تعداد نشریات | 28 |
تعداد شمارهها | 391 |
تعداد مقالات | 3,806 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,240,781 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,578,539 |
واکاوی هویت برنامه درسی آموزش عالی در عصر انقلاب صنعتی چهارم | ||
توسعه ی برنامه درسی | ||
دوره 1، شماره 2، اردیبهشت 1401، صفحه 45-69 | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/dc.2023.4282 | ||
نویسندگان | ||
غلامرضا یادگارزاده* ؛ اعظم زرین | ||
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 15 بهمن 1401، تاریخ بازنگری: 05 اردیبهشت 1402، تاریخ پذیرش: 09 اردیبهشت 1402 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف واکاوی هویت برنامه درسی آموزش عالی در عصر انقلاب صنعتی چهارم انجام شده است. روش پژوهش مطالعه موردی کیفی بوده است. مشارکتکنندگان بالقوه، اساتید صاحبنظر و متخصصین در حوزههای مرتبط با موضوع پژوهش بودند. با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و از نوع موارد مطلوب مصاحبه با تعداد 18 نفر از مشارکتکنندگان صورت گرفت. برای تحلیل دادههای حاصل از مصاحبه از روش تحلیل مضمون براون و کلارک استفاده گردیده است. بر طبق نتایج حاصل از مصاحبه 6 مضمون سازماندهنده مرحله اول عبارتند از دگردیسی برنامههای درسی همسو با عصر انقلاب صنعتی چهارم، فناورانگی، نوآوری اجتماعی، ضرورت گفتمان برنامه درسی با صنعت 4.0، همگرایی رشتهها و اتمسفر میانرشتهای، برنامه درسی سیال و ارگانیک. بر اساس یافتههای پژوهش حاضر دانشگاهها و مراکز آموزش عالی میبایست جهت مطابقت با الزامات و فضای عصر انقلاب صنعتی چهارم و همسو با ویژگیهای مذکور برنامههای درسی خود را مورد بازطراحی و بازاندیشی قراردهند. | ||
کلیدواژهها | ||
هویت؛ برنامه درسی آموزش عالی؛ انقلاب صنعتی چهارم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
نویسندگان [English] | ||
Gholamreza Yadegarzadeh؛ Azam Zarin | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
- | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 82 |