تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 479 |
تعداد مقالات | 4,665 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,304,039 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,466,236 |
واتاب نقوش درباری، شکارگاهی و بزمی ایران باستان در نقاشی کاخهای اموی (نمونۀ موردی: خربهالمفجر، قصرالحیر غربی و قصیر عمره) | ||
مطالعات باستان شناسی دوران اسلامی Journal of Islamic Archaeology studies | ||
مقاله 1، دوره 3، شماره 5، شهریور 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/jiar.2025.29041.1047 | ||
نویسندگان | ||
زهرا پورشعبانیان* 1؛ مهناز شایسته فر2 | ||
1دانش آموخته کارشناسی ارشد، گروه هنر اسلامی، دانشکدۀ هنر، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
2دانشیار گروه هنر اسلامی، دانشکدۀ هنر، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 30 فروردین 1404، تاریخ بازنگری: 18 اردیبهشت 1404، تاریخ پذیرش: 18 اردیبهشت 1404 | ||
چکیده | ||
کاخهای قرون اولیۀ اسلامی در مرزهای پیشین امپراتوری ساسانی بهعنوان الگوی هنر و معماری در گسترۀ فرهنگ اموی مطرح شده است. فلسفۀ وجودی کاخهای اموی در دوران اسلامی، در راستای نگرش به فرهنگ باستانی ایران و بیزانس شکل گرفته است و کم کم به نمادی از اقتدار حکومتی در توسعۀ الگوهای معماری و توسعۀ شهری تبدیل گردیدند. تا آنجا که کاخهای خصوصی در فضای خارج از شهرها بهعنوان شاخص ساختاری و تزئینی خود، با الهام از هنر کهن مشرق زمین به نمادی از قدرت سیاسی و قدرت اجتماعی امویان در گسترش هنر و معماری این دوران تبدیل شدهاند. نوشتار حاضر، پژوهشی بنیادی-نظری با رویکردی تاریخی، هنری به شیوۀ توصیفی-تحلیلی و مستند به منابع مکتوب است و هدف آن بررسی مشابهت نقوش تزیینی در نقاشیهایی با موضوعات درباری، شکارگاه و بزم کاخهای اموی با شناخت شاخصهای متأثر از هنر باستانی ایران در دوران اشکانیان و ساسانیان است. در راستای هدف فوق نقاشی کاخهای شاخص و تأثیرات الگوهای بومی مورد بررسی قرار گرفته است. درنهایت با آنکه نقوش بهکار رفته شباهتهای زیادی با یکدیگر دارند؛ و باید اذعان داشت نوع طراحی و موضوعات بهطور کامل بازتاب سنتهای شرقی ایرانی است. | ||
کلیدواژهها | ||
ایران باستان؛ کاخهای اموی؛ نقاشی؛ درباری؛ شکارگاهی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The courtly, hunting, and musical motifs of ancient Iran in the paintings of Umayyad palaces Case study (Khirbet al-Mufjar, Qasr al-Hayr al-Gharbi, and Qasir al-Umra) | ||
نویسندگان [English] | ||
Zahra Pourshabanian1؛ Mahnaz Shayestefar2 | ||
1M. A. in Islamic Art, , Department of Islamic Art, Faculty of Art, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran | ||
2Associate Professor, Islamic Art Department, Faculty of Art, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The palaces of the early Islamic centuries in the former borders of the Sasanian Empire have been proposed as a model of art and architecture in the scope of Umayyad culture. The existential philosophy of Umayyad palaces in the Islamic era was formed in line with the attitude towards the ancient culture of Iran and Byzantium, and they gradually became a symbol of government authority in the development of architectural patterns and urban development. To the extent that private palaces in the space outside the cities, as a structural and decorative indicator, inspired by the ancient art of the East, have become a symbol of the political power and social power of the Umayyads in the development of art and architecture of this era. The present article is a fundamental-theoretical research with a historical, artistic approach in a descriptive-analytical manner and documented by written sources. Its aim is to examine the similarity of decorative motifs in paintings with courtly, hunting grounds and feasting subjects of the Umayyad palaces by identifying indicators influenced by ancient Iranian art during the Parthian and Sasanian periods. In line with the above goal, the paintings of prominent palaces and the influences of native patterns have been examined. Finally, although the motifs used have many similarities with each other, it must be acknowledged that the type of design and subjects fully reflect Iranian Eastern traditions. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Ancient Iran, Umayyad palaces, painting, court, hunting grounds | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3 |