سعدی, حشمت اله, کر, عبدالحلیم, احمدپور, امیر. (1399). ارزیابی و تحلیل نیازهای آموزشی توتون کاران با استفاده از مدل بوریچ (مورد:استانهای مازندران و گلستان). پژوهشنامه مدیریت اجرایی, 9(17), 98-112. doi: 10.22080/eps.2021.3197
حشمت اله سعدی; عبدالحلیم کر; امیر احمدپور. "ارزیابی و تحلیل نیازهای آموزشی توتون کاران با استفاده از مدل بوریچ (مورد:استانهای مازندران و گلستان)". پژوهشنامه مدیریت اجرایی, 9, 17, 1399, 98-112. doi: 10.22080/eps.2021.3197
سعدی, حشمت اله, کر, عبدالحلیم, احمدپور, امیر. (1399). 'ارزیابی و تحلیل نیازهای آموزشی توتون کاران با استفاده از مدل بوریچ (مورد:استانهای مازندران و گلستان)', پژوهشنامه مدیریت اجرایی, 9(17), pp. 98-112. doi: 10.22080/eps.2021.3197
سعدی, حشمت اله, کر, عبدالحلیم, احمدپور, امیر. ارزیابی و تحلیل نیازهای آموزشی توتون کاران با استفاده از مدل بوریچ (مورد:استانهای مازندران و گلستان). پژوهشنامه مدیریت اجرایی, 1399; 9(17): 98-112. doi: 10.22080/eps.2021.3197
1دانشگاه بوعلی سینا، دانشکده کشاورزی، گروه ترویج و آموزش کشاورزی
2دانشیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
تاریخ دریافت: 24 اسفند 1399،
تاریخ پذیرش: 24 اسفند 1399
چکیده
شناخت و تحلیل نیازهای آموزشی پیش نیاز یک سیستم آموزشی موفق است. نیازسنجی آموزشی توتونکاران اولین گام جهت استفاده بهینه از ظرفیتهای آموزشی شرکت دخانیات به منظور ارتقا دانش و مهارتهای آنان میباشد. این تحقیق به سنجش و اولویتبندی نیازهای آموزشی توتونکاران پرداخته است. جامعه آماری تحقیق شامل2770 توتونکار است که 175 نفر از آن ها با استفاده از جدول مورگان تعیین گردید. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامهای که بر اساس مدل بوریچ برای سنجش نیاز آموزشی تنظیم شده است. روایی پرسشنامه با نظر خواهی از تعدادی از کارشناسان و اعضاء هیات علمی مورد تائید قرار گرفت. روایی تشخیصی و پایایی ترکیبی ابزار تحقیق با برآورد مدل اندازه گیری و پس از اعمال نظرهای فنی تامین شد. آمارههای مورد استفاده برای سنجش عوامل تاثیرگذار در نیازهای آموزشی شامل فراوانی، میانگین، آزمون من وایت نی، آزمون کروسکال والیس و ضریب همبستگی بود. نتایج تحقیق نشان داد آشنایی با ماشین نشاءکار، آشنایی با ماشین دوخت، آشنایی با ضد عفونی خاک و کود خزانه، آشنایی با درجات مختلف توتون، آگاهی از نحوه استفاده از علفکشها از بیشترین اولویت آموزشی برخوردار بودهاند. همچنین نتایج تحقیق نشان داد، سطح نیاز آموزشی توتونکاران تحت تاثیر شرکت در آموزشهای قبلی، ارقام توتون و چگونگی بهرهگیری از روش های مختلف ترویجی دارد.
Evaluation and analysis of educational needs of tobacco farmer With using the Bourij model (Case study: Mazandaran and Golestan provinces)
نویسندگان [English]
heshmatollah saadi1؛ abdol halim kor1؛ amir ahmadpour2
1agri. extension & education dep. agri faculty. Bu ali sina university
2Department of Agricultural Extension and Education, Sari Branch, Islamic Azad University, Sari, Iran
چکیده [English]
Understanding and analyzing educational needs is a prerequisite for a successful educational system. The first step to optimally use the training capacity of the tobacco company is to measure the educational needs of tobacco farmer in order to enhance their knowledge and skills. The main purpose of this research was to measure and prioritize the educational needs of the staff. The statistical population of research consisted of 1432 tobacco farmar. In This causal-correlation study according to morgan table, sample size obtained 175 person (n= 175) which were accessed through random stratified sampling method. The research instrument was a questionnaire that organize based borij model. Content validity of the questionnaire was confirmed by a panel of faculty members and experts. Construct validity (AVE) and composite reliability (CR) of the research instrument were tested by estimating the measurement model and sustained after making necessary corrections. The data were processed using SPSSwin20. Research findings showed that use of semi-modern flue cured, recognition with different degrees of purchase, recognition with sewing machine, ability to use agricultural machinery, use of leteral buds controller solutions and recognition with correct poison spraying principles were the most educational priority. Also, the results showed that The tobacco educator's level of education is influenced by the company's previous education, tobacco varieties, and the use of various extensional methods.
کلیدواژهها [English]
Borich Model, tobacco farmer, Need assesment
مراجع
اربعین و زرفشانی .(1390). بررسی نیازهای آموزشی گلخانهداران سبزی و صیفی استان کرمانشاه بر اساس مدل بوریچ و کوادرانت. فصلنامه پژوهش مدیریت کشاورزی. شماره18، ص 76-77
پزشکی راد، غلام رضا و دیگران.(1387). ارزیابی نیازهای آموزشی حرفهای مربیان کشاورزی مراکزآموزش کشاورزی استانهای مازندران و گلستان با استفاده از مدل بوریچ. تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، شماره1،ص55-62
رضایی، روحال.. و صفا، لیلا.(1391). بررسی تحلیل نیازهای آموزشی مرتعداران در شهرستان زنجان( مطالعه موردی: روستای اورتابلاق). تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران.شماره 4، ص573-584
زرافشانی، کیومرث، آگهی، حسین، و خالدی، خوش قدم.(1390). نیاز سنجی آموزشی زنان روستای قمام شهرستان سنقر )بر مبنای مدل بوریچ و تحلیل کوآدرانت. (زن در توسعه و سیاست، شماره1، ص165-183
زمانی، پیمان.(1389). زراعت و عملآوری توتون، تهران، انتشارات به اندیشان، چاپ اول، ص 9.
