تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 491 |
تعداد مقالات | 4,778 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,410,492 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,529,284 |
ارائه الگوی تحققپذیری محله 20 دقیقهای بهعنوان پارادایم جدید شهر آینده با استفاده از روش دادهبنیاد (مورد مطالعه: کلانشهر کرمانشاه) | ||
مطالعات ساختار و کارکرد شهری | ||
دوره 12، شماره 3، خرداد 1404، صفحه 177-205 اصل مقاله (980.58 K) | ||
نوع مقاله: مقالات مستقل پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/usfs.2025.28431.2496 | ||
نویسندگان | ||
حافظ مهدنژاد* 1؛ زهرا پرهیز2 | ||
1دانشیار، گروه جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه سیدجمال الدین اسدآبادی، اسدآباد، ایران | ||
2کارشناسی، گروه ساختمان و نقشهکشی، دانشکده دخترانه علی شریعتی، دانشگاه ملی مهارت، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 28 دی 1403، تاریخ بازنگری: 26 بهمن 1403، تاریخ پذیرش: 01 اسفند 1403 | ||
چکیده | ||
شهر آینده مبتنی بر مجاورت، دیجیتالی شدن، پیادهرومحوری و حمایت از زندگی محلی است. ازاینرو، هدف پژوهش حاضر، ارائه الگوی پارادایمی تحققپذیری محله 20 دقیقهای بهعنوان پارادایم جدید شهر آینده در کلانشهر کرمانشاه به منظور انطباق این شهر با تحولات نوین است. پژوهش حاضر از نوع کیفی بوده و با استفاده از روش گراندد تئوری اشتراوس و کوربین صورت پذیرفته است. جامعه آماری شامل نخبگان استان کرمانشاه در رشتههای شهرسازی، برنامهریزی شهری، معماری، جامعهشناسی شهری و غیره است. حجم نمونه شامل 15 نفر است که با استفاده از نمونهگیری هدفمند، انتخاب شدهاند. از روش نمونهگیری گلولهبرفی تا رسیدن به اشباع نظری در مصاحبهها استفاده شده است. نتایج پژوهش بیانگر آن است که الگوی تحققپذیری محله 20 دقیقهای بهعنوان پارادایم جدید شهر آینده در کلانشهر کرمانشاه دارای 38 کد محوری و 6 کد گزینشی است. ازاینرو، الگوی دانهبنیاد مشتمل بر شرایط زمینهای (تغییر اقلیم، بیماریهای همهگیر، آلودگی محیطی و مصرف بالای انرژی)، شرایط علی (بهداشتی، اقتصادی، اجتماعی، زیستمحیطی)، مقولههای محوری(الگوهای منطقهبندی، الگوهای دسترسیپذیری، تراکمها و کثرت کاربریها، مجاورت، تراکم انسانی و خدماتی، خدمات و امکانات محلی)، شرایط مداخلهگر(رفتار و محیط، انسجام اجتماعی، طراحی شهری فشرده، کاربری مختلط، شبکه حملونقل عمومی، نوآوری و فناوری، توسعۀ گردشگری)، راهبردها (سیاستگذاری، آوردن امکانات و خدمات به محله، اتصال محلهها از راه حملونقل عمومی و فعال، تشویق مشارکت عمومی و تغییر رفتار، عدالت اجتماعی، انتشار کربن کم یا صفر، رویکرد برنامهریزی مبتنی بر داده، شعاع هدف مبنا، مکان مبنا) و پیامدها(خیابانهای ایمن، در دسترس و با اتصال خوب، اقتصادهای محلی پویا و پررونق، تنوع خدمات و مقاصد، تابآوری اقلیمی، همبستگی و امنیت، قلمرو عمومی با کیفیت بالا و تراکمهای حامی سرزندگی) است. | ||
کلیدواژهها | ||
آینده پساکرونا؛ شهرگرایی زمانی؛ دسترسیپذیری؛ محله 20 دقیقهای؛ کلانشهر کرمانشاه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Presentation of Feasibility Model of the 20-minute Neighborhood as a New Paradigm of the Future City using a Grounded Theory Method (Case study: Kermanshah Metropolis) | ||
نویسندگان [English] | ||
Hafez Mahdnejad1؛ zahra parhiz2 | ||
1Associate professor, Department of Geography, Faculty of Humanities, Sayyed Jamaleddin Asadabadi University, Asadabad, Iran | ||
2Bachelor Student, Department of Architectural Engineering, Women University of Ali Shariati, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The city of the future is based on proximity, digitalization, pedestrian-centricity, and support for local life. The purpose of the present study is to provide a paradigmatic model presentation of the reliability of the 20-minute neighborhood as a new paradigm of the future city in the Kermanshah metropolis. The present qualitative study was conducted using the Strauss and Corbin grounded theory method. The statistical population includes elites of Kermanshah province in the fields of urban development, urban planning, architecture, urban sociology, etc. The sample size includes 15 people who were selected using purposive sampling. The snowball sampling method was used in the interviews until theoretical saturation was reached. The results of the study indicate that the model of the