تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 499 |
تعداد مقالات | 4,861 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,497,657 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,596,577 |
تحلیل ضرورت ها و راهبردهای اجرای نظام یادگیری مهارت محور در هنرستان های فنی و حرفه ای: رویکردی بر اساس سنتزپژوهی | ||
مطالعات برنامه ریزی آموزشی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 شهریور 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/eps.2025.29266.2342 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه زهرا عبدی پور1؛ محمدنقی ایمانی* 2؛ محمود صفری3 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند، تهران. ایران. | ||
2دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران. ایران. | ||
3استادیار، گروه مدیریت فلسفه تعلیم و تربیت، واحد دماوند، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران. ایران. | ||
تاریخ دریافت: 20 خرداد 1404، تاریخ بازنگری: 31 تیر 1404، تاریخ پذیرش: 04 شهریور 1404 | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر با هدف تحلیل ضرورتها و راهبردهای اجرایی نظام یادگیری مهارتمحور در هنرستانهای فنی و حرفهای شهر تهران انجام گردید. روششناسی: این پژوهش از نوع آمیخته بوده، در بخش کیفی از روش سنتزپژوهی کوپر و در بخش کمی از تحلیل نظرات متخصصان بهره گرفته است. جامعه آماری شامل مقالات مرتبط در پایگاههای داخلی ایران، پایگاه داده وب آو ساینس، و گوگل اسکالر در بازه زمانی 2000 تا 2025 بود. نمونهگیری مقالات به شیوه مبتنی بر معیار صورت گرفته و معیارها شامل 1) ارتباط مستقیم با نظام یادگیری مهارتمحور در هنرستانهای فنی و حرفهای، 2) انتشار در مجلات معتبر با ضریب تأثیر قابل قبول، و 3) در دسترس بودن متن کامل مقاله در بازه زمانی مذکور بوده است. در جستجوی اولیه، 307 مقاله مرتبط انگلیسی شناسایی شد که پس از بررسی و حذف مقالات نامرتبط، تعداد 73 مقاله انتخاب شد. همچنین، 8 مقاله فارسی مرتبط نیز مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که برای اجرای موفقیتآمیز نظام یادگیری مهارتمحور، توجه به سیاستگذاری و حمایت پایدار، طراحی برنامههای درسی مبتنی بر نیاز بازار کار، توسعه مهارتهای کارآفرینی، و تقویت نقش ذینفعان مختلف از جمله صنعت و نهادهای آموزشی ضروری است. نتیجهگیری و پیشنهادها: مدل ارائهشده بر اساس تحلیل و ترکیب مطالعات منتخب، راهکاری جامع برای بهبود نظام یادگیری مهارتمحور در هنرستانهای فنی و حرفهای ارائه میدهد. نوآوری و اصالت: در این مطالعه الگویی نوین برای بهبود نظام یادگیری مهارتمحور در هنرستانهای فنی و حرفهای ارائه گردیده و بر انطباق آموزش با نیازهای بازار کار تأکید شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
نظام یادگیری مهارتمحور؛ سیاست گذاری آموزشی؛ کارآموزی و آموزش عملی؛ هنرستان های فنی و حرفه ای | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analysis of the Necessities and Strategies for Implementing a Skill-Based Learning System in Technical and Vocational High Schools: A Synthesis Research Approach | ||
نویسندگان [English] | ||
Fateme Zahra AbdiPour1؛ Mohammad Naghi Imani2؛ Mahmoud Safari3 | ||
1Ph.D. Student in Educational Management, Damavand Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran. | ||
2Associate Professor, Department of Educational Management, Roudhen Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran. | ||
3Assistant Professor, Department of Philosophy of Education Management, Damavand Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Aim: The present study aims to analyze the necessities and implementation strategies of a skill-based learning system in technical and vocational high schools in Tehran. Methodology: This research is mixed-methods in nature, employing Cooper’s synthesis research method in the qualitative section and expert opinion analysis in the quantitative section. The statistical population included relevant articles from Iranian internal databases, the Web of Science database, and Google Scholar between 2000 and 2025. Article sampling was criterion-based, with the criteria including 1) direct relevance to the skill-based learning system in technical and vocational high schools, 2) publication in reputable journals with acceptable impact factors, and 3) availability of full-text articles within the mentioned timeframe. An initial search identified 307 relevant English articles, of which 73 were selected after screening and removing unrelated ones. Additionally, 8 relevant Persian articles were analyzed. Findings: The study’s findings indicate that the successful implementation of a skill-based learning system requires attention to sustainable policymaking and support, curriculum design aligned with labor market needs, the development of entrepreneurial skills, and strengthening the role of various stakeholders, including industry and educational institutions. Conclusions and Suggestions: Based on the analysis and synthesis of selected studies, the proposed model offers a comprehensive solution to improve the skill-based learning system in technical and vocational high schools. Innovation and Originality: This study introduces a novel model for enhancing the skill-based learning system in technical and vocational high schools, emphasizing the alignment of education with labor market demands. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Skill-Based Learning System, Educational Policy-Making, Internship and Practical Training, Technical and Vocational High Schools | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2 |