توتون.(1390). بخش کشاورزی شرکت دخانیات ایران. تهران. سالنامه کشاورزی
شفیعی،فاطمه و فمی، شعبانعلی.(1386). بررسی نگرش دانشجویان رشتههای کشاورزی نسبت به اشتغال در بخش کشاورزی(مطالعه موردی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران). انجمن جمعیت شناختی ایران.ص173-195
عباسی، اسدال..( 1375). مقایسه وضعیت موجود و وضعیت مطلوب نقش نظارت و راهنمایی مدیران در مدارس ابتدائی شهرستان کازرون از دیدگاه معلمان.پایان نامه. دانشکده آموزش و روانشناسی، دانشگاه شیراز
عمانی، احمد رضا. و چیذری، محمد. (1385). تحلیل پایداری نظام زراعی گندمکاران (مطالعه ای در استان خوزستان). مجله علوم کشاورزی ایران، جلد:2، ص 266-258
کیا، نظام. (1378). بررسی علل نوسانات و عوامل مؤثر در سطح زیر کشت توتون در استان مازندران. پایاننامه کارشناسی ارشد، مرکز آموزش مدیریت دولتی مازندران
موسوی، مینا و چیذری، محمد. (1386) .بررسی نیازهای آموزشی سیب زمینیکاران شهرستان عجب شیر د ر زمینه بازاریابی. علوم و فنون کشاورزی و منابع طبیعی ، شماره1 ، ص494-487
محسنزاده، رضا. (1394). ارزیابی پتانسیل خلاء عملکرد در توتون گرمخانهای در استان مازندران و گلستان. مرکز تحقیقات و آموزش توتون تیرتاش.ص235-250.
زرافشانی، ک.، ح. آگهی و خ. خوشقدم (1390) نیاز سنجی اموزشی روستای قمام شهرستان سنقر. پژوهش زنان بهار شماره 32
محمد مهدی، مردانشاهی(1396). بررسی نیازهای آموزشی باغداران مرکبات در جهت توسعه کسب و کار (مطالعه موردی: شهرستان ساری). راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی. شماره 7، ص 29-20
زراعی،رها؛ زمانی، غلامحسین و شیروانیان، عبدالرسول.(1398). نیازهای آموزشی مرکباتکاران شهرستان جهرم در زمینه ی تجارت الکترونیک کشاورزی: کاربرد مدلهای ارزیابی بوریچ و کوادرانت. علوم ترویج و آموزش کشاورزی. شماره15، ص156-143
فروزانی، م. ، همتی، ب.، فاضلی زاد، ص. و فاضلی، س. (1395 ). تعیین نیازهای آموزشی کارکنان دانشگاه با استفاده از مدل بوریچ،ششمین کنفرانس بین المللی روانشناسی و علوم اجتماعی،تهران.
عباسی رستمی، ع. ا.، ا. احمدپور، م. ش. شریف زاده (1394). تحلیل اثربخش دوره های اموزشی ترویجی پیرامون ارتقای سطح دانش کشاورزان توتونکار با مدل معادلات ساختاری. مجله تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران. دوره 2-47 ، شماره 3
Borich, G. D. 1980. A needs assessment model for conducting follow-up studies. The Journal of Teacher Education, 31 (3): 39-42
FAO (2007). Statistical annual reports. Retrieved January 17, from http:// www. FAO. Org
Gregg, A. J. (2002). Use of information technology by conty extension agentsof the Clorida cooprative extension servises. Florida: State University of Florida
Garton, L. B. & N. Chung. 1996. The in-service needs of beginning teachers of agriculture as perceived by beginning teachers, teacher educators, and state supervisors. . Journal of Agricultural Education, 37 (3): 52-58
Mudukuti, A. E. and Miller, L. (2002). Factors Related to Zimbabwe Women’s Educational Needs in Agriculture. Journal of International Agricultural and Extension Education, 9(3), 47-53
Suvedi, M., Jeong, E. and Coombs, J. (2010). Education Needs of Michigan Farmers. Journal of extension, 48(3): article number 3 RIB
.
Yearbook of Agricultural Tobacco General Department (2010), Tehran, tobacco, agriculture department. (In Farsi).
B. L. Garton B. L. and, N.Chung (1997). An Assessment of the inservice of beginning teacher of agricultural using two assessment model. Journal of Agricultural Education, Vol. 38, No. 3.
Umar s., N. Norsida, N. Mohd nawi, I. Abd latif, B.abu samah (2017). extensionworkers in peninsular Malaysia: Use of Borich’s needs assessment model. Evaluation and Program Planning. Volume 62, June 2017, Pages 9-14
Khan M. and C. A. Damalas (2015). Farmers' knowledge about common pests and pesticide safety in conventional cotton production in Pakistan. Crop Protection. Volume 77, November 2015, Pages 45-51
Hashemi S. M., S. M. Hosseini and C. A. Damalas (2009). Farmers' competence and training needs on pest management practices: Participation in extension workshops. Crop Protection. Volume 28, Issue 11, November 2009, Pages 934-939