reliability of the 20-minute neighborhood as a new paradigm of the future city in the Kermanshah metropolis has 38 axial codes and six selective codes. Therefore, the data-based model includes background conditions (climate change, epidemics, environmental pollution, and high energy consumption), causal conditions (health, economic, social, and environmental), focal categories (zoning patterns, accessibility patterns, densities and multi-use, proximity, human and service density, and local services and facilities), intervening conditions (behavior and environment, social cohesion, compact urban design, mixed use, public transport network, innovation and technology, and tourism development), strategies (policy-making, bringing facilities and services to the neighborhood, connecting neighborhoods through public and active transport, encouraging public participation and changing behavior, social justice, low or zero carbon emissions, data-driven planning approach, target-based radius, and place-based), and outcomes (safe, accessible and well-connected streets, dynamic and thriving local economies, diversity of services and destinations, climate resilience, solidarity and security, public realm with high quality, and densities support vitality). | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Post-Corona Future, Chrono-urbanism, Accessibility, 20-Minute Neighborhood, Kermanshah Metropolis | ||
مراجع | ||
Al Waer, H., & Cooper, I. (2023). Unpacking the concept of 20 minute neighbourhoods: disentangling ‘desired outcomes’ from the ‘means’ available for achieving them. Open House International, 48(4), 704-728.
AlWaer, H., & Cooper, I. (2024). Understanding the 20-Minute Neighbourhood: Making opportunities for people to live well locally. University of Dundee. https://doi.org/10.20933/100001289.
Bartzokas-Tsiompras, A., & Bakogiannis, E .(2023). Quantifying and visualizing the 15-Minute walkable city concept across Europe: a multicriteria approach, Journal of Maps, 19(1), 2141143. DOI:
10.1080/17445647.2022.2141143.
Bulloch, M., & Olsen, J. R. (2024). Exploring young people’s views of their local area related to the 20-minute neighbourhood policy: a national cross-sectional study. Cities & Health, 8(6), 1081-1093, DOI:
10.1080/23748834.2024.2315804.
Calafiore, A., Dunning, R., Nurse, A., & Singleton, A. (2022). The 20-minute city: An equity analysis of Liverpool City Region. Transportation research part D: transport and environment, 102(1), 103111.
Chau, H., Gilzean, I., Jamei, E., Palmer, L., Preece, T., Quirke, T. (2022). Comparative Analysis of 20-Minute Neighbourhood Policies and Practices in Melbourne and Scotland. Urban Planning, 7(4), 13–24.
Contardo Ayala, A. M., Lamb, K. E., Loh, V., Daniel, M., Coffee, N. T., Oostenbach, L. H., & Thornton, L. E. (2022). Do residents with a 20-min neighbourhood walk more? Findings from Project PLAN. Health Place, 76, 102859. https://doi.org/10.1016/j.healthplace.2022.102859.
Da Silva, D. C., King, D. A., Lemar, S. (2020). Accessibility in Practice: 20-Minute City as a Sustainability Planning Goal. Sustainability, 12(129), 1-20. https://doi:10.3390/su12010129.
Gower, A., & Grodach, C. (2022). Planning innovation or city branding? Exploring how cities operationalise the 20-minute neighbourhood concept. Urban Policy and Research, 40(1), 36-52.
Jafari, A., Singh, D., Both, A., Abdollahyar, M., Gunn, L., Pemberton, S., & Giles-Corti, B. (2024). Activity-based and agent-based transport model of Melbourne (AToM): an open multi-modal transport simulation model for Greater Melbourne. Journal of Intelligent Transportation Systems, 1-18.
Jafari, A., Singh, D., & Giles-Corti, B. (2023). Residential density and 20-minute neighbourhoods: A multi-neighbourhood destination location optimisation approach. Health & Place, 83, 103070.
Kamruzzaman, L. (2022). Typologies of 20-Minute Neighbourhoods, Active Transport Use, and Spatial Spillovers. Findings, 1(2022), 1-11.
https://doi.org/10.32866/001c.33158.
