تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 479 |
تعداد مقالات | 4,665 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,304,006 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,466,230 |
عوامل موثر بر اجرای برنامه های تضمین کیفیت در آموزش عالی | ||
مطالعات برنامه ریزی آموزشی | ||
دوره 12، شماره 23، شهریور 1402، صفحه 210-225 اصل مقاله (443.62 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/eps.2024.26466.2234 | ||
نویسندگان | ||
زهرا صنعتی* 1؛ عزیزه پاشایی2؛ محمد حسنی3؛ وحید نژادمحمد4 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران | ||
2دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران | ||
3استاد مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران. | ||
4دانشیار زبان و ادبیات فرانسه، گروه آموزش زبان و ادبیات فرانسه، دانشکده ادبیات فارسی و زبانهای خارجی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
تاریخ دریافت: 12 اردیبهشت 1402، تاریخ بازنگری: 18 خرداد 1402، تاریخ پذیرش: 05 شهریور 1402 | ||
چکیده | ||
هدف: هدف از اجرای پژوهش حاضر، شناسایی عوامل موثر بر اجرای برنامههای تضمین کیفیت در آموزش عالی بود. روششناسی: این پژوهش با رویکرد کیفی و راهبرد پدیدارشناسی انجام شد. شرکتکنندگان پژوهش شامل 22 نفر از اساتید، مدیران، کارکنان دانشگاهی و دانشجویان دکتری دانشگاه ارومیه بودند که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و مصاحبه نیمهساختاریافته تا رسیدن به اشباع نظری انجام شد. تحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی از طریق نرمافزار MAXQDA 20 انجام گرفت. یافتهها: با تحلیل و بررسی متن مصاحبههای انجام شده پس از شناسایی، استخراج و دستهبندی کدها بر اساس میزان تشابه مفهومی و وجه اشتراک آنها در 4 مضمون اصلی و 15 مضمون فرعی طبقه بندی شدند. نتیجهگیری و پیشنهادات: نتایج پژوهش نشان میدهد که منابع انسانی، فرایندها، زیرساختها و عوامل محیطی بر اجرای برنامههای تضمین کیفیت در آموزش عالی موثر هستند. یافتههای پژوهش حاضر میتواند در حوزه اجرای برنامههای تضمین کیفیت در آموزش عالی، دیدگاه جدیدی به مسئولین مربوطه داده و در برنامهریزیها و تصمیمگیریها راهگشا باشد. نوآوری و اصالت: ارائه مدل مفهومی از شناسایی عوامل اثرگذار در اجرای برنامههای تضمین کیفیت در دانشگاه | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش عالی؛ اجرا؛ برنامه ها؛ تضمین کیفیت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Factors Affecting The Implementation Of Quality Assurance Programs In Higher Education | ||
نویسندگان [English] | ||
Zahra Sanati1؛ Azizeh Pashaei2؛ Mohammad hassani3؛ Vahid Nejad Mohammad4 | ||
1. Ph.D. Student in Educational Management, Department of Educational Sciences, Faculty of Literature and Humanities, Urmia University, Urmia, Iran | ||
2Ph.D. in Educational Management, Department of Educational Sciences, Faculty of Literature and Humanities, Urmia University, Urmia, Iran | ||
3Professor in Educational Management, Department of Educational Sciences, Faculty of Literature and Humanities, Urmia University, Urmia, Iran | ||
4Associate Professor in French language and literature, Department of French language and literature teaching, Faculty of Persian Literature and Foreign Languages, Tabriz University, Tabriz, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Aim: This study aimed to identify the key factors influencing the implementation of quality assurance programs in higher education. Methodology: A qualitative approach, employing a phenomenological strategy, was used for this research. The participants included 22 professors, administrators, academic staff, and doctoral students from Urmia University, selected through purposive sampling. Semi-structured interviews were conducted until theoretical saturation was reached. Data analysis followed a qualitative content analysis process, involving open, axial, and selective coding, using MAXQDA 20 software. Results: Through the analysis of the interview transcripts, codes were identified, extracted, and grouped based on conceptual similarities. These were further categorized into 4 main themes and 15 sub-themes. Conclusion and Suggestions: The findings revealed that human resources, processes, infrastructure, and environmental factors significantly impact the successful implementation of quality assurance programs in higher education. These insights offer a fresh perspective for decision-makers and planners in higher education, providing a basis for informed decision-making and strategic planning in the development of quality assurance initiatives. Innovation and Originality: This study introduces a conceptual model that identifies the factors influencing the implementation of quality assurance programs in universities, offering a novel contribution to the field. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Higher education, Implementation, Programs, Quality assurance | ||
