تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 450 |
تعداد مقالات | 4,346 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,943,134 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,150,994 |
برنامه ریزی فرایند آموزش گامی به سوی یکسان سازی کیفیت دانشگاه ها | ||
مطالعات برنامه ریزی آموزشی | ||
دوره 9، شماره 17، شهریور 1399، صفحه 326-351 اصل مقاله (875.21 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/eps.2021.3195 | ||
نویسندگان | ||
زهرا مصطفی پور* 1؛ حمید رحیمیان2؛ عباس عباس پور3؛ سعید غیاثی4؛ علی خورسندی طاسکوه5 | ||
1دانشجوی دکتری رشته مدیریت آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی | ||
2عضو هیات علمی دانشگاه علامه | ||
3دانشیار گروه مدیریت و برنامه ریزی دانشگاه علامه طباطبایی تهران | ||
4دانشیار گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی | ||
5گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی | ||
تاریخ دریافت: 23 دی 1398، تاریخ بازنگری: 02 مهر 1399، تاریخ پذیرش: 21 دی 1399 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش تعیین شاخص های مربوط به مرحله فرایند آموزش دانشگاه هاو برنامه ریزی جهت آن به منظور کاهش نابرابری های کیفی آنان و ارائه الگوی مفهومی جامع با استفاده از رویکرد کیفی از نوع تحلیل محتوای استقرایی می باشد. در این پژوهش، دانشگاه ها با نگاه سیستمی یعنی ورودی، فرایند و خروجی مورد بررسی قرار گرفت که مرحله فرایند آن به عنوان موضوع اصلی یکسان سازی کیفیت دانشگاه ها مورد توجه واقع گردید . جامعه آماری این پژوهش، اعضای هیات علمی دانشگاه ها و صاحب نظران مراکز تحقیقاتی آموزش عالی بودند؛ که در ارتباط با کیفیت دانشگاه ها و نابرابری آن دارای سوابق اجرایی و علمی بوده اند. تعداد نمونه ها از طریق نمونه گیری هدفمندو با توجه به اشباع نظری به 21 نفررسید. برای جمع آوری اطلاعات از مصاحبه های نیمه ساختار یافته استفاده شد. روش تحلیل داده ها روش محتوای استقرایی بود. که به منظور تجزیه و تحلیل آن از سه مرحله کدگذاری استفاده گردید. نتایج تحلیل داده ها، در فرایند کدگذاری به شناسایی 26 کد باز منجر شد که در نهایت در قالب 22 مقوله محوری و 5 کدانتخابی دسته بندی شد . یافته های پژوهش نشان داد که در مرحله فرایند آموزش دانشگاه ها، پنج شاخص فرایند یاددهی _ یادگیری، منابع انسانی، منابع مالی، ساختار سازمانی و مدیریتی و امکانات وتجهیزات با 22 زمینه جزئی نیازمند برنامه ریزی و توجه به منظور یکسان نمودن کیفیت دانشگاه ها می باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
فرایند آموزش؛ برنامه ریزی؛ کیفیت؛ یکسان سازی؛ برابری؛ دانشگاه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Planning the education process away to equalization the quality of universities | ||
نویسندگان [English] | ||
zahra mostafapour1؛ Hamid Rahimian2؛ Abbas Abbaspour3؛ saeed ghiasi4؛ ali khorsandi taskoh,5 | ||
1PHD student in Educational Administration , Allameh Tabataba'i University ,Tehran ,Iran | ||
2Faculty of Allameh Tababai University | ||
3Associate professor,Department of educational Managment and Planning , Allameh Tabatabi University of Tehran | ||
4Associate Professor, Department of Educational planning and Adminisration , Allameh Tabataba'i university, Tehran, Iran. | ||
5Assistant Professor, Department of Educational planning and Administration , Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The Purpose of the study is to determine the indicators related to the stage of the university education process and plan for it in order to reduce their qualitative inequalities and provide a comprehensive conceptual model using a qualitative approach . in this study , universities were examined whit a systemic view , input , process and output , the process stage of which was used as the main subject of university quality assimilation. The statistical population was university faculty members and experts from higher education research centers , in connection with the quality of universities and its inequalities , they have had executive and scientific records. The number of samples reached 21 through targeted sampling and theoretical saturation. A semi – structured interview was used to gather information. Data analysis method was inductive content method which used three coding steps to analyze it . the results of data analysis in the coding process led to the indentification of 26 open codes , which were finally categorized into 22 pivotal categories and 5 selected codes. The research findings showed that in the process 5 factors of human resources , financial resources, teaching – learning process , administrative structure and facilities and equipment whit 22 minor components need planning and attention in on order to equalize the university . | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Educational process, planning, quality, equalization, equality, university | ||
مراجع | ||
ابوالقاسمی، ابراهیم؛ زارعی زوارکی، اسماعیل؛ عابدزاده، محمدرضا. (1395) «مقایسه مراکز یادگیری دانشگاهی در سطح جهانی با مراکز یادگیری در ایران» مجله روان شناسی تربیتی، سال دوازدهم، شماره 40.
