تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 499 |
تعداد مقالات | 4,850 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,491,416 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,593,186 |
طراحی مدلی بهینه برای بهبود آموزش کارآفرینی با تمرکز بر نقاط ضعف موجود در نظام آموزشی | ||
مطالعات برنامه ریزی آموزشی | ||
دوره 14، شماره 27، شهریور 1404، صفحه 46-72 اصل مقاله (966.26 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/eps.2025.28089.2291 | ||
نویسندگان | ||
هوشنگ سروی1؛ غفار تاری* 2؛ امید علی حسین زاده3 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران | ||
2استادیار گروه مدیریت، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران | ||
3استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحدشبستر، دانشگاه آزاد اسلامی، شبستر، ایران | ||
تاریخ دریافت: 12 بهمن 1403، تاریخ بازنگری: 24 اسفند 1403، تاریخ پذیرش: 06 اردیبهشت 1404 | ||
چکیده | ||
هدف: آموزش مهارتهای کارآفرینی با چالشهایی مواجه است که اثربخشی آن را کاهش داده و نیازمند مدلی بهبودیافته برای بهینهسازی برنامهریزی آموزشی است. از اینرو هدف از پژوهش حاضر طراحی مدلی بهینه برای بهبود آموزش کارآفرینی با تمرکز بر نقاط ضعف موجود در نظام آموزشی است. روش شناسی: این پژوهش از نظر روششناسی، روش آمیخته (کیفی- کمی) از نوع اکتشافی میباشد. در ابتدا در بخش کیفی از روش تحلیل محتوا برای شناسایی آسیبهای موجود در آموزش مهارت کارآفرینی در مدارس استفاده شد و سپس در بخش کمی از روش تحلیل عاملی اکتشافی جهت دستهبندی عوامل شناسایی شده و از آزمون فریدمن برای رتبهبندی مقولات استفاده شد. جامعه آماری پژوهش حاضر نیز در دو بخش کیفی و کمی تقسیمبندی شد. در بخش کیفی خبرگان حوزه آموزش کارآفرینی به تعداد 20 نفر انتخاب شد و در بخش کمی معلمان فعال در حوزه آموزش مهارتهای کارآفرینی مدارس متوسطه دوره دوم که تعداد آنها طی بررسیها حدوداً 275 نفر به دست آمده است؛ 170 نفر به عنوان نمونه به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. برای تحلیل عامل اکتشافی و آزمون فریدمن از نرم افزار SPSS استفاده شد. یافتهها: یافتههای حاصل نشان میدهد «عوامل زیرساختی آموزش مهارتهای کارآفرینی در مدارس»، «عوامل محتوایی آموزش مهارتهای کارآفرینی در مدارس»، «عوامل فضای فیزیکی آموزش مهارتهای کارآفرینی در مدارس» و «عوامل دانش علمی معلمان در آموزش مهارتهای کارآفرینی در مدارس» جزو عوامل تأثیرگذار در بهبود و ارتقای آموزش مهارت کارآفرینی در مدارس شناسایی شدند. نتیجهگیری و پیشنهادات: برای بهبود آموزش مهارتهای کارآفرینی در مدارس، تقویت زیرساختها، محتوای آموزشی، فضای فیزیکی و دانش علمی معلمان ضروری است. بر این اساس، آموزش کارآمد و مؤثر درس کارآفرینی در مدارس، مستلزم ایجاد یک برنامه جامع و یکپارچه ملی برای آموزش کارآفرینی در مدارس، شامل استانداردسازی محتوا، توانمندسازی معلمان، توسعه محیطهای یادگیری خلاقانه و اجرای روشهای عملی و انگیزشی برای دانشآموزان است. نوآوری و اصالت: این پژوهش با تمرکز بر آسیبشناسی بومی آموزش کارآفرینی در مدارس تبریز و شناسایی چهار عامل کلیدی تأثیرگذار دارای اصالت موضوعی و نوآوری کاربردی است، به طوریکه از نتایج آن میتوان جهت برنامهریزی آموزش درس کارآفرینی در مدارس بهره برد. | ||
کلیدواژهها | ||
آسیب در حوزه کارآفرینی؛ بهبود کارآفرینی؛ مهارتهای کارآفرینی؛ برنامهریزی آموزشی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Designing an optimal model to improve entrepreneurship education by focusing on weaknesses in the educational system | ||
نویسندگان [English] | ||
Hoshang Sarvi1؛ Ghafar Tari2؛ Omid Ali Hosseinzadeh3 | ||
1PhD candidate in educational management, Marand Branch, Islamic Azad University, Marand, Iran | ||
2Assistant Professor, Department of Management, Marand Branch, Islamic Azad University, Marand, Iran, | ||
3Assistant Professor, Department of Educational Management, Shebester Branch, Islamic Azad University, Shebester, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Aim: Entrepreneurial skills training faces challenges that reduce its effectiveness, necessitating an improved model for optimizing educational planning. Therefore, the purpose of the present study is to design an optimal model to improve entrepreneurship education by focusing on the weaknesses in the educational system. Methodology: This study employs a mixed-methods (qualitative-quantitative) exploratory approach. In the qualitative section, content analysis was used to identify existing deficiencies in entrepreneurial skills education in schools. In the quantitative section, exploratory factor analysis was applied to categorize