Lowe, M., Adlakha, D., Sallis, P.J.F., Salvo, D., Cerin,P. E., et al., (2022). City planning policies to supporthealth and sustainability: an international comparison of policy indicators for 25 cities. The lancet global health,10 (6), e882–e894.
doi: 10.1016/S2214-109X(22)00069-9.
MacIntyre, S. (2022). Her 20-minute city: A critical feminist review of womens experiences of the 20-minute neighbourhood in Corstorphine Edinburgh. Master thesis, University of Groningen Faculty of Spatial Sciences. https://frw.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3996. Mackness, K., White, I., & Barrett, P. (2022). 20-Minute Neighborhoods: Opportunities and Challenges. In Handbook of Sustainability Science in the Future (pp. 1-22).
https://doi.org/10.1007/978-3-030-68074-9_172-1
Morley, M., & Pafka, E. (2023). “Density Done Well” in the Pursuit of 20-Minute Neighbourhoods: Navigating Fluid Discourses in Melbourne. Urban Policy and Research, 41(2), 148-163. https://doi.org/10.1080/08111146.2023.2198550.
O’ Gorman, S., & Dillon-Robinson, R. (2021). 20 minuteneighbourhoods in a Scottish context. Edinburgh, UK:ClimateXChange, 1–75
Olsen, J. R., Thornton, L., Tregonning, G., & Mitchell, R. (2022). Nationwide equity assessment of the 20-min neighbourhood in the scottish context: A socio-spatial proximity analysis of residential locations. Social Science & Medicine, 315, 115502. https://doi.org/10.1016/j.socscimed.2022.115502.
Oostenbach, L., Burnett, A., Lamb, K. E., Thornton, L. E. (2024). Exploring food shopping behaviours in 20-minute neighbourhoods: a cross-sectional analysis of ProjectPLAN. Cities & Health, 8(4),1-13.
DOI:10.1080/23748834.2023.2297333.
Oostenbach, L.H., Lamb, K.E., and Thornton, L.E. (2022). Ishaving a 20-minute neighbourhood associated with eat-ing out behaviours and takeaway home delivery? A cross-sectional analysis of ProjectPLAN. BMC public health, 22(191). 1-12. https://doi.org/10.1186/s12889-022-12587-1.
Pemberton, S., Saghapour, T., Giles-Corti, B., Abdollahyar, M., Both, A., Pearson, D., Higgs, C., Jafari, A., Singh, D., Gunn, L., Woodcock, J., & Zapata-Diomedi, B. (2024). Modelling the Infrastructure and Accessibility Implications of Implementing the 20-Minute Neighbourhood Policy in Established Areas: A Case Study of Melbourne, Australia.
Sdoukopoulos, A., Papadopoulos, E., Verani, E., & Politis, I. (2024). Putting theory into practice: A novel methodological framework for assessing cities' compliance with the 15-min city concept, Journal of Transport Geography, 114 (2024), 103771. https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2023.103771
https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2023.103771.
Shatu, F., & Kamruzzaman, M. (2021). Determining Optimum Design Density for 20-Minute Neighbourhoods. Findings, 1(1), 27391.
https://www.pdxplan.com.
Shoina, M., Voukkali, I., Anagnostopoulos, A., Papamichael I., Stylianou, M., Zorpas, A. (2024). The 15-minute city concept: The case study within a neighbourhood of Thessaloniki. Waste Management & Research, 42(8), 694–710.
DOI: 10.1177/0734242X241259926.
Sulaiman, A., & Tenney, M. (2023). In Search of 20-Minute Neighborhoods: Toronto’s Pedestrian Network using Walkability to Nearest Amenities. DOI:
10.14293/S2199-1006.1.SOR-.PPJI638.v1.
The Scottish Government. (2023). Local Living and 20 Minute Neighbourhoods Planning Guidance. Edinburgh: APS Group Scotland.
Thornton, L. E., Schroers, R., Lamb, K. E., Daniel, M. Ball, K., Chaix, B., Kestens7, Y., Best, K., Oostenbach, L., Cofee, N. T. (2022). Operationalising the 20-minute neighbourhood. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 19 (1), 1-18.
Yang, C., & Qian, Z. (2024). The new paradigm of future cities? Facilitating dialogues between the 15-minute city and the 15-minute life circle in China based on a bibliometric analysis. Transactions in Planning and Urban Research, 3(3) 294–312.
DOI: 10.1177/27541223241274491.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 183 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 45 |