تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 514 |
تعداد مقالات | 4,975 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,618,666 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,669,667 |
بازنمایی تعامل انسان با محیط زیست در برنامه درسی دوره متوسطه اول (مورد مطالعه: مطالعات اجتماعی) | ||
جامعه و محیط زیست | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 مهر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/jsn.2025.29612.1103 | ||
نویسندگان | ||
سیروس منصوری* 1؛ سعید شاه حسینی2؛ نازنین کری وند3 | ||
1دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه اراک، اراک، ایران | ||
2استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه اراک، اراک، ایران | ||
3کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی دانشگاه اراک | ||
تاریخ دریافت: 14 تیر 1404، تاریخ بازنگری: 19 مهر 1404، تاریخ پذیرش: 21 مهر 1404 | ||
چکیده | ||
زمینه و هدف: از آنجایی که مساله محیط زیست به عنوان یکی از مسائل اساسی جامعه بشری به حساب می آید، چگونگی آگاهی بخشی جامعه در ارتباط با تعامل با محیط زیست به عنوان یک حوزه اساسی در فرایند آموزش و پژوهش مطرح است. بر همین اساس پژوهش حاضر باهدف بازنمایی تعامل انسان با محیطزیست در برنامه درسی مطالعات اجتماعی دوره متوسطه اول انجام شد. روش شناسی: روش پژوهش تحلیل محتوا بود . جامعه آماری پژوهش شامل کتابهای درسی دوره متوسطه اول بود. نمونه پژوهش بهصورت هدفمند و شامل کتابهای مطالعات اجتماعی دوره متوسطه اول بود. دادهها در بخش کمی با استفاده از چکلیست و در بخش کیفی با استفاده از تحلیل مضمون موردبررسی قرار گرفت. یافته ها: بر اساس نتایج بهدستآمده میزان توجه به شاخصهای تعامل انسان با محیطزیست در کتاب مطالعات اجتماعی دوره متوسطه در مؤلفه آب و مدیریت مصرف خانواده هرکدام با 53 مورد، مؤلفه زباله با 37 مورد، خاک با 35 مورد، انرژی 30 مورد و مؤلفه هوا نیز با 21 مورد، موردتوجه قرارگرفته است. نتیجه گیری و پیشنهادات: کتاب های درسی بیشتر به رویکرد توصیفی در ارتباط با آموزش محیط زیست توجه داشته اند، درک و کنش فعالانه در اراتباط با محیط زیست نیازمند مواجهه ی فعال تر برنامه درسی و آموزشی می باشد. نوآوری: پژوهش حاضر تلاش کرده است تا علاوه بر ارائه یافته ها به صورت کمی، چگونگی ارائه مضامین زیست محیطی را در کتاب های درسی مورد توجه قرار دهد. | ||
کلیدواژهها | ||
کلیدواژه ها: تحلیل محتوا؛ مصرف بهینه؛ آموزش محیط زیست؛ مدیریت مصرف خانوار؛ برنامه درسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Representation of Human Interaction with the Environment in the High School Curriculum (case study: social studies textbooks) | ||
نویسندگان [English] | ||
Sirus Mansoori1؛ saeed shahhoseini2؛ nazanin korivand3 | ||
1Associate Professor, Department of Education, Arak University, Arak,, Iran | ||
2Associate Professor, Department of Education, Arak University, Arak,, Iran | ||
3arak university | ||
چکیده [English] | ||
Since the environmental issue is considered one of the fundamental issues of human society, how to raise awareness of society regarding interaction with the environment is a fundamental area in the education and research process. Accordingly, the present study was conducted with the aim of representing human interaction with the environment in the junior high school curriculum. Research Methodology: The research method was content analysis, which was presented in the quantitative part as quantitative content analysis and in the qualitative part as qualitative content analysis. The statistical population of the study included junior high school textbooks. The research sample was purposeful and included social studies books in the high school. The data were examined in the quantitative part using a checklist and in the qualitative part using content analysis. Findings: Based on the results obtained, the amount of attention paid to the indicators of human interaction with the environment in the secondary school social studies book was 53 cases each in the water component and family consumption management, the waste component was 37 cases, the soil component was 35 cases, the energy component was 30 cases, and the air component was 21 cases. Conclusion: Textbooks have paid more attention to the descriptive approach in relation to environmental education, and understanding and active action in relation to the environment requires a more active exposure to the curriculum and education. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Content analysis, optimal consumption, household consumption management, curriculum, environment education | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 0 |