تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,519 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,144,859 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,670 |
تعیین تاثیر پارامترهای هواشناسی بر گردشگری کلانشهرها بر مبنای ارائه مدل ترکیبی زمانی - مکانی پیش بینی آلاینده های هوا (مطالعه موردی: شهر تهران) | ||
برنامه ریزی و توسعه گردشگری | ||
مقاله 4، دوره 8، شماره 29، شهریور 1398، صفحه 57-70 اصل مقاله (858.77 K) | ||
نوع مقاله: علمی-پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/jtpd.2018.14042.2832 | ||
نویسندگان | ||
فرهاد قادری* 1؛ مسعود ابراهیمی قادی2؛ احسان بابانژاد3 | ||
1استادیار گروه مهندسی محیط زیست، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل؛ بابل؛ ایران. | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی عمران- مهندسی محیط زیست، دانشجوی مهمان دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل (دانشجوی دانشگاه صنعتی سیرجان)؛ بابل؛ ایران. | ||
3کارشناسی ارشد مهندسی عمران- مهندسی محیط زیست، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل؛ بابل؛ ایران. | ||
تاریخ دریافت: 09 اردیبهشت 1397، تاریخ بازنگری: 20 خرداد 1397، تاریخ پذیرش: 23 مهر 1397 | ||
چکیده | ||
یکی از مشکلات عمده صنعت گردشگری، مشکلات محیط زیستی مکانهای توریستی و گردشگری است. تهران دارای مکانهای توریستی فراوان است و از طرفی مشکل آلودگی هوا تاثیر قابل توجهی بر تعداد گردشگران در این شهر داشته است. از این رو، این پژوهش در راستای مدلسازی، کنترل و مدیریت آلودگی هوای شهر تهران انجام شد. بر اساس مدلهای پیشین ارائه شده در بحث آلودگی هوا، امکان پیش بینی همزمان آلاینده بر اساس متغیرهای مکان و زمان وجود ندارد، و در این پژوهش، برای نخستین بار به منظور مدیریت آلودگی در شهر تهران، مدلی مکانی- زمانی ارائه شده است. در این تحقیق، مدل مکانی در محیط سیستم اطلاعات جغرافیایی برای هر یک از آلایندهها تعریف و بر اساس برنامهای در محیط پایتون، مدلسازی توسط شبکههای عصبی برای هر یک از آلایندهها در هر نقطه مکانی شهر اجرا گردید و در هر نقطه و زمان از شهر تهران، امکان پیش بینی غلظت هر آلاینده بوجود آمد. بر اساس اعتبار سنجی مدل حاصل، میزان خطا قابل قبول بود. بر اساس مدل حاصل می توان در هر نقطه و در هر زمان میزان غلظت آلایندههای هوا را تعیین و بر اساس غلظت حاصل میزان مطلوبیت شهر برای گردشگران را تخمین زد. | ||
کلیدواژهها | ||
شبکه عصبی؛ سیستم اطلاعات جغرافیایی؛ آلودگی هوا؛ گردشگری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Determining effect of meteorological parameters on tourism of metropolises based on presenting integrated spatial-temporal predicting model for air pollutants (case study: Tehran) | ||
نویسندگان [English] | ||
Farhad Qaderi1؛ masoud Ebrahimi Ghadi2؛ Ehsan Babanezhad3 | ||
1Assistant Professor, Faculty of Civil Engineering, Babol Noshirvani University of Technology, Babol, Iran | ||
2MSc student of Civil and Environmental Engineering, Faculty of Civil Engineering, Guest student in Babol Noshirvani University of Technology (MSc student of Sirjan University of Technology) | ||
3MSc graduated of Civil and Environmental Engineering, Faculty of Civil Engineering, Babol Noshirvani University of Technology, Babol, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Environmental problems in tourist places is one of the major problems of tourism industry, also air pollution in tourist areas is one of the most important environmental problems. Tehran is capital of Iran and it has plenty of tourist sites. The air pollution has hit the tourism in this city. Therefore, this research was carried out for modeling, control and manage of air pollution in Tehran. Based on the previous models presented for air pollution management, the possibility of simultaneous prediction of pollution based on time and place variables has been less considered. Therefore, in this research, for the first time, a spatial-temporal model for pollution management in Tehran was presented. In this research, the spatial model in the GIS environment for each pollutant was defined. Then, based on a Python program, modeling by neural networks in GIS environment for each pollutant at each arbitrary location of the city was implemented. According to validation of model, error values were acceptable. This research model can predict air pollutants, and therefore tourism desirability of each cities point can be estimated based on air pollutants concentration. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Neural network, Geographical information system, air pollution, tourism | ||
مراجع | ||
1. غریبی، پروانه )1365(، مصرف سوخت در بخش حمل و نقل و استراتژی های کاهش آن از طریق حمل و نقل همگانی، یازدهمین کنفرانس بین المللی حمل و نقل و ترافیک، تهران. 2. منهاج، محمد باقر (1377) .هوشمحاسباتیمبانیشبکههایعصبیمصنوعی)جلداول)، انتشارات دانشگاه صنعتی امیر کبیر. 3. کنت وارک، وین دیویس و وارتر، سیسل (1388). آلودگی هوا منشاء و کنترل آن، ترجمه کاظم ندافی و همکاران، تهران: کتاب ایرانیان.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 609 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,354 |