تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 479 |
تعداد مقالات | 4,665 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,304,579 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,466,902 |
استفاده از زبان مشترک در فرایند اقناع و تربیت مخاطب از منظر آیات قرآن کریم | ||
مطالعات فهم قرآن | ||
مقاله 3، دوره 1، شماره 2، اسفند 1403، صفحه 45-60 اصل مقاله (1.06 M) | ||
نوع مقاله: علمی-پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/qhs.2025.25545.1165 | ||
نویسندگان | ||
حبیب الله حلیمی جلودار* 1؛ حسن یعقوبی2 | ||
1دانشیار گروه قرآن و حدیث دانشکدۀ الهیات و معارف اسلامی دانشگاه مازندران؛ بابلسر، ایران | ||
2دانشجوی دکتری قرآن و حدیث دانشکدۀ الهیات و معارف اسلامی دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 05 فروردین 1403، تاریخ بازنگری: 09 تیر 1403، تاریخ پذیرش: 06 مرداد 1403 | ||
چکیده | ||
آنچه لازمۀ زندگی بشر است رسیدن به رشد و تعالی، وفق فطرت انسانی است. بدین منظور خدای منّان به طور تکوینی توانشهای تفهیم و تفهّم را در نهاد انسان تعبیه فرموده تا استعداد تربیتپذیری انسان را شکوفا نماید. معالوصف، یکی از روشهای لازم و قابل قبول برای رشدِ سرمایهی تربیتپذیری انسان، اقناع مخاطب بوده و این شیوهی تربیتی در شکلگیری و تعالی شاکلهی انسانی، بسیار کارآمد و راهگشاست؛ لذا پژوهش حاضر که با بهرهگیری از کتب معتبر تفسیری و با روش توصیفی و تحلیلی سامان یافته به این سؤال پاسخ داده است که؛ زبان مشترک در فرایند اقناع و تربیت چگونه ایفای نقش مینماید؟ برای واکاویِ سؤال، علاوه بر احصاء مصداقهای قرآنی مانند: اتّحاد و اتفاق بر نقاط مشترک، پرسشگری منطقی و دعوت به تفکر، تعقّل و همانندی و...، و بهرهگیری از کتب تفسیری، از منابع روانشناسی نیز استفاده شده است تا از یک طرف، چیستی و چگونگی شکلگیری زبان مشترک تبیین شود و از دیگر طرف، شیوههای بهکارگیری آن در امر اقناع مخاطب، با ارئهی مصادیق قرآنی تشریح گردد؛ نتیجهی حاصل این که؛ مهمترین تأثیر زبان مشترک، همدلی و همراهی متربّی با مربّی است که این همراهی فرایند اقناع و تربیت را تسهیل نموده تا هر آنچه را که مربّی برای متربّی صلاح بداند، بتواند با این شیوه در متربّی تعبیه نماید. این همدلی و همزبانیِ به وجود آمده، زبان مشترک را تقویت کرده و اقناع را آسانتر و تربیت را ماناتر مینماید. | ||
کلیدواژهها | ||
"زبان مشترک"؛ " اقناع مخاطب"؛ "فطرت و قرآن" | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 44 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 13 |