تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 479 |
تعداد مقالات | 4,665 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,303,941 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,466,189 |
تاثیر تصویرسازی شناختی و انگیزشی بر یادگیری مهارتهای حرکتی و شناختی فوتبال | ||
پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی | ||
مقاله 7، دوره 19، شماره 37، فروردین 1402، صفحه 152-137 اصل مقاله (492.25 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/jsmb.2021.15649.3051 | ||
نویسندگان | ||
نصور احمدی* 1؛ علیرضا فارسی2؛ کیوان عزیزی3 | ||
1دانشگاه شهید بهشتی | ||
2عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران | ||
3دانشگاه شهید بهشتی- دانشکده علوم ورزشی و تندرستی- گروه علوم رفتاری و شناختی در ورزش | ||
تاریخ دریافت: 14 بهمن 1397، تاریخ بازنگری: 29 دی 1398، تاریخ پذیرش: 01 مرداد 1399 | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر تصویرسازی شناختی و انگیزشی بر یادگیری مهارتهای شوت و پاس فوتبال بود. روش شناسی: آزمودنیهای این پژوهش را 48 دانشجوی پسر دانشگاه شهید بهشتی تهران با دامنهی سنی 30-19 تشکیل دادند که بهصورت سازمانیافته در تمرینات فوتبال شرکت نداشتند. شرکتکنندگان بهصورت تصادفی در شش گروه (تصویرسازی شناختی، تصویرسازی انگیزشی و گروه کنترل در دو مهارت شناختی پاس بغلپا و حرکتی شوت روی پا) تقسیمبندی شدند. پروتکل تحقیق شامل پیشآزمون، 15 جلسه تمرین (سه روز در هفته)، آزمون اکتساب بعد از آخرین جلسه تمرین و آزمونهای یادداری و انتقال، 72 ساعت بعد از آزمون اکتساب بود. برای آنالیز دادهها، با توجه به اثرگذاری پیشآزمون در نمرات پسآزمون از آزمون آنالیز کوواریانس یکسویه برای اکتساب، یادداری و انتقال و در صورت معنیداری از آزمون تعقیبی بونفرونی در سطح 05/0 استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که در مهارت شوت روی پا، بین گروه تصویرسازی انگیزشی و شناختی تفاوت معنیداری مشاهده نشد، اما در مهارت پاس بغلپا، گروه تصویرسازی انگیزشی عملکرد بهتری نسبت به گروههای دیگر داشت. نتیجه گیری: با توجه به این نتایج به مربیان و ورزشکاران توصیه میشود در مهارتهای با مؤلفهی حرکتی از تصویرسازی شناختی و انگیزشی و در مهارتهای با مؤلفهی شناختی از تصویرسازی انگیزشی استفاده کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
تصویرسازی ذهنی؛ فوتبال؛ مهارت؛ شوت؛ پاس | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effect of Cognitive and Motivational Imagery on the learning of soccer motor and cognitive skills | ||
نویسندگان [English] | ||
Nassour Ahmadi1؛ Alireza Farsi2؛ Keyvan Azizi3 | ||
1Sport Behavioral and Cognitive Sciences | ||
2Sport Behavioral and Cognitive Sciences | ||
3Sport Behavioral and Cognitive Sciences | ||
چکیده [English] | ||
Background&Purpose: The aim of this study was to investigate the effect of Cognitive and Motivational Imagery on the learning of soccer shooting and pass skills. Methodology: Subjects of this study consist of 48 masculine students of Shahid Beheshti University with age ranged 19-30 years who did not participate in organized soccer trainings. Participants were randomly assigned in 6 groups (cognitive imagery, motivational imagery and control in shoot as motor skill and pass as cognitive skill). Research protocol included pre-test; 15 acquisition sessions (3 days a week); acquisition test immediately after the last acquisition session; and retention and transfer tests, 72 hours after the acquisition test. For data analyzing, with regard to the effect of pretest scores on posttest scores, it was used one-way analysis of covariance Bonferroni post hoc test in acquisition, retention and transfer. Results: Results indicated that in instep shooting skill, there was no significant difference between cognitive and motivational imagery, but in pass skill motivational imagery group was significantly better performance than other groups. Conclusion: Regarding these results, coaches and athletes are advised to use motivational or cognitive imagery in motor skills and motivational imagery in cognitive skills. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
mental imagery, soccer, skill, shoot, pass | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,562 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 21 |