تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 485 |
تعداد مقالات | 4,729 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,362,639 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,498,051 |
از بندر تا شهر: درک روابط میان بندر و شهر در حوزه ساحلی دریای کاسپین | ||
مطالعات ساختار و کارکرد شهری | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 13 خرداد 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله استخراج از رساله و پایان نامه | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/usfs.2025.28603.2506 | ||
نویسندگان | ||
عرفان صغادی1؛ مجتبی آراسته* 2؛ خلیل حاجی پور1 | ||
1بخش شهرسازی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه شیراز | ||
2گروه شهرسازی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه شیراز | ||
تاریخ دریافت: 21 بهمن 1403، تاریخ بازنگری: 25 فروردین 1404، تاریخ پذیرش: 13 خرداد 1404 | ||
چکیده | ||
بنادر به عنوان مکانهای کلیدی در تجارت و شبکههای حمل و نقل، نه تنها دروازههای اقتصادی ملی و منطقهای محسوب میشوند، بلکه ارتباط متقابل و پویایی با ساختارهای اجتماعی، اقتصادی و زیستمحیطی شهرهای میزبان خود دارند. توسعه بنادر میتواند رشد اقتصادی این شهرها را تقویت کند، اما در عین حال، جهانیشدن و پیشرفتهای فناوری این رابطه را پیچیدهتر کرده است. هدف اصلی این مطالعه تجزیه و تحلیل روابط بین بنادر و شهرهای میزبان آنها، به ویژه بررسی همبستگی بین سطح توسعهیافتگی بندر و سطح توسعه یافتگی شهر میزبان آن در شهرهای بندری حوزه دریای کاسپین است. این پژوهش با رویکرد پژوهشی مبتنی بر توصیفی-تحلیلی از نوع کمی به بررسی این روابط پیچیده میان بنادر و شهرهای میزبان آنها در منطقه دریای کاسپین میپردازد و برای دستیابی به این هدف از روش تصمیمگیری چندمعیاره (فوکام و مارکوس)، همبستگی اسپیرمن و شاخص مرکزیت نسبی بهره میبرد. نتایج نشان میدهد که همبستگی مثبتی میان توسعه بندر و رشد شهر وجود دارد، اما نوع این رابطه در شهرهای مختلف متفاوت است. در برخی شهرها، فعالیت بندر بر فعالیت شهر غلبه دارد و شهر برای توسعه وابسته به بندر است (مانند انزلی، نوشهر، ترکمنباشی، اکتائو و ماخاچقلعه)، در حالی که در برخی دیگر (مانند باکو)، شهر استقلال اقتصادی خود را حفظ کرده و فعالیتهای شهری بر فعالیتهای بندری غلبه دارد. این یافتهها نشان میدهد که رویکردهای برنامهریزی و سرمایهگذاری در بنادر و شهرهای بندری باید با توجه به ویژگیهای خاص هر منطقه اتخاذ شود. در نهایت، پژوهش پیشنهاد میکند که دولتها برای تضمین توسعه پایدار، به کاهش اثرات منفی زیستمحیطی فعالیتهای بندری، تقویت همکاریهای بین مدیران شهری و بندری، و تنوعبخشی به اقتصاد شهرهای بندری توجه ویژهای داشته باشند. | ||
کلیدواژهها | ||
روابط بندر و شهر؛ شهرهای بندری؛ فعالیت شهری؛ فعالیت بندری؛ دریای کاسپین | ||
عنوان مقاله [English] | ||
From Port to City: Understanding the Relationships Between Ports and Cities in the Caspian Sea Region | ||
نویسندگان [English] | ||
Erfan Soghadi1؛ Mojtaba Arasteh2؛ Khalil Hajipoor1 | ||
1Department of Urban Planning & Design, Faculty of Art & Architecture, Shiraz University | ||
2Department of Urban Planning & Design, Faculty of Art & Architecture, Shiraz University | ||
چکیده [English] | ||
Ports, as key hubs in trade and transportation networks, are not only considered national and regional economic gateways but also have dynamic and reciprocal interactions with the social, economic, and environmental structures of their host cities. The development of ports can enhance the economic growth of these cities; however, globalization and technological advancements have made this relationship more complex. This research, using a descriptive-analytical approach of a quantitative nature, examines the intricate relationships between ports and their host cities in the Caspian Sea region. This study aims to examine the port-city relationships in the Caspian Sea region to determine whether there is a strong correlation between port and city development or if the correlation is relatively weak. Accordingly, this research investigates the interactions between ports and selected cities in the region and proposes recommendations for the sustainable development of port cities. To achieve this goal, it employs multi-criteria decision-making methods (FUCOM and MARCOS), Spearman correlation, and the relative centrality index. The results indicate a positive correlation between port development and urban growth, but the nature of this relationship varies across different cities. In some cities, port activities dominate urban activities, making the city dependent on the port for development (e.g., Anzali, Nowshahr, Turkmenbashi, Aktau, and Makhachkala). In contrast, other cities (such as Baku) have maintained their economic independence, where urban activities outweigh port operations. These findings suggest that planning and investment strategies for ports and port cities should be tailored to the specific characteristics of each region. Finally, the research recommends that governments focus on mitigating the negative environmental impacts of port activities, strengthening collaboration between urban and port managers, and diversifying the economies of port cities to ensure sustainable development. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Port-city relation, Port cities, Urban activities, Port activities, Caspian Sea | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5 |