مراجع | ||
Aburizaizah, S. J. (2022). The role of quality assurance in Saudi higher education institutions. International Journal of Educational Research Open, 3(2022), 1-8. Bardakcia,S., Yelbay Yilmaz, Y., & Avsarogluc, M. D. (2023). Global diffusion of quality assurance research in higher education: a study on collaboration and concepts. Higher Education Research and Development, 43(2), 657-672. Barkhoda, S. J., Moradkhah, S., & Azizi, A. (2023). Rethinking academic planning: A qualitative analysis of experiences of international students. Journal Educational Planning Studies, 12(23), 19-35. (In Persian) Diamantini, C., Genga, L., Mircoli, A., Potena, D., & Zannone, N. (2024). Understanding the stumbling blocks of Italian higher education system: A process mining approach. Expert systems with applications, 242(2024), 1-11. Fazlollahi ghomeshi, S., Khoshgoftar Moghadam, A. A., & Salehi, P. (2021). Factors affecting quality assurance of learning in universities; a case in the petroleum university of technology. Human resources management in oil industry, 12(47), 212-229. Gall, M. D., Borg, W. R., & Gall, J. P. (2021). Education research: An introduction. Tehran: samt. (In Persian) Garwe, E. C., Zunguze, M., & Kanda, M. (2024). Beyond evaluation: Improving quality and impact through programmeaccreditation. Forum for Education Studies, 2(3), 1-12. Ifeoma Asiyai, R. (2020). Best practices for quality assurance in higher education: implications for educational administration. International journal of leadership in education, 1-12. Jabbari, S., Moeinikia, M., Zahed Babelan, A., & Taqavi, H. (2023). Designing and validating of transformational university model: Antecedents, processes and Consequences (Case Study: Farhangian University). Journal Educational Planning Studies, 11(22), 23-39. (In Persian) Jafary, E., Alamalhoda, J., & Mazahery. F. (2020). Guaranteeing the quality of the higher education system (The nature, needs, challenges and solutions). Psychology of education sciences and lifestyle, 1-20. (In Persian) Jamoliddinovich, U. B. (2022). Fundamentals of education quality in higher education. IJSSIR, 11(1), 149-151. Jose, R. J. S., & Anh, D. T. (2021). Higher education quality auditor training in vietnam. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 12(14), 4315-4325. Kamalzadeh, H., Parsafard, F., & Shahamat, N. (2021). Quality assurance in educational planning. The fourth international conference of psychology, educational sciences and social studies, Hamedan (In Persian) Komotar, M. H. (2020). Discourses on quality and quality assurance in higher education from the perspective of global university rankings. Quality Assurance in Education, 28(1), 78-88. Melendez-Jimenez, M. A., Morales, A. J., & Rodero Cosano, J. (2022). Engaging academic staff in the quality assurance system in higher education: A field experiment. Journal of Behavioral and Experimental Economics, 100(2022), 1-13. Mostafapour, Z., Rahimian, H., Abbaspour, A., Ghiasi Nedushen, S., & Khorsandi Taskoh, A. (2020). Planning the education process away to equalization the quality of universities. Journal Educational Planning Studies, 9(17), 148-173. (In Persian) Ndhlovu, S. T., & Sawe. J. (2022). Role of educational planning in ensuring quality education of morogoro municipality in Tanzania. Asian Journal of Education and Social Studies, 31(4), 36-46. Nguyen, L. T. M., Tran, T., Pham, T. V., Nguyen, T.-T., Le, H. T. T., Trinh, T. T. P., & Nghiem, T. T. (2021). Factors affecting successful quality assurance implementation in Vietnamese higher education: A qualitative study. The Qualitative Report, 26(2), 625- 636. Sadeghbeygi, M., Navehebrahim, A., Zeinabadi, H., & Abbasian, H. (2023). Designing a model for internal brand of research performance in university. Journal Educational Planning Studies, 12(23), 94-128. (In Persian) Saedi, A., Abbaspour, A., Farasatkhah, M., Neyestani, M. R., & Abdollahi, H. (2021). Analyzing platforms of creating and developing the quality assurance of European higher education. Jundishapur Education Development Journal: Quarterly Journal of Medical Sciences Education and Development Center, 213-226. (In Persian) Zhang, R., Zhou, J., Hai, T., Zhang, S., Iwendi, M., Biamba, C., & Anumbe, N. (2022). Quality assurance awareness in higher education in China: big data challenges. Journal of Cloud Computing: Advances, systems and applications, 1-9. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 97 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 113 |