تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 499 |
تعداد مقالات | 4,862 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,498,801 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,597,073 |
معلم به مثابه الگوی تربیتی: سنتز پژوهی ویژگیهای معلم حرفه ای در ادبیات جهانی | ||
توسعه برنامه درسی | ||
دوره 1، شماره 2، اردیبهشت 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/dc.2025.29724.1091 | ||
نویسندگان | ||
حسن ذوالفقاری1؛ سیروس منصوری* 2؛ فرهاد شفیع پور مطلق3 | ||
1دانشجوی دکتری علوم تربیتی، گرایش برنامهریزی درسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاداسلامی واحد اراک | ||
2دانشیار رشته برنامهریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه اراک، اراک، ایران | ||
3دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، واحدمحلات، دانشگاه آزاد اسلامی محلات، ایران | ||
تاریخ دریافت: 01 مرداد 1404، تاریخ بازنگری: 04 شهریور 1404، تاریخ پذیرش: 04 شهریور 1404 | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش الگویی معلمان در نظام آموزشی بر اساس چشماندازهای جهانی است؛ بهگونهای که با بررسی ویژگیها و ابعاد این نقش در چارچوب معیارها و استانداردهای بینالمللی، بتوان به شناختی روشن و کاربردی درباره جایگاه و تأثیر معلمان به عنوان الگوهای تربیتی و آموزشی دست یافت. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی است و از نظر نحوه جمعآوری دادهها، با رویکرد کیفی انجام شده است. این مطالعه مروری با استفاده از روشهای مرور نظاممند ادبیات به اجرا درآمده است. میدان پژوهش شامل اسناد دست اول لاتین (کتابها، مجلات علمی-پژوهشی، پایاننامهها، طرحهای پژوهشی) در بازه زمانی ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۴ از طریق جستجوی جامع در پایگاههای داده علمی و با بهرهمندی از نمونهگیری هدفمند تا رسیدن به حد اشباع به دقت مورد کاوش و مرور قرار گرفتهاند تا به نقش الگویی معلم و ویژگیهایش پرداخته شود. پس از تجزیه و تحلیل اسناد به شیوه کدگذاری سه مرحلهای، مولفههای الگوبخشی معلمان در قالب 19مقوله محوری دستهبندی شدند. در نهایت، این مضامین ذیل سه مضمون فراگیر ویژگیهای شخصیتی ورفتاری، مهارتهای آموزشی وحرفه ای ونقشهای مدیریتی ونوآورانه قرارگرفتند. نتایج بهدستآمده نشان میدهد که معلمان از مهمترین ارکان توسعهی یک کشور به شمار میروند. آنان باویژگیهای شخصیتی ورفتاری خود، دانشآموزان را در جنبههای مختلف شخصیت و رفتار راهنمایی میکنند. همچنین مهارتهای آموزشی و حرفهای معلمان و نقشهای مدیریتی ونوآورانه آنها، بر کیفیت آموزش و پرورش تأثیر مستقیم دارد. در نهایت، این نقش الگویی معلمان است که جامعه را به سمت پیشرفت و ترقی سوق میدهد. | ||
کلیدواژهها | ||
معلم؛ نقش الگویی؛ مطالعات جهانی؛ رفتاری؛ حرفه ای | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The teacher as educational model: characteristics in global studies documents | ||
نویسندگان [English] | ||
hasan zolfaghari1؛ Sirus Mansoori2؛ farhad shafiepor motlagh3 | ||
1department of education. IAU | ||
2department of education | ||
3department of education IAU | ||
چکیده [English] | ||
- | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Teacher, Role model, Global, behavioral, professional studies | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 13 |