Qajar era based on the trans-textuality of Gerard Genette. To get this, a descriptive-analytical method and a qualitative approach have been adopted. The data has been gathered by using library resources. Nameh-ye Khosravan is the main hypo-text for the brass tray of Abdol-MotalebIsfahani. The textual relation between the king figures in the tray and the lithographic book is a kind of trans-textuality; However, the relation between the image of Umaribn al-Khattab and the poems in the tray is a kind of coexistence and intertextual explicit quotation. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Nameh-ye Khosravan, Metalworking, Qajar Era, Transtextuality, Gerard Genette | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 68 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 72 |