تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 512 |
تعداد مقالات | 4,960 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,602,059 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,651,495 |
شناسایی و سطحبندی چالشهای فراروی آموزش عالی ایران مبتنی بر تکنیک مدلسازی ساختاری تفسیری | ||
جامعهشناسی نهادهای اجتماعی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 13 مهر 1404 | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/ssi.2025.29607.2302 | ||
نویسندگان | ||
سیروس منصوری* 1؛ فاطمه نوروزی2 | ||
1دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه اراک، اراک، ایران. | ||
2دستیار پژوهشی، کارشناسی ارشد برنامهریزی آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه اراک، اراک، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 13 تیر 1404، تاریخ بازنگری: 30 مرداد 1404، تاریخ پذیرش: 05 شهریور 1404 | ||
چکیده | ||
اهداف: شناخت چالشهای پیشروی آموزش عالی نقش مهمی در برنامهریزی و مدیریت آموزش عالی ایفا میکند بر همین اساس پژوهش حاضر باهدف مدلسازی ساختاری تفسیری نظام مسائل آموزش عالی ایران انجام شد. روش مطالعه: روش پژوهش، مطالعه موردی از نوع مدلسازی بود. جامعهٔ آماری پژوهش، خبرگان آشنا به حوزه آموزش عالی و مدیران آموزش عالی بودند که بهصورت نمونهگیری هدفمند 21 نفر انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل اسناد و پرسشنامه خودتعاملی ساختاری تفسیری بود و برای تجزیهوتحلیل دادهها از تکنیک مدلسازی ساختاری تفسیری و نرمافزار میک مک استفاده شد. یافتهها: نتایج بهدستآمده نشان داد که 10 عامل شامل استقلال دانشگاهی و آزادی آکادمیک، ارتباط با صنعت و جامعه، برنامهریزی مشارکتی و مبتنی بر گفتوگو با ذینفعان، تأمین مالی، رهبریتحولخواه و انعطافپذیر، تضمین کیفیت آموزش و پژوهش، چالش زیستمحیطی، بینالمللی شدن، یادگیری مادامالعمر، تودهای شدن آموزش عالی بهعنوان اصلیترین مسائل در آموزش عالی ایران هستند. تحلیل داده های مربوط به سطحبندی نشان داد که در بین این مسائل، استقلال دانشگاهی و آزادی آکادمیک، تودهای شدن آموزش عالی، رهبری تحولخواه و انعطافپذیر بهعنوان زیربناییترین مسائل آموزش عالی، مسائل دیگر را تحت تأثیر قرار میدهند. علاوه بر این، خروجی نرم افزار میکمک نشان میدهد که مسئله ارتباط با صنعت و جامعه، بینالمللی شدن و تأمین مالی بهعنوان متغیرهای پیونددهنده دارای بیشترین قدرت نفوذ و بیشترین قدرت وابستگی دارای بالاترین تأثیرگذاری و تأثیرپذیری بر متغیرهای دیگر هستند. نتیجهگیری: از آنجایی که زیربنایی ترین مسائل آموزش عالی مربوط به شاخص هایی همچون آزادی آکادمیک و توده ای شدن است که خارج از اراده دانشگاه هاست، تصمیم گیری برای بهبود وضعیت آموزش عالی باید با هماهنگی نهادهای ملی و فرادانشگاهی همچون شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت گیرد تا بتواند جهت گیری های کلی آموزش عالی را تحت تاثیر قرار دهد. | ||
کلیدواژهها | ||
سطحبندی مسائل دانشگاهی؛ سیاستگذاری آموزشی؛ مسائل آموزش عالی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Identifying and Classifying the Challenges Facing Iranian Higher Education Based on Interpretive Structural Modeling Techniques | ||
نویسندگان [English] | ||
Sirus Mansoori1؛ Fatemeh Nowroozi2 | ||
1Associate Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, Arak University, Arak, Iran. | ||
2Research Assistant, MA in Educational Planning, Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, Arak University, Arak, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Objectives: The present study was conducted with the aim of interpretive structural modeling of the Iranian higher education system. Methods: The research method was a case study of the modeling type. The statistical population of the study was experts familiar with the field of higher education and higher education administrators, who were selected through purposive sampling of 21 people. The data collection tool included documents and an interpretive structural self-interaction questionnaire, and the interpretive structural modeling technique and the MicMac software were used to analyze the data. Results: The results showed that 10 factors including academic freedom, connection with industry and society, participatory planning, financing, transformational and flexible leadership, quality assurance of education and research, environmental challenges, internationalization, lifelong learning, and mass of higher education are the main issues in Iranian higher education. The results of the study also showed that among these issues, academic autonomy and academic freedom, mass of higher education, transformational and flexible leadership as the most fundamental issues of higher education affect other issues. Also, the results of the MicMak software output show that the issue of connection with industry and society, internationalization and financing as linking variables have the greatest influence and the greatest dependency power, and have a higher impact and influence on other variables. Conclusion: Since the most fundamental issues of higher education are related to indicators such as academic freedom and massification, which are beyond the control of universities, decisions to improve the state of higher education must be made in coordination with national and supra-university institutions such as the Supreme Council of the Cultural Revolution, so that they can influence the overall direction of higher education. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Educational policy-making, Higher education issues, Leveling of academic issues | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4 |