تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,522 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,145,259 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,960 |
بررسی جامعه شناختی اعتماد عمومی به علم و فناوری: مورد مطالعه شهروندان تهران | ||
جامعهشناسی نهادهای اجتماعی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 مهر 1403 | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/ssi.2024.27355.2209 | ||
نویسندگان | ||
ریتا رحمانی1؛ نادر رازقی* 2؛ حیدر جانعلیزاده چوب بستی2؛ اکرم قدیمی3 | ||
1دانشجوی دکتری جامعهشناسی مسائل اجتماعی ایران، گروه علوم اجتماعی دانشکدۀ علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران | ||
2دانشیار جامعهشناسی، گروه علوم اجتماعی، دانشکدة علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران | ||
3دانشیار و عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سیاست های علمی کشور، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 12 تیر 1403، تاریخ بازنگری: 20 مرداد 1403، تاریخ پذیرش: 22 مرداد 1403 | ||
چکیده | ||
اهداف: وجود رابطۀ مبتنی بر اعتماد بین عموم مردم و علم، مهمترین رکن توسعۀ علم و فناوری است. با همۀ اهمیت علم و موفقیتهای آن، پیامدهای ناشی از رشد روزافزون آن، نگرانیها و تردیدهایی را برای جوامع به ارمغان آورده و سبب شده مردم در اعتماد خود به علم، تجدید نظر کنند. برای همین هدف این مقاله این است که چه عواملی بر اعتماد عمومی مردم به علم و فناوری تأثیرگذار است؟ روش: روش تحقیق این مطالعه پیمایشی بوده و دادهها با ابزار پرسشنامه با حجم نمونه ۴۱۰ نفر در بین شهروندان مناطق ۲۲ گانۀ شهر تهران با استفاده از نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای گردآوری شده است اعتبار صوری پرسشنامه با استفاده از رأی داوران و اساتید و اعتبار سازهای با تکنیک تحلیل عاملی سنجیده شد. سنجش پایایی مقیاسها با محاسبۀ انسجام درونی و مقدار آلفای کرونباخ انجام شد و نشان داد که سنجهها از ضریب پایایی قابل قبول ( بیش از ۷۰ درصد) برخوردار بودند. یافتهها: یافتههای مطالعه نشان داد که متغیر"شهروندی علمی" با ضریب تأثیر ۰/۵۵ بیشترین، متغیر"درک عمومی از علم و فناوری" با ضریب تأثیر ۰/۴۸ و متغیر"رسانه" بهعنوان متغیر میانجی با ضریب تأثیر ۰/۵۰ به ترتیب تاثیر معنیداری بر اعتماد عمومی به علم و فناوری داشته است. نتیجهگیری: در نتیجه، اگر شهروندی علمی بر اساس دو مؤلفۀ «عضویت» و «مشارکت» در فعالیتها، مراکز و انجمن های علمی تحقق یابد در اعتماد شهروندان به علم و فناوری تأثیر مثبت و افزایشی خواهد داشت. هرچه فهم مردم از حوزۀ علم و فناوری بیشتر بوده و تلقی آنها از علم و فناوری و تأثیر آن بر کیفیت زندگی روزمره مثبت باشد اعتمادشان نیز بیشتر خواهد بود. رسانهها میتوانند با ارائه و انتشار مسؤولانه و بیطرفانه اطلاعات و رویدادهای علمی از یکسو، و ارتباط مؤثر و مستمر با کنشگران و بازیگران اصلی حوزۀ علم و فناوری از سوی دیگر در تقویت اعتماد به علم و فناوری تأثیرگذار باشند. | ||
کلیدواژهها | ||
اعتماد به علم؛ درک عمومی از علم؛ شهروندی علمی؛ رسانه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Sociological Study of Public Trust in Science and Technology: A Case Study of Tehran | ||
نویسندگان [English] | ||
Rita Rahmani1؛ Nader Razeghi2؛ Heydar Janalizadeh Choobbasti2؛ Akram Ghadimi3 | ||
1P.hD. Candidate in Sociology, Department of Social Sciences, Faculty of Humanities & Social Sciences, University of Mazandaran, Babolsar, Iran | ||
2Associate Professor of Sociology, Department of Social Sciences, Faculty of Humanities & Social Sciences, University of Mazandaran, Babolsar, Iran | ||
3Associate Professor of National Research Institute for Science Policy (NRISP), Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Objectives: The existence of a relationship based on trust between the public and science is the most important pillar of the development of science and technology. Despite the importance of science and its successes, the consequences of its ever-increasing growth have brought about concerns and doubts in societies and caused people to reconsider their trust in science. Therefore, this study aims to determine the factors affect public trust in science and technology. Method: This research was based on a survey, and data was collected through a questionnaire. A total of 410 people were selected from the 22 districts of Tehran using multi-stage cluster sampling. The face validity of the questionnaire was established by experts’ inspection, and construct validity was established through Factor Analysis. The reliability of the questionnaire was determined by examining the internal consistency of the items. Cronbach Alpha showed an acceptable reliability index of over 0.70 percent. Findings: The study’s findings showed that the variable "scientific citizenship", with an impact factor of 0.55, the variable "general understanding of science and technology", with an impact factor of 0.48, and the variable "media", as a mediating variable with an impact factor of 0.50, affected public trust in science and technology from most to least, respectively. Conclusion: As a result, if scientific citizenship is realized based on the two components of "membership" and "participation" in scientific activities, centers, and associations, it will have a positive and increasing effect on citizens' trust in science and technology. The more people understand science and technology and the more positive their perception of science and technology and their impact on the quality of daily life, the more they will trust them. The media can effectively strengthen trust in science and technology by presenting and disseminating information and scientific events responsibly and impartially, as well as through effective and continuous communication with activists and the main players in science and technology. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
public trust in science, public understanding of science, scientific citizenship, media | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 117 |