تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,519 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,144,868 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,679 |
نسبت «واقعیّت» و «فراواقعیّت» در داستانهای سوررئال و فانتستیک | ||
پژوهشنامهی مکتب های ادبی | ||
مقاله 5، دوره 4، شماره 10، تیر 1399، صفحه 94-113 اصل مقاله (425.48 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/rjls.2020.19779.1171 | ||
نویسندگان | ||
ثمین کشاورز1؛ ابراهیم محمدی* 2؛ زینب نوروزی3؛ محمد بهنامفر4 | ||
1دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بیرجند | ||
2دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بیرجند، خراسان جنوبی، ایران. | ||
3دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بیرجند، خراسان جنوبی، ایران | ||
4استاد گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه بیرجند | ||
تاریخ دریافت: 27 شهریور 1399، تاریخ پذیرش: 19 آبان 1399 | ||
چکیده | ||
چکیده: بنیاد داستان بر تخیّل استوار است؛ از این رو حتّی آنگاه که رونگاشتی است از واقعیّت عینی نیز، همین که از صافی ذهن نویسنده میگذرد، از واقعیّت فاصله میگیرد. در فرآیند فاصلهگیری از اصل واقعیّت، درجاتی وجود دارد که متن را به حوزههای متفاوتی از انواع فراواقعی میکشاند؛ به نحوی که یا داستان را وارد حوزهی تخیّلی و فانتزی میکند و یا جلوههایی از فراواقعیّت را در داستان منعکس مینماید. در این میان، داستانهای فانتستیک در مرز واقعیّت و تخیّل قرار دارند و به گونهای واقعیّت و خیال را ترکیب میسازند که تشخیص امر واقعی و غیر واقعی در داستان به سادگی امکانپذیر نیست. فانتستیک به نوبهی خود، انواع متفاوتی از داستانها در سبکهای گوناگون را در بر میگیرد که داستانهای سوررئال ازجملهی آن است. در این پژوهش، ضمن تشریح ویژگیهای متعدّد انواع داستانهای فراواقعی و تبیین ویژگیهای مختصِّ فانتستیک و سوررئال در میان انواع فراواقعی، همچنین با مراجعه به دیدگاههای متعدّد ارائهشده در این خصوص و اشاره به برخی از متون روایی مرتبط، نشان داده میشود که داستان سوررئالیستی، چگونه از دیگر داستانها و روایتهای فراواقعی به ویژه فانتستیک متمایز میشود و ناخودآگاهمحوری با عنوان اصلیترین تفاوت رمزگان امر فراواقعی در داستانهای سوررئال و سایر انواع داستانهای فانتستیک مشخّص میگردد. | ||
کلیدواژهها | ||
واژگان کلیدی: واقعیّت؛ تخیّل؛ فراواقعیّت؛ فانتستیک؛ داستانهای سوررئالیست | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Proportion of "Reality" and "Hyper-reality" in Surrealist and Fantastic Fictions | ||
نویسندگان [English] | ||
samin keshavarz1؛ Ebrahim Mohammadi2؛ zeynab nowruzi3؛ Mohammad Behnamfar4 | ||
1PhD student in Persian language and literature, Birjand University | ||
2Associate Professor ,, Faculty of Literature, Birjand University, South Khorasan, Iran. | ||
3Associate Professor, Department of Persian Language and Literature, Faculty of Literature and Humanities, Birjand University, South Khorasan, Iran | ||
4Professor of Persian language and literature in university of Birjand | ||
چکیده [English] | ||
Abstract: The foundation of the story is based on imagination, even when it is a transcript of objective reality as it passes through the filter of the author's mind and departs from reality. In the process of diverging from the principle of reality, there are some degrees that pulling the text into different domains of the supernatural. This can bring the story into the realm of all kinds of fantasy and fantasy stories or reflect hyper-reality in the story. In the meantime, Fantastic stories are on the border of reality and imagination and they combine reality and fantasy in such a way that is not easy to distinguish between the real and the hyper-real. The fantasy itself encompasses different types of stories in different styles, including surrealist stories. In this research, while describing many features of various types of supernatural stories, and explaining the fantastical and surrealist peculiarities among various types of supernatural fiction, unconscious is identified as the main difference of the supernatural codes in surrealist stories and other types of fantasy stories. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Key words: Reality, Imagination, Supernatural, Fantastic, Surrealist fictions | ||
مراجع | ||
منابع
- برتون، آندره. (1392). سرگذشت سوررئالیسم. مترجم عبدالله کوثری. چ 4. تهران: نشر نی.
- بونوئل، لوئیس. (1390). نوشتههای سوررئالیستی. ترجمهی مهوش قدیمی. تهران: نشر چشمه.
- بیگزبی، سی. و. ای. (1392). دادا و سوررئالیسم. مترجم حسن افشار. چ 7. تهران: انتشارات مرکز.
- پرهام، سیروس. (1360). رئالیسم و ضد رئالیسم در ادبیّات. چاپ ششم تهران: انتشارات نگاه.
- تودوروف، تزوتان. (1383). «از غریب تا شگفت». ترجمهی انوشیروان گنجیپور. مجلّهی ارغنون. ش 25. صص63-78.
- جکسون، رزمری. (1383). «فانتستیک به مثابهی روش». ترجمهی آریان احمدی. مجلّهی فارابی. ش 1. صص 7-30.
- خوزان، مریم. (1370). «داستان وهمناک». نشریّهی علوم انسانی. نشر دانش. ش 65. صص33-37.
- سیّدحسینی، رضا. (1387). مکتبهای ادبی. ج2. تهران: انتشارات نگاه.
- شمیسا، سیروس. (1370). انواع ادبی. تهران: انتشارات باغ آیینه.
- فروید، زیگموند. (1382). «رئوس نظریّهی روانکاوی». ترجمهی حسین پاینده. مجلّهی ارغنون. ش 22، صص 73-1.
- _______. (1919). «درآمدی بر شگرف از دیدگاه فروید». گردآوری و ترجمهی ابوالفضل حرّی. مجلّهی فارابی. س. 4. ش. 1. صص 64-45.
-کورئول، نیل. (1381). «پیش درآمدی بر فانتستیک ادبی». ترجمهی فتّاح محمّدی. مجلّهی فارابی. ش 45. صص 94-63.
- مقدادی، بهرام. (1378). فرهنگ اصطلاحات نقد ادبی. تهران: انتشارات فکر روز.
- ولک، رنه. (1377). تاریخ نقد جدید. ترجمهی سعید ارباب شیرانی. تهران: انتشارات نیلوفر.
Jackson, R. (1981). «Fantasy: the literature of subversion». NY: Methuen press. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 465 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 307 |