the identified factors, and the Friedman test was used for ranking the categories. The study's statistical population was divided into qualitative and quantitative sections. In the qualitative section, 20 experts in entrepreneurship education were selected, while in the quantitative section, 170 teachers involved in entrepreneurship skills training at the second level of secondary schools were chosen through convenience sampling from an estimated total of 275 teachers. SPSS software was used for exploratory factor analysis and the Friedman test. Results: The findings indicate that "infrastructural factors in entrepreneurial skills education in schools," "content-related factors," "physical environment factors," and "teachers' scientific knowledge" are among the key factors influencing the improvement and enhancement of entrepreneurial skills education in schools. Conclusions and suggestions: To improve entrepreneurial skills education in schools, it is essential to strengthen infrastructure, educational content, physical environment, and teachers' scientific knowledge. Accordingly, effective and efficient planning of entrepreneurship courses in schools requires consideration of a set of key and interrelated factors within the framework of existing deficiencies in entrepreneurship education. Innovation and originality: This study, focusing on the local pathology of entrepreneurship education in Tabriz schools and identifying four key influencing factors, possesses thematic originality and practical innovation. Its findings can be utilized for planning entrepreneurship education in schools. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Pathology of entrepreneurship, entrepreneurship improvement, and entrepreneurship skills. Educational planning | ||
مراجع | ||
Agboola, O. W. (2021). Framework for School Stage Entrepreneurship Education in Nigeria. Entrepreneurship Education and Pedagogy, 4(3), 312-345. https://doi.org/10.1177/2515127419899484 Aghaie, S. , shahbazi, Y. , pirbabaei, M. , & Beyti, H. (2023). Explaining the model of the effectiveness of entrepreneurship education on the development of entrepreneurial capabilities using the Kirkpatrick model , development of educational planning. Journal of Educational Planning Studies, 12(23), 36-58. doi: 10.22080/eps.2023.24511.2155 [In Persian] Ahmadpour Daryani, M., (2012). Entrepreneurship (Definitions, Theories, Models). Tehran: Jajarmi Publications, 10th edition. [In Persian] Ahmadpour Karim Abadi, F., Bahmai, L., Barket, Gh., (2022). Providing Effective Strategies for the Development of Entrepreneurial Capabilities in Primary Schools. Studies in Management and Leadership in Educational Organizations, 2(2), doi: 71-84. 10.30495/mlseo.2022.694298 [In Persian] Azizi, M. , Motamedi Nia, Z. and Solimanifard, M. (2024). An Early Entrepreneurship Education Model for Primary School Students: A Gender analysis. Journal of Entrepreneurship Research, 3(1), 37-56. doi: 10.22034/jer.2023.2008524.1052 [In Persian] Bahmani, N., (2013). Identification of content and methods of entrepreneurship education aimed at strengthening entrepreneurial attitude in elementary school students, Master's thesis. Tehran: University of Tehran. [In Persian] Bahmani, N., Arasti, Z., Hosseini, S R., (2019). Comparative study of entrepreneurship education at the elementary level in selected countries and presenting a model for Iran. Strategic and Macro Policies, 7(28), 630-645. doi: 10.32598/JMSP.7.4.6 [In Persian] Bandera, C., Santos, S. C., & Liguori, E. W. (2020). The dark side of entrepreneurship education: A Delphi study on dangers and unintended consequences. Entrepreneurship Education and Pedagogy, https://doi.org/10.1177/2515127420944592 Butenova, K., Tazhenova, G.E. (2019). Formation of entrepreneurial skills as a component of professional training of future teachers. Fundamental and applied researches in practice of leading scientific schools. 31 (1), 25–27. Byun, C. G., Sung, C. S., Park, J. Y., & Choi, D. S. (2018). A study on the effectiveness of entrepreneurship education programs in higher education institutions: A case study of Korean graduate programs. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 4(3), 26. DOI: 10.3390/joitmc4030026 Estiri, A. (2010). The Necessity of Creating the Foundation for Entrepreneurship Education at the Primary Level and Defining Its Curriculum Elements. [Master's thesis]. Tehran: Alzahra University. [In Persian] Fejes, A., Nylund, M., & Wallin, J. (2019). How do teachers interpret and transform entrepreneurship education? Journal of Curriculum Studies, 51(4), 554-566, https://doi.org/10.1080/00220272.2018.1488998 Hahn, J. H., & KO, U. J. (2007). Comparative Study of Entrepreneurship Programs in the Graduate Schools of Korea and the US. The Journal of Vocational Education Research, 26(2), 105-131. Aghaie, S. , shahbazi, Y. , pirbabaei, M. , & Beyti, H. (2023). Explaining the model of the effectiveness of entrepreneurship education on the development of entrepreneurial capabilities using the Kirkpatrick model , development of educational planning. Journal of Educational Planning Studies, 12(23), 36-58. doi: 10.22080/eps.2023.24511.2155 [In Persian] Hanif, Haji A., Khalkhali, A., (2020). Monitoring the Entrepreneurship Ecosystem in Iranian Schools. Journal of School Management. 2(7), doi: 166-190, 10.34785/J010.2019.541 [In Persian] Heshmatifar, N., Karimi Moneghi, H., & ahmadi, S. (2023). Content Analysis (Research Technique or Method?): A Systematic Narrative Review. Journal of Sabzevar University of Medical Sciences, 29(6), 756-768. https://jsums.medsab.ac.ir/article_1521.html?lang=fa [In Persian] Hosseini Khah, A., (2009). Possibility and necessity of entrepreneurship education in schools. Curriculum Studies Quarterly, 13(11), 66-94. [In Persian] Ierapetritis, D. G., (2017). Entrepreneurship education at school: a case study on secondary education in Greece. World Review of Entrepreneurship, Management and Sustainable Development, 13(2-3), 271-289. https://ideas.repec.org/a/ids/wremsd/v13y2017i2-3p271-289.html Jones, C., & English, J. (2004). A contemporary approach to entrepreneurship education. Education+ training. DOI: 10.1108/00400910410569533 Mohammadi, M., Rashidi, S., (2020). Investigating the relationship between teacher empowerment training in elementary schools of Lordegan and their educational entrepreneurship and organizational socialization. Quarterly Journal of New Research Approaches in Management and Accounting, 4(48), 99-105. [In Persian] Moharrami, N. , Salehi Omran, E. , & Azizi Shomami, M. (2021). Assessing the status of employability and entrepreneurial skills of students in the theoretical fields of humanities, experimental sciences and mathematics-physics from the perspective of students and teachers: a combined study. Journal of Educational Planning Studies, 10(19), 84-105. doi: 10.22080/eps.2022.22349.2066 [In Persian] Moqimi, S. M., (2006). Concepts and History of Entrepreneurship. Tehran: Tehran University Entrepreneurship Center Publications. [In Persian] Moradian, Y., Esmailpour, Z., Sahaqi, H., (2021). Providing an appropriate model for entrepreneurial competencies of elementary school principals. Journal of Advances in Behavioral Sciences, 6(54), 412-429. [In Persian] Muslim, M., Palangi, A., (2021). Investigating the need for understanding and entrepreneurial personality traits among students of public and gifted schools. School and Educational Psychology, 10(1), 132-145. doi: 10.22098/jsp.2021.1141 [In Persian] Najarian Kakhki, M., Amir Khani, A. H. Ashrafi, M., Saeidi, P., (2022). Designing a Student Business School Model to Develop Entrepreneurship at the Secondary Level. Iranian Political Sociology Monthly, 5(12), 1655-1667. doi: 10.30510/psi.2022.296173.2026 [In Persian] Ni, H., & Ye, Y. (2018). Entrepreneurship education matters: exploring secondary vocational school students’ entrepreneurial intention in China. The Asia-Pacific Education Researcher, 27(5), 409-418. DOI: 10.1007/S40299-018-0399-9 Tayebnia, M. , Karimi, A. , Padash, H. , Yazdani, H. and Keyhani, M. (2023). Developing the Framework of Entrepreneurship Education in Schools Through the Meta-Synthesis Approach. Educational Measurement and Evaluation Studies, 13(41), 7-38. doi: 10.22034/emes.2023.554789.2388 [In Persian] | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 78 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 8 |