تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 491 |
تعداد مقالات | 4,783 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,412,930 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,530,835 |
عوامل تعیینکننده در تغییر برنامه درسی دانشگاهی برای ارتقای اشتغالپذیری دانشآموختگان | ||
توسعه برنامه درسی | ||
دوره 1، شماره 2، اردیبهشت 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/dc.2025.29515.1090 | ||
نویسنده | ||
نیره شاه محمدی* | ||
دانشیار و عضو هیئت علمی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی | ||
تاریخ دریافت: 26 خرداد 1404، تاریخ بازنگری: 15 تیر 1404، تاریخ پذیرش: 20 تیر 1404 | ||
چکیده | ||
تحولات سریع فناوری و تغییرات اجتماعی، آینده اشتغال و نیازهای آموزشی را به طور چشمگیری دگرگون کرده و ضرورت شناسایی عوامل تعیینکننده در اصلاح برنامه درسی دانشگاهی برای ارتقای اشتغالپذیری دانشآموختگان را برجسته ساخته است. روش پژوهش شامل مرور نظاممند ادبیات و تحلیل محتوای اسناد سیاستی بود. در این راستا، ۴۲ مقاله علمی منتشرشده در ۱۰ سال اخیر که با موضوع آینده اشتغال و برنامهریزی درسی مرتبط بودند و در مجلات معتبر با داوری همتا منتشر شده بودند، انتخاب و بررسی شد. همچنین اسناد کلیدی ملی و بینالمللی مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد که توسعه مهارتهای نرم مانند تفکر انتقادی، حل مسئله، کار تیمی و مهارتهای ارتباطی، در کنار مهارتهای فنی و دیجیتال، نقش اساسی در افزایش اشتغالپذیری دارند. همچنین، پیوند مؤثر دانشگاه و صنعت، یادگیری مبتنی بر تجربه، بهروزرسانی مستمر محتوا و توجه به نیازهای بازار کار، از عوامل کلیدی اصلاح برنامههای درسی هستند. بر این اساس، پیشنهادهایی برای طراحی برنامههای نوآورانه و انعطافپذیر ارائه شده است | ||
کلیدواژهها | ||
اشتغال؛ برنامهریزی درسی؛ آموزش متناسب؛ مهارتهای نرم؛ کارآفرینی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
نویسندگان [English] | ||
Nayereh Shahmohammadi | ||
Associate Professor and Academic Staff of the Educational Research and Planning Organization | ||
چکیده [English] | ||
- | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Employment, Curriculum Planning, Relevant Education, Soft Skills, Entrepreneurship | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 0 |