- اورک، جهانبخش (1394): «تبیین و تحلیل مفهوم عدالت آموزشی و دلالت های آن در نظام تعلیم و تربیت ایران» رساله دکتری رشته علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز.
- بازرگان، عباس (1391): ارزشیابی آموزشی، تهران: انتشارات سمت.
-ثناگو، اکرم، نوملی، مهین، جویباری، لیلا (1390): تبیین عدالت آموزشی در دانشجویان علوم پزشکی: بررسی دیدگاه و تجربیات دانشجویان علوم پزشکی، مجله افق توسعه آموزش پزشک، شماره 4، 44-39.
- شیرکرمی، جواد؛ بختیار پور، سعید (1393): ارزیابی نابرابری ها در دستیابی به فرصت های آموزشی: با مطالعه موردی مقطع ابتدایی شهرستان دهلران در سال تحصیلی 91-90، فصلنامه آموزش و ارزشیابی، 7 (26) 41-58.
- فتحی و اجارگاه، کوروش و همکاران (1380): تضمین کیفیت در آموزش بر مبنای مدل تحلیل اهمیت/ عملکرد، فصلنامه راهبردهای آموزش، شماره12، ص57.
- جاوید، محمدجواد، ایزدی جیران، اصغر (1390): سرمایه اجتماعی و وضعیت آن در ایران، تهران پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
مرکز ارزیابی کیفیت دانشگاه تهران (1386): سومین مجموعه مقالات همایش ارزیابی کیفیت در نظام دانشگاهی تهران انتشارات دانشگاه تهران.
-محمدی، رضا؛ فتح آبادی، جلیل؛ یادگارزاده، غلامرضا؛ میرزا محمدی، محمدحسن (1386): ارزشیابی کیفیت در آموزش عالی، تهران: مرکز انتشارات سازمان سنجش آموزش کشور.
- معروفی، یحیی، کیامنش، علیرضا (1388) تبیین عوامل مؤثر برکیفیت آموزش دانشگاهی، نامه آموزش عالی، سال دوم، شماره6، ص 37-9.
- میرزایی، اردوان .(1391). طراحی مدل سنجش کیفیت نظام آموزش دانشگاه از دور ایران، رساله دکتری رشته علوم تربیتی دانشگاه پیام نور.
- یونسکو (2000): بیانیه جهانی آموزش عالی برای قرن آینده – دیدگاهها و دسترالعمل ها، گزارش نهایی کنفرانس جهانی آموزش عالی، 8 و 9 اکتبر 1998 پاریس. ترجمه حمید جاودانی، تهران : موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، وزارت فرهنگ و آموزش عالی.
- Hoarea Mcgrath , c., Henham, M .l., Corbett, A ., Durazzi, N. Frearson ,M., Jahta,B., Kamphuis,B.,Katashiro, E., Brankonic,N.m Guerin,B.,Manville , c. & Schweppenstedde,D.(2014). Higher education entrance qualifications and Exame Europe :a comparison .Brussels : European parliament,5,79-98
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 944